Розвиток філософської антропології у Київській світоглядній школі
DOI:
https://doi.org/10.15407/fd2021.04.112Ключові слова:
Київська світоглядна школа, філософська антропологія, трансценденція, ідентичність людини, цілепокладання, самореалізація людиниАнотація
Статтю присвячено розвитку філософської антропології у Київській світоглядній школі. Показано, що у дослідженнях, присвяченій цій школі, спостерігаємо певні розбіжності. Вони стосуються як часу виникнення цієї школи, так і її фундаторів. Переважна більшість дослідників вважають фундатором Київської світоглядної школи Володимира Шинкарука і датують її виникнення з оприлюдненням 1969 року програмних принципів і засад світоглядного напрямку у філософії. Водночас існує й інша точка зору щодо виникнення Київської світоглядної школи. Її появу деякі дослідники пов’язують з іменем Павла Копніна, у якого також був помітний потяг до людиноцентрованого філософування. Прикметними є і спроби подолати ці розбіжності, об’єднавши власне світоглядний та логіко-гносеологічний підходи. У зв’язку з цим говорять про Київську світоглядну-гносеологічну школу. На мій погляд, більше підстав вважати фундатором Київської світоглядної школи саме Володимира Шинкарука, який започаткував дослідження «людина – світ людини», що становить осереддя світогляду, у межах марксистської філософії. В українській філософській думці антропологічний поворот Київської світоглядної школи відбувся не на порожньому місці. Представники цієї школи, насамперед її фундатор В. Шинкарук, з одного боку, певною мірою продовжували антропологічну традицію українського «кордоцентризму», «філософії серця» Г. Сковороди та П. Юркевича, з іншого боку, їхня філософська спадщина дивним чином віддзеркалює мейнстрім сучасної філософії, а саме поворот від гносеології до антропології, до онтології світу буття людини. Варто розмежовувати розуміння філософської антропології у вузькому і широкому значенні. У вузькому значенні під нею розуміють філософську дисципліну, що склалась у 1920 – 1930-ті роки і репрезентована іменами М. Шелера, А. Ґелена, Г. Плеснера. У широкому значенні філософська антропологія – це філософська рефлексія над людиною взагалі. У зв’язку з цим розглянуто такі ключові проблеми філософської антропології, як трансценденція людини, її ідентичність, цілепокладання як спосіб людської реалізації.
Посилання
Andros, E. Department of Philosophical Anthropology: Conceptual Principles of Work and Departmental Life (2019). [In Ukrainian]. In: Philosophy at the Academy: achievements, problems, prospects (to the 100th anniversary of the NAS of Ukraine). (p.105). Kyiv: Institute of Philosophy. G.S. Frying pans of NASU.
Hösle, V. Transcendental pragmatics as Fichteanism of intersubjectivity (1992). Philosophical and Sociological Thought, 2,… -…
Yermolenko, A.M. (1992). Preliminary remarks on transcendental pragmatics. [In Ukrainian]. Philosophical and Sociological Thought, 2, 65–66.
Kyiv weltanschauung-epistemological school of the second half of the twentieth century (2020). [In Ukrainian]. Kyiv: Institute of Philosophy. H.S. Skovoroda, NASU.
Kozachynska, V. (2016). Subjectivity: opening of heterogeneous expanses (Philosophical-anthropological dimension). [In Ukrainian]. Kyiv: M.P. Drahomanova NPU
Mulkay, M., Gilbert, J. (1987). Opening a Pandora's box. [In Russian]. Moscow
Polanyi, M. (1985). Personal knowledge. [In Russian]. Moscow: Progress.
Reno, A. (2002). The era of the individual. To the history of subjectivity. [In Russian]. St. Petersburg: Vladimir Dal.
Tabachkovskyi, V. (1996). Man – Existence – History. [In Ukrainian]. Kyiv.
Tabachkovskyi, V. (2012). In search of the not lost time. [In Ukrainian]. Kyiv: PARAPAN.
Lautor, B., Woolgar, S. (1979). Laboratory life: The social construction of scientific facts. London, Beverly Hills.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 210
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).