Чи може (і як) фізикалізм встояти проти арґументу самотнього привиду Декарта–Ґофа?

Автор(и)

Ключові слова:

ментальний, фізичний, зомбі, привид, фундаментальний, похідний, утворення, феноменальна властивість

Анотація

У статті обговорено арґумент самотнього привида проти фізикалізму, запропонований Філіпом Ґофом як посилена версія знаменитого арґументу Декарта за відмінність між ментальністю (психічним суб’єктом, Я) і тілом. Посилений арґумент, на думку Ґофа, стає невразливим до типового заперечення, що апелює до можливості множинної реалізації, та має кілька переваг порівняно з іншим, більш впливовим антиматеріалістичним арґументом — арґументом зомбі. У статті обговорено дві спроби нейтралізації арґументу самотнього привида, здійснені Есою Діаз-Леон та Ґреґом Джензеном, і обґрунтовано думку, що вони не досягають успіху. Запропоновано й досліджено інші можливі способи захисту фізикалізму, ґрунтовані на усумнівненні невразливості арґументу самотнього привида щодо заперечення від можливості множинної реалізації. Обґрунтовано думку про проблематичність відхилення відповідних нових заперечень без звертання до додаткових арґументів, які, якщо є слушними, достатні для спростування фізикалізму і, отже, роблять арґумент привида зайвим. Зроблено висновок, що фізикалісти мають досить ефективні засоби для протистояння арґументові самотнього привида і що питання про спроможність арґументу подолати ці засоби залишається відкритим.

Біографія автора

Dmytro Sepetyi, Запорізький державний медичний університет

кандидат філософських наук, доцент кафедри суспільних дисциплін. Сфера наукових інтересів — філософія ментальності, епістемологія, політична філософія.

Посилання

Blose, B.L. (1981). Physicalism and Disembodied Minds. In: Philosophy and Phenomenological Research, vol. 42, p. 59–74. https://doi.org/10.2307/2107543.

Bogachov, A., Vahtel, A., Verloka, V. et al. (2015). Translation as (mis)understanding. Ter mi no logical discussion. [In Ukrainian]. In: Philosophical Thought, no. 5, p. 68–93. [= Богачов 2015]

Chalmers, D. (1996). The Conscious Mind. New York: Oxford University Press.

Chalmers, D. (2015). Argument 1: The logical possibility of zombies. [In Ukrainian]. In: Philosophical Thought, no. 5, p. 60–67. [= Чалмерс 2015]

Descartes, R. (2014). Meditations on First Philosophy / Metaphysical Meditations. [In Ukrainian, Latin, and French]. In: Khoma, O. (ed.), Descartes’ «Meditations» in the Mirror of Modern Interpretations (p. 115–292). K.: Duh i litera. [= Декарт 2014]

Diaz-Leon, E. (2012). Are ghosts scarier than zombies? In: Consciousness and Cognition, vol. 21, p. 747–748. https://doi.org/10.1016/j.concog.2011.05.014.

Goff, P. (2010). Ghosts and Sparse Properties: Why Physicalists Have More to Fear from Ghosts than Zombies. In: Philosophy and Phenomenological Research, vol. 81, p. 119–39. https://doi.org/10.1111/j.1933-1592.2010.00352.x.

Goff, P. (2011). A Posteriori Physicalists Get Our Phenomenal Concepts Wrong. In: Australasian Journal of Philosophy, vol. 89 (2), p. 191–209. https://doi.org/10.1080/00048401003649617

Goff, P. (2012a). A priori physicalism, lonely ghosts and Cartesian doubt. In: Consciousness and Cognition, vol. 21, p. 742–746. https://doi.org/10.1016/j.concog.2011.02.007

Goff, P. (2012b). Ghosts are still scarier than zombies — Reply to Diaz-Leon's reply to 'A priori physicalism, lonely ghosts and Cartesian doubt'. In: Consciousness and Cognition, vol. 21, p. 749–750.

https://doi.org/10.1016/j.concog.2011.07.011

Goff, P. (2014). The Cartesian Argument against Physicalism. In: Sprevak, M., Kallestrup, J. (eds.). New Waves in Philosophy of Mind (p. 3–20). New York: Palgrave Macmillan.

https://doi.org/10.1057/9781137286734_1

Goff, P. (2015). Real acquaintance and physicalism. In: Coates, P., Coleman, S. (eds.). Pheno menal Qualities: Sense, Perception and Consciousness (p. 121–143). Oxford, New York: Ox ford University Press.

https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198712718.003.0005

Hart, W.D. (1988). The Engines of the Soul. Cambridge: Cambridge University Press.

Janzen, G. (2012). Physicalists Have Nothing to Fear from Ghosts. In: International Journal of Philosophical Studies, vol. 20 (1), p. 91–104. https://doi.org/10.1080/09672559.2011.629368

Kirk, R. (1974). Sentience and Behaviour. In: Mind, vol. 83 (329), p. 43–60. https://doi.org/10.1093/mind/LXXXIII.329.43

Kripke, S. (1972). Naming and Necessity. In: Davidson, D., Harman, G. (eds.). Semantics of Natural Language (p. 253–355). Dordrecht: Reidel. https://doi.org/10.1007/978-94-010-2557-7_9

Lewis, D. (1986). On the Plurality of Worlds. Oxford: Basil Blackwell.

Nida-Rümelin, M. (2007). Grasping Phenomenal Proprties. In: Alter, T., Walter, S. (eds.). Phenomenal Concepts and Phenomenal Knowledge (p. 307–338). Oxford, New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195171655.003.0013.

Swinburne, R. (1984). Personal Identity: The Dualist Theory. In: Shoemaker S., Swinburne R. (Eds.). Personal Identity (p. 1–66). Oxford: Blackwell.

Taliaferro, C. (1997). Possibilities in Philosophy of Mind. In: Philosophy and Phenomenological Research, vol. 57, p. 127–37. https://doi.org/10.2307/2953781.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 396

Опубліковано

2017-11-24

Як цитувати

Sepetyi, D. (2017). Чи може (і як) фізикалізм встояти проти арґументу самотнього привиду Декарта–Ґофа?. Філософська думка, (3), 78–93. вилучено із https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/284

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.