Розвиток філософської антропології у Київській світоглядній школі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2021.04.112

Ключові слова:

Київська світоглядна школа, філософська антропологія, трансценденція, ідентичність людини, цілепокладання, самореалізація людини

Анотація

Статтю присвячено розвитку філософської антропології у Київській світоглядній школі. Показано, що у дослідженнях, присвяченій цій школі, спостерігаємо певні розбіжності. Вони стосуються як часу виникнення цієї школи, так і її фундаторів. Переважна більшість дослідників вважають фундатором Київської світоглядної школи Володимира Шинкарука і датують її виникнення з оприлюдненням 1969 року програмних принципів і засад світоглядного напрямку у філософії. Водночас існує й інша точка зору щодо виникнення Київської світоглядної школи. Її появу деякі дослідники пов’язують з іменем Павла Копніна, у якого також був помітний потяг до людиноцентрованого філософування. Прикметними є і спроби подолати ці розбіжності, об’єднавши власне світоглядний та логіко-гносеологічний підходи. У зв’язку з цим говорять про Київську світоглядну-гносеологічну школу. На мій погляд, більше підстав вважати фундатором Київської світоглядної школи саме Володимира Шинкарука, який започаткував дослідження «людина – світ людини», що становить осереддя світогляду, у межах марксистської філософії. В українській філософській думці антропологічний поворот Київської світоглядної школи відбувся не на порожньому місці. Представники цієї школи, насамперед її фундатор В. Шинкарук, з одного боку, певною мірою продовжували антропологічну традицію українського «кордоцентризму», «філософії серця» Г. Сковороди та П. Юркевича, з іншого боку, їхня філософська спадщина дивним чином віддзеркалює мейнстрім сучасної філософії, а саме поворот від гносеології до антропології, до онтології світу буття людини. Варто розмежовувати розуміння філософської антропології у вузькому і широкому значенні. У вузькому значенні під нею розуміють філософську дисципліну, що склалась у 1920 – 1930-ті роки і репрезентована іменами М. Шелера, А. Ґелена, Г. Плеснера. У широкому значенні філософська антропологія – це філософська рефлексія над людиною взагалі. У зв’язку з цим розглянуто такі ключові проблеми філософської антропології, як трансценденція людини, її ідентичність, цілепокладання як спосіб людської реалізації.

Біографія автора

Valerii ZAHORODNIUK

доктор філософських наук, професор, завідувач відділу філософської антропології Інституту філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, 01601, Київ, Трьохсвятительська, 4

Посилання

Andros, E. Department of Philosophical Anthropology: Conceptual Principles of Work and Departmental Life (2019). [In Ukrainian]. In: Philosophy at the Academy: achievements, problems, prospects (to the 100th anniversary of the NAS of Ukraine). (p.105). Kyiv: Institute of Philosophy. G.S. Frying pans of NASU.

Hösle, V. Transcendental pragmatics as Fichteanism of intersubjectivity (1992). Philosophical and Sociological Thought, 2,… -…

Yermolenko, A.M. (1992). Preliminary remarks on transcendental pragmatics. [In Ukrainian]. Philosophical and Sociological Thought, 2, 65–66.

Kyiv weltanschauung-epistemological school of the second half of the twentieth century (2020). [In Ukrainian]. Kyiv: Institute of Philosophy. H.S. Skovoroda, NASU.

Kozachynska, V. (2016). Subjectivity: opening of heterogeneous expanses (Philosophical-anthropological dimension). [In Ukrainian]. Kyiv: M.P. Drahomanova NPU

Mulkay, M., Gilbert, J. (1987). Opening a Pandora's box. [In Russian]. Moscow

Polanyi, M. (1985). Personal knowledge. [In Russian]. Moscow: Progress.

Reno, A. (2002). The era of the individual. To the history of subjectivity. [In Russian]. St. Petersburg: Vladimir Dal.

Tabachkovskyi, V. (1996). Man – Existence – History. [In Ukrainian]. Kyiv.

Tabachkovskyi, V. (2012). In search of the not lost time. [In Ukrainian]. Kyiv: PARAPAN.

Lautor, B., Woolgar, S. (1979). Laboratory life: The social construction of scientific facts. London, Beverly Hills.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 154

Опубліковано

2021-12-13

Як цитувати

ZAHORODNIUK, V. (2021). Розвиток філософської антропології у Київській світоглядній школі. Філософська думка, (4), 112–122. https://doi.org/10.15407/fd2021.04.112

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.