Aesthetical experience of Modern: between theatre and philosophy

  • Svitlana Oleksiuk
Keywords: rationalistic philosophy, art functioning, theatre, ascetic experience, aesthetically unrealized

Abstract

An attempt was made to reveal (owing to analysis of certain scientific and philosophic ideas and art practices of the 16–17th centuries) the relation between real and ideal dimensions in the aesthetic experience, inherent in this time interval. That was realized by means of outlining the aesthetic structure which appears from meditations about art and sensitivity of philosophers-rationalists on the one hand, and development of theatre and dance on the other hand: sources of the latter were accessible descriptions of performances, work of theorists and commentaries of art workers themselves. The found common character, field of imaginations about the way of subjects existence in the world were also aimed at demonstrating the then relation of art to life and thus, the way of art functioning, and thus, the method of thinking — if the supposition is brought forward that thinking does not often proceed from the rational bases but produces ideas, rationalizes itself in the process provoked by the fact that Jacques Rancière called “aesthetically unrealized”.

References

Аникст А. Теория драмы от Аристотеля до Лессинга. — М.: Наука, 1967. — 456 с.

Антисери Д. Западная философия от истоков до наших дней. — СПб.: Пневма, 2002. — Т.4. От Возрождения до Канта. — 880 с.

Ахутин А.В. История принципов физического эксперимента (от античности до XVII в.). — М.: Наука, 1976. — 292 с.

Барро Ж.-Л. Размышления о театре. — М.: Изд-во иностранной литературы, 1963. — 304 с.

Бахмутский В.Я. Пороги культуры. — М.: Гелиос, 2005. — 352 с.

Библер В.С. Мышление как творчество (Введение в логику мысленного диалога). — М.: Политиздат, 1975. — 399 с.

Гилберт К.Э. История естетики // Гилберт К.Э., Кун Э. История эстетики. — СПб.: Алетейя, 2000. — 653 с.

Декарт Р. Міркування про метод. — К.: Тандем, 2001.

Дильтей В. Три эпохи новой эстетики и её сегодняшняя задача // Герменевтика и теория литературы. — М.: Дом интеллектуальной книги, 2001. — Т.4. — Ч.2. — С. 437-492.

Красовская В. Западноевропейский балетный театр: Очерки истории. От истоков до середины XVIII века. — М.: Искусство, 1979. — 430 с.

Лапицкий В. Этический поворот в эстетике и политике. Жак Рансьер об эквивалентных моделях в актуальном искусстве и современной политике // Критическая масса. — 2005. — № 2.

Лейбниц Г.В. Монадология. — Електронний ресурс. http://philosophy.ru/library/leibnitz/mon.html (s.a.)

Лиотар Ж.-Ф. Anima minima // Эстетическое бессознательное. — СПб.; М.: Machina, 2004. — С. 85 — 101.

Литературные манифесты западноевропейских классицистов / Собрание текстов и общ. ред. Н.П.Козловой. — М.: Изд-во Моск. ун-та, 1980. — 624 с.

Ницше Ф. Так говорил Заратустра // Сочинения : В 2-х т. — М.: Мысль, 1990. — Т.2. — С. 5 — 237.

Патрис П. Словарь театра. — М.: Прогресс, 1991. — 504 с.

Писарчик Р.Ю. Декарт и классицизм // Вестник филологического образования. — СПб., 1009. — № 2 (3). — С. 41-57.

Рансьер Ж. Разделение чувственного // Разделяя чувственное. — СПб.: Изд-во Европейск. ун-та, 2007. — С. 9-47.

Рансьер Ж. Эстетическое бессознательное // Эстетическое бессознательное. — СПб.; М.: Machina, 2004. — С. 9— 82.

Спиноза Б. О человеческом рабстве, или О силах аффектов // Избранные произведения : В 2-х т. — М.: Госполитиздат, 1957. — Т.1. — С. 521-587.

Хитров А. Идея метода: философия Декарта и доктрина литературного классицизма. — М.: Институт философии РАН, 2005.

Хоуарт У.Д. Французский ренессансный и классицистский театр // Иллюстрированная история мирового театра / Под ред. Дж.Р.Брауна. — М.: БММ АО, 1999. — С. 220-222.
Published
2017-05-08
How to Cite
Oleksiuk, S. (2017). Aesthetical experience of Modern: between theatre and philosophy. Filosofska Dumka, (3), 94-110. Retrieved from https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/114