Природні необхідності та апостеріорні потреби : Патнем pro Кріпке, Патнем vs Кріпке

ЛОГІКА, МЕТОДОЛОГІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ НАУКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2023.02.159

Ключові слова:

значення, концептуалізм, дескриптивізм, інтерналізм, екстерналізм, природний вид, апостеріорна необхідна істина

Анотація

Більшість сучасних аналітичних філософів мови та свідомості дотримуються погляду, що існує широкий клас термінів, «термінів природних видів», які включають назви речовин, видів тварин і багатьох інших видів речей у природі, чиї значення та референція визначаються відповідно до теорії, розробленої в 1970-х роках Солом Кріпке та Гіларі Патнемом. Цю теорію часто називають «теорією Кріпке-Патнема», і їй приписують такі здобутки як подолання попередньої домінуючої теорії (яку Кріпке називає «дескриптивізмом»), згідно якої значення слів визначаються поняттями в нашій свідомості, обґрунтування «екстерналістського» підходу до лінгвістичних значень, і відкриття того, що існує широкий клас істин (наприклад, що вода є H20), які є водночас апостеріорними й необхідними. У цій статті здійснено критичний аналіз та оцінку ідей і аргументів Патнема, які зазвичай вважаються важливим внеском у «теорію Кріпке-Патнема», і висвітлено основні моменти ревізії в пізніх працях Патнема. Обґрунтовано думку, що знаменитий аргумент Патнема на користь екстерналізму щодо лінгвістичних значень, уявний експеримент із двійником Землі, хибує на передрішення спірного питання. Аргумент Патнема на користь екстерналізму з апеляцією до поділу лінгвістичної праці також не є переконливим, оскільки «семантичне делегування» саме є справою того, що є в «головах» — одні голови (неексперти) делегують право авторитетного судження іншим головам (що визнані за експертів).  Зрештою, за уважного дослідження та у світлі пізніших пояснень та ревізій Патнема, виявляється, що його концепція значення та референції є витонченим різновидом концептуалізму/інтерналізму.

Біографія автора

Дмитро Сепетий

доктор філософських наук,доцент Запорізького державного медико-фармацевтичного університету,  пр. Маяковського, 26, Запоріжжя 69035.

Посилання

Ayer, A. J. (1983). Philosophy in the Twentieth Century. New York: Vintage Book.

Chalmers, D. (1996). The Conscious Mind, New York: Oxford University Press.

Chalmers, D. (2010b). The Two-Dimensional Argument Against Materialism. In: D. Chalmers, The Character of Consciousness (pp. 141-205). New York: Oxford University Press.

https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195311105.003.0006

Dummett, M. (1973). Frege: Philosophy of Language. London: Duckworth.

Dupré, J. (1981). Natural Kinds and Biological Taxa. Philosophical Review, 90, 66-90.

https://doi.org/10.2307/2184373

Dupré, J. (1993). The Disorder of Things: Metaphysical Foundations of the Disunity of Science. Cambridge MA: Harvard University Press.

Frege, G. (1892). Über Sinn und Bedeutung. Zeitschrift für Philosophie und philosophische Kritik, 100, 25-50.

Frege, G. (1952). On Sense and Reference. Trans. by M. Black. In: P. Geach and M. Black (Eds.), Translations from the Philosophical Writings of Gottlob Frege (pp. 56-78). Oxford: Blackwell.

Hacking, I. (2007a). Natural Kinds: Rosy Dawn, Scholastic Twilight. Royal Institute of Philosophy Supplement, 61, 203-239.

https://doi.org/10.1017/S1358246107000203

Hacking, I. (2007b). Putnam's Theory of Natural Kinds and Their Names is Not the Same as Kripke's. Principia, 11(1), 1-24.

Kripke, S. (1972). Naming and Necessity. In Davidson, D. & Harman, G. (Eds.), Semantics of Natural Language (pp. 253-355). Dordrecht: Reidel.

https://doi.org/10.1007/978-94-010-2557-7_9

Mellor, D. (1977). Natural Kinds. The British Journal for the Philosophy of Science, 28(4): 299-312.

https://doi.org/10.1093/bjps/28.4.299

Plato. (1892). Phaedrus. In: Jowett, B. (transl.), Dialogues of Plato. Vol. 1 (pp. 391-489). Oxford, New York: Oxford University Press.

Putnam, H. (1973). Meaning and Reference. The Journal of Philosophy, 70(19): 699-711.

https://doi.org/10.2307/2025079

Putnam, H. (1975). The Meaning of "Meaning". Minnesota Studies in the Philosophy of Science, 7, 131-193.

https://doi.org/10.1017/CBO9780511625251.014

Putnam, H. (1983). Possibility and Necessity. In^ H. Putnam, Realism and Reason (Philosophical Papers, Volume 3) (pp. 46-68). New York: Cambridge University Press.

https://doi.org/10.1017/CBO9780511625275.005

Putnam, H. (1990). Is Water Necessarily H2O? In: H. Putnam, Realism with a Human Face (pp. 54-79, 325-327). First Harvard University Press.

Rosenberg, J. (1994). Beyond Formalism: Naming and Necessity for Human Beings. Philadelphia: Temple University Press.

Sepetyi, D. (2020). Being Sceptical about Kripkean A Posteriori Necessities and Natural Kinds. Filosofska Dumka, (6), 98-117.

https://doi.org/10.15407/fd2020.06.098

Sepetyi, D. (2022). Anti-Kripkean Intuitions: Conceptualism Versus Essentialism. Filosofska Dumka, (1), 98-114.

https://doi.org/10.15407/fd2022.01.098

Stroll, A. (2000). Twentieth Century Analytic Philosophy. New York: Columbia University Press.

Zemach, E. (1976). Putnam's Theory of the Reference of Substance Terms. The Journal of Philosophy, 73(5): 116-127.

https://doi.org/10.2307/2025740

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 172

Опубліковано

2023-06-18

Як цитувати

Сепетий, Д. (2023). Природні необхідності та апостеріорні потреби : Патнем pro Кріпке, Патнем vs Кріпке: ЛОГІКА, МЕТОДОЛОГІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ НАУКИ. Філософська думка, (2), 159–171. https://doi.org/10.15407/fd2023.02.159

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.