Цільові наукові дослідження і трансформації в професійній діяльності вченого

ФІЛОСОФІЯ НАУКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2021.01.149

Ключові слова:

цільові наукові дослідження, «знання на замовлення», фундаментальні дослідження, прикладні дослідження, трансформації професії вченого, людиномірність наукових досліджень

Анотація

Сучасна наука дедалі більше орієнтується на дослідження, які розв’язують конкретні технологічні проблеми. У світовій літературі існують різні, але загалом аналогічні назви таких досліджень. Наприклад, німецькі та російські дослідники використовують назву «проблемно- орієнтовані дослідження», вживають також назви «дослідження, орієнтовані на місію», «дослідження як реакція на “великі виклики”», «дослідження переднього краю науки», «наука моду- су 2». Українські дослідники, зокрема в рамках Національної академії наук, використовують назви «цільові програми наукових досліджень» та «цільові наукові (науково-технічні) проєкти».

У статті проаналізовано особливості цільових наукових досліджень та статус отриманого в такий спосіб знання. Автор підкреслює їхню безпосередню вмереженість у соціальну сферу — економічні, політичні та соціальні відносини загалом, бо вони є основою сучасних тех- нологій і в розвитку їх зацікавлена широка громадськість – виробники та споживачі матеріальних благ. Знання, здобуті в цих дослідженнях, це знання «на замовлення», яке вимагає розв’язання питання щодо співвідношення фундаментальних і прикладних досліджень, принципів реалізації професійної діяльності вчених, «академічних свобод», змін гносеологічних і соціально- гуманітарних принципів функціонування науки як соціального інституту.

У професійній діяльності вченого праксеологізація науки вимагає орієнтації на людино- мірність продукованих знань, що передбачає поєднання знань про природу зі знаннями про людину. Отже, вчений має бути фахівцем із суміжних дисциплін. Організатори цільових досліджень розв’язують цю ситуацію через колективне виконання досліджень, або, за висловом Ричарда Флориди, використання «соціального інтелекту». Водночас останнє вимагає від вченого як фахівця не тільки суто фахових компетенцій, а й індивідуальних психологічних навичок праці (творчості) в міждисциплінарному колективі (взаємодопомоги, толерантності, емпатії тощо) і взаємодії з трансдисциплінарною спільнотою. Інакше, професія вченого стає, з погляду компетенцій і діяльності, соціально заанґажованою, а керівник в науковому колек- тиві виконує модераційні, а не директивні функції.

Хоча цільові програми наукових досліджень набувають поширення і стають провідними у розв’язанні нагальних практичних проблем, у науковій сфері має зберігатися баланс між дослідженнями «на замовлення» і дослідженнями, що стануть основою майбутнього розвитку науки та суспільства.

Біографія автора

Larysa Ryzhko

доктор філософських наук, професор, провідний науковий співробітник ДУ «Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва» НАН України, 01032, Київ, бульвар Тараса Шевченка, 60

Посилання

Ardashkin, I.B. (2010). Philosophical foundations of problem-oriented research [In Russian]. Bulletin of the Tomsk Polytechnic University, Vol. 316, No. 6, 74-78.

Ardashkin, I.B. (2012). Ontological foundations of problem-oriented research [In Russian]. Bulletin of the Tomsk Polytechnic University, Vol. 320. No. 6, 56-63.

Cowen, T. (2013). Average is Over: Powering America Beyond the Age of the Great Stagnation. Re- trieved from: https://www.amazon.com/Average-Over-Powering-America-Stagnation/ dp/0525953736

Dunbar, K. (1993). How Scientists Really Reason: Scientific Reasoning in Real-World Laboratories. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/06b4/c3474bd8288886167e5077f7058587b3bb04.pdf.

European Commission - Press release (2019). Artificial intelligence: Commission takes forward its work on ethics guidelines. Brussels, 8 April 2019. URL: https://ec.europa.eu/commission/ presscorner/detail/en/IP_19_1893.

Fichtner, B. (2002). Reflexive Learning, Questions Concerning the Contemporary Contextuali- zation of the Vygotskian Approach [In Russian]. In: Subject, cognition, activity (pp. 613- 632). Moscow: Canon+, OI «Rehabilitation».

Flink, T., Kaldewey, D. (2018). The Language of Science Policy in the Twenty-First Century. What Comes after Basic and Applied Research? www.researchgate.net/publication/324834576_ The_Language_of_Science_Policy_in_the_Twenty-First_Century_What_Comes_after_ Basic_and_Applied_Research.

https://doi.org/10.2307/j.ctv8bt0z7.15

Florida, R. (2018). Homo creativus. As a new class conquers the world [In Ukrainian]. Kyiv: Nash format.

Funtowicz, S.О., Ravetz, J.R. (1993). Science for the Post-normal Age. Futures, September, 739-755.

https://doi.org/10.1016/0016-3287(93)90022-L

Gutner, G.B. (2012). Post-non-classical research: the communicative nature of practices [In Russian]. In: Post-non-classical practices: the experience of conceptualization (pp. 135-144). SPb.: Mir.

Georghiou, L., Tataj, D. , Celio, J., Giannini, S., Pavalkis, D., Verganti, R., Renda, A. (2018). Mission-oriented Research and Innovation Policy: A RISE Perspective. European Union. URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/61e742ed-2358-11e8-ac73-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-70556243.

Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P., Trow, M. (1994). The New Production of Knowledge: The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies. London: SAGE.

Hicks, D. (2015). Grand Challenges in US Science Policy Attempt Policy Innovation. Interna-tional Journal of Foresight and Innovation Policy, 11 (1/2/3), 22-42.

https://doi.org/10.1504/IJFIP.2016.078379

Hotz, R. L. (2015). How Many Scientists Does It Take to Write a Paper? Apparently, Thousands. The Whall Street Journal, August. URL: https://www.wsj.com/articles/how-many-scien-tists-does-it-take-to-write-a-paper-apparently-thousands-1439169200.

Kasavin, I.T. (1998). Migration. Creativity. Text [In Russian]. SPb.: RHGI.

Krymskyi, S.B. (2003). Requests of philosophical meanings [In Ukrainian]. Kyiv: PARAPAN.

Mazzucato, M. (2018). Mission-Oriented Research & Innovation in the European Union. A prob- lem-solving approach to fuel innovation-led growth. Luxembourg: Publications Ofіce of the European Union.

Merton, R. (2006). Social theory and social structure [In Russian]. Moscow: AST.

Regulations on targeted research programs of the NAS of Ukraine and targeted scientific (scientific and technical) projects of the NAS of Ukraine (2018) [In Ukrainian]. Resolution of the Presidium of the National Academy of Sciences of Ukraine, 19.12.2018, No 340. URL: http://www.nas.gov. ua/legaltexts/Pages/regulation.aspx?ffn1=ActID&fft1=Eq&ffv1=P-181219-340.

Report on the activities of the National Academy of Sciences of Ukraine in 2012 (2013) [In Russian]. Kyiv: Akademperiodyka.

Report on the activities of the National Academy of Sciences of Ukraine in 2019. (2020). Kyiv: Akademperiodyka.

Sawyer, R.K. (2006). Explaining Creativity. The Science of Human Innovation. Oxford University Press.

Schwab, K. (2019). The fourth industrial revolution. Forming the fourth industrial revolution [In Ukrainian]. Kharkiv: Family Leisure Club.

Voitsekhovich, V.E. (2012). Post-non-classical picture of the world and anthropism: towards re- thinking practice [In Russian]. In: Post-non-classical practices: experience of conceptualiza- tion (pp. 101-108). SPb.: Mir.

Zierhofer, W., Burger, P. (2007). Disentangling Transdisciplinarity: An Analysis of Knowledge Integration in Problem-Oriented Research. Science Studies, Vol. 20, No. 1, 51-74.

https://doi.org/10.23987/sts.55219

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 653

Опубліковано

2021-03-22

Як цитувати

Ryzhko, L. (2021). Цільові наукові дослідження і трансформації в професійній діяльності вченого: ФІЛОСОФІЯ НАУКИ . Філософська думка, (1), 149–161. https://doi.org/10.15407/fd2021.01.149

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.