Практична філософія Імануеля Канта і сучасна етика відповідальності

Автор(и)

Ключові слова:

дискурс, відповідальність, війна, комунікація, імператив категоричний, філософія практична, розум

Анотація

У статті йдеться про практичну філософію Імануеля Канта, її трансформації в сучасній етиці відповідальності та значущість для сучасного суспільства «ризиків і загроз». Наголошено, що в Україні, зокрема  в Інституті філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, склалася потужна історико-філософська традиція досліджень німецької класичної філософії, фундаментом якої є філософія І. Канта. Ця тенденція набула нового розвитку після відновлення незалежності України. Особливу увагу в розвідці приділено дослідженню Кантової моральної філософії, її важливого складника – категоричного імперативу. Показано, що практична філософія Канта  стала важливим рушієм провідних тенденцій сучасної філософії у світі, що дістало прояв у процесі «реабілітації практичної філософії», складниками якої є філософія відповідальності Г. Йонаса, комунікативна філософія та етика дискурсу. Ці тенденції спонукали до пошуку нових формулювань категоричного імперативу. Актуальність практичної філософії Канта дається взнаки особливо сьогодні, за умов сучасної технологічної цивілізації, руйнації нормативного порядку у світі, кризи моральних настанов. Кантів концепт примату практичного (морально-етичного) розуму над теоретичним, технічним та інструментальним розумом відкриває шляхи для розв’язання глобальних проблем сучасності, надто в умовах кризи та війни.  Ювілей  Канта збігається з особливим періодом української історії: модернізацією українського суспільства, відновленням національної ідентичності, орієнтацією на загальнолюдські цінності. Особливої значущості ця подія набуває з огляду на російську агресію проти України. Спотворюючи просвітницьке, морально-етичне та універсалістичне спрямування Кантової філософії, російська пропаганда намагається використати її в ідеологічно-пропагандистських цілях. Саме тому заходи, присвячені ювілею Канта, є важливим складником у боротьбі проти російського агресора.

Біографія автора

Анатолій ЄРМОЛЕНКО

член-кореспондент НАН України, доктор філософських наук, професор, директор, Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, 01001, Київ, вул. Трьохсвятительська, 4.

Посилання

Abaschnik, V. (2002). Kant und der Deutsche Idealismus in der Ukraine im ersten Drittel des 19. Jahrhunderts. Schwerpunkt: Johann Baptist Schad (1758-1834). Jena: Universität, Diss.

Adorno, Th.W. (1975). Negative Dialektik. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

Apel, D. (2019). Wahrhaftigkeit als Selbstverantwortung zur Mitverantwortung. Eine transzendentalpragmatische Untersuchung. Ethik+Diskurs, 4(1 y 2), 7-23.

Apel, K.-O. (1986). Kann der postkantische Standpunkt der Moralität noch einmal in substantielle Sittlichkeit “aufgehoben” werden. In: W. Kuhlmann (Hrsg.), Moralität und Sittlichkeit (SS. 217-264). Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

Apel, K.-O. (1998). Transzendentale Semiotik und die Paradigmen der ersten Philosophie (Erster Vortrag). In: K.-O. Apel, V. Hösle, R. Simon-Schaefer, Globalisierung. Herausforderung für die Philosophie (SS. 21-47). Bamberg: Universitäts-Verlag.

Apel, K.-O. (2009). Discourse and Responsibility: The Problem of Transition to Post-Conventional Responsibility / Tr. from German: V. Kuplin. [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i litera.

Apel, K.-O. (2017). Transzendentale Reflexion und Geschichte. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

Arendt, H. (2013). The banality of evil. The Trial of Eichmann in Jerusalem / Tr. from English: A. Kotenko. [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i litera.

Böhler, D. (1984). Diskurs und Verstehen. In: K.-O. Apel, D. Böhler (Hrsg.), Funkkolleg Praktische Philosophie / Ethik. Studientexte III. Frankfurt a. M.: Fischer.

Böhler, D. (1988). Die deutsche Zerstöhrung des politisch-ethischen Universalismus. Über die Gefahr des – heute (post-)modernen – Relativismus und Dezisionismus. In: Zerstöhrung des moralischen Selbstbewustseins: Schance oder Gefärdung? Praktische Philosophie in Deutschland nach dem Nationalsozialismus. Hrsg. von Forum für Philosophie, Bad Homburg (SS. 166-216). Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

Böhler, D. (1994). Hans Jonas – Stationen, Einsichten und Herausforderungen eines Denklebens. In: Ethik für die Zukunft. Im Diskurs mit Hans Jonas(SS. 45-67). München: Beck.

Böhler, D. (1994). In dubio contra projectum. Mensch und Natur im Spannungsfeld von Verstehen, Konstruieren, Verantworten. In: Ethik für die Zukunft. Im Diskurs mit Hans Jonas (SS. 244-276). München: Beck.

Böhler, D. (2002). Moral und Sachzwang. In: Ethik im Management (SS. 111-139). Zürich: Orel Füssli Ferlag.

Böhler, D. (2008). Mitverantwortung für die Menschheitszukunft. Die Aktualität vom Hans Jonas. In: M. Sapper, V. Weichsel (Hrsg), Grünbuch. Politische Ökologie im Osten Europas (SS. 20-35). Berlin: Berliner Wissenschafts-Verlag.

Böhler, D. (2014). Responsibility for the future from a global perspective. The Relevance of Hans Jonas' Philosophy and the Ethics of Discourse / Tr. from German, afterword, notes: A. Yermolenko. [In Ukrainian]. Kyiv: Stilos.

Böhler, D., Gronke, H. (1994). Diskurs. In: Historisches Wörterbuch für Rhetorik (Bd. 2, SS. 764-819). Tübingen: Max Nimeyer Verlag.

Bulatov, M. (1975). "Practical reason", philosophy of history and the theory of expediency. [In Russian]. In: Critical Essays on Kant's Philosophy (pp. 62-108). Kyiv: Naukova dumka.

Bulatov, M. (2003). German Classical Philosophy. In 2 Parts. Part I. Kant, Fichte, Schelling. [In Russian]. Kyiv: Stilos.

Bulatov, M.I. (1974). Lenin's Analysis of German Classical Philosophy (Logical-Dialectical and Historical-Philosophical Problems. [In Russian]. Kyiv: Naukova dumka.

Bulatov, M.O., Tabachkovskyi, V.H., Yatsenko, O.I. (1975). Critical Essays on Kant's Philosophy. [In Ukrainian]. Kyiv: Naukova dumka.

Čyževskyj, D. (2005). Essays on the History of Philosophy in Ukraine. [In Ukrainian]. In: D. Čyževskyj, Philosophical Works. In 4 vols. (vol. 1, pp. 2-162). Kyiv: Smoloskyp.

Eisenstadt, Sh.N. (1987). Die Bedingungen für die Enstehung der Kulturen der Achsenzeit. In: Sh.N. Eisenstadt (Hrsg.), Kulturen der Achsenzeit. Ihre Ursprünge und ihre Veilfahlt (SS. 10-42). Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

Ern, V.F. (1991). From Kant to Krupp. [In Russian]. In: V.F. Ern, Works (pp. 308-309). Moscow: Pravda Publishing House.

Gorskyi, V. (1975). Historical and philosophical assessment of Kant's doctrine in Ukraine (mid-nineteenth – early twentieth centuries). [In Russian]. In: Critical Essays on Kant's Philosophy (pp. 322-344). Kyiv: Naukova dumka.

Gorskyi, V. (2000). The Role of the German Philosophical Tradition in the Formation and Development of Philosophical Thought in Ukraine. [In Ukrainian]. In: Kant Studies, 1999. Kant Society Yearbook (pp. 15-25). Kyiv: Tandem.

Gronke, H. (2000). Die „ökologische Krise“ und die Verantwortung gegenüber der Natur. In: M. Werner (Hrsg.), Zukunftsverantwortung in der Marktwirtschaft. In Memoriam Hans Jonas (SS. 159-193). München: Lit.

Habermas, J. (1983). Wahrheitstheorien. In: H. Fahrenbach (Hrsg.), Wirklichkeit und Reflexion. Pfüllingen: Neske.

Habermas, J. (1984). Über Moralität und Sittlichkeit – Was macht eine Lebensform „rational“? In: H. Schnädelbach (Hrsg.), Rationalität (SS. 218-235). Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

Habermas, J. (1988). Nachmetaphysisches Denken. Philosophische Aufsätze. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

Habermas, J. (1999). Moral and morality. Do Hegel's objections of Kant also apply to discursive ethics? [In Ukrainian]. In: A.M. Yermolenko, Communicative Practical Philosophy. Textbook (pp. 325-345). Kyiv: Libra.

Höffe, O. (2007). Immanuel Kant. Beck’sche Reihe Denker, 7, überarbeitete Auflage. München: Beck.

Jonas, H. (1987). Der Gottesbegriff nach Auschwitz. Eine jüdische Stimme. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

Jonas, H. (2001). The principle of responsibility. In Search of Ethics for Technological Civilization / Tr. from German: A. Yermolenko, V. Yermolenko. [In Ukrainian]. Kyiv: Libra.

Kant, I. (1803). Kant's foundation for the metaphysics of morals / Tr. from German: Ya. Ruban. [In Russian]. Nikolaev: Printing houses of the Black Sea Navigation School.

Kant, I. (1930). Prolegomena to every future metaphysics that can act as a science / Ed. by Prof., Dr. I. Mirchuk. [In Ukrainian]. Lviv: Printing House of the "Nedilia" Publishing House.

Kant, I. (1977). Grundlegung zur Metaphysik der Sitten. In: I. Kant, Werke in 12 Bänden. Bd.7. Herausgegeben von Wilhelm Weischedel (SS. 7-102). Frankfurt a. M.: Suhrkamp. (I. Kant, Werke. Digitale Bibliothek. Sonderband. Berlin: Directmedia, 2004.)

Kant, I. (1977a). Religion innerhalb der Grenzen der bloßen Vernunft. In: I. Kant, Werke in 12 Bänden. Bd. 8. Herausgegeben von Wilhelm Weischedel (SS. 647-879). Frankfurt a. M.: Suhrkamp. (I. Kant. Werke. Digitale Bibliothek. Sonderband. Berlin: Directmedia, 2004.)

Kant, I. (1977b). Beantwortung der Frage: Was ist Aufklärung? In: I. Kant, Werke in 12 Bänden. Bd. 11. Herausgegeben von Wilhelm Weischedel (SS. 53-61). Frankfurt a. M.: Suhrkamp. (I. Kant, Werke. Digitale Bibliothek. Sonderband. Berlin: Directmedia, 2004.)

Kant, I. (2000). Critique of Pure Reason / Tr. from German. and notes: I. Burkovskyi. [In Ukrainian]. Kyiv: Universe. [=Кант 2000].

Kant, I. (2004). Critique of Practical Reason / Tr. from German, notes and afterword: I. Burkovskyi; Sci. Ed.: A. Yermolenko. [In Ukrainian]. Kyiv: Universe.

Kant, I. (2005). Der Streit der Fakultäten. Hamburg: Felix Meiner Verlag.

Kant, I. (2018). Prolegomena to every future metaphysics that can appear as a science / Ed. by V. Kebuladze. [In Ukrainian]. Kharkiv: Folio.

Kant, I. (2022). Critique of the Power of Judgment / Tr. from German: V. Terletskyi. [In Ukrainian]. Kyiv: Tempora.

Kozlovskyi, V. (2015). Kant’s Anthropology: Sources, Constellations, Models. [In Ukrainian]. Kyiv: Publishing House "Kyiv-Mohyla Academy".

Kozlovskyi, V. (2023). KANT’S ANTHROPOLOGY. Sources. Constellations. Models. 2nd ed. [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i litera.

Küng, H. (1997). Weltethos für Weltpolitik und Weltwirtschaft. München, Zürich: Piper.

Kushakov, Yu. (2006). Essays on the History of German Philosophy of Modern Times. Tutorial. [In Ukrainian]. Kyiv: T. Shevchenko National University of Kyiv.

Lenin, V.I. (1974). Tasks of youth unions. [In Ukrainian]. In: V.I. Lenin, Complete Collection of Works (vol. 41, pp. 284–303). Kyiv: Politvydav Ukrainy.

Loy, A. (2000). The Problem of Kantian Anthropology in the Context of the "Metaphysical Triangle". [In Ukrainian]. In: Kant Studies, 1999. Yearbook of the Kant Society (pp. 186-200). Kyiv: Tandem.

Loy, A. (2008). The phenomenon of Sittlichkeit in the context of overcoming subjectivism. [In Ukrainian]. Philosophical Thought, 6, 94-114.

Malakhov, V. (1975). The Problem of Moral Freedom in Kant's Ethics. [In Russian]. In: Critical Essays on Kant's Philosophy (pp. 109-123).

Minakov, M. (2001). Kant's Doctrine of the Faith of Reason. [In Ukrainian]. Kyiv: Center for Practical Philosophy.

Nechui-Levytskyi, I. (1998). Ukraine on literary calls against the Moscovshchyna. [In Ukrainian]. In: Culturological treatises / Compiled by: M. Chornopyskyi (pp. 127-241). Lviv: Kameniar. Retrieved from: https://tarnawsky.artsci.utoronto.ca/elul/Nechui/Ukrainstvo/ukrainstvo07.NaPozvakh-1.html

Shynkaruk, V.I. (1974). Theory of knowledge, logic and dialectics of I. Kant. [In Russian]. Kyiv: Naukova dumka.

Shynkaruk, V.I. (1977). The unity of dialectics, logic and the theory of knowledge. [In Russian]. Kyiv: Naukova dumka.

Skirbek, G. (2007). Religion und Moderne. Die Modernisierung des Bewusstseins und die Notwendigkeit der Religionskritik. In: Filosofia transcendentalpragmatica. Transzendentalpragmatische Philosophie. Skritti in onore di Karl-Otto Apel per il suo 85 compleanno (SS. 433-453). Cosenza: Pellegrini Editore.

Terletskyi, V. (2022). Studies of Kant's philosophy in independent Ukraine. [In Ukrainian]. Ideology and Politics Journal. Foundation for Good Politics, 1(20), 328-343.

Tkachuk, M. (2000). Kyiv Kantiana of the nineteenth and early twentieth centuries: experience and traditions. [In Ukrainian]. In: Kant Studies: Yearbook of the Kantian Society (pp. 26-36). Kyiv: Tandem.

Werner, M. (1997). Kann Phantasie moralisch werden? Erkundungen bezüglich eines fragwürdigen Topos In: Anthropologie und Ethik. Biologische, sozialwissenschaftliche und philosophische Überlegungen (SS. 41-63). Tübingen, Basel: Franke Verlag.

Yermolenko, A. (2004). Kant's principle of universalization. [In Ukrainian]. Philosophical Thought, 5, 66-88.

Yermolenko, A. (2008). I. Kant's Autonomous Ethics and Moral and Legal Problematization of Nature. [In Ukrainian]. Philosophical Thought, 6, 115-130.

Yermolenko, A. (2010). Social Ethics and Ecology. Human Dignity is Respect for Nature. [In Ukrainian]. Kyiv: Libra.

Yermolenko, A. (2021). Discourse. Communication. Morality. [In Ukrainian]. Kyiv: Naukova dumka.

Yermolenko, A. (2022). Widerstand statt Verhandlung. Frankfurter Allgemeine Zeitung, 23 Mai, 1-8.

Yermolenko, A. (2023). Resistance instead of negotiations. [In Ukrainian]. Philosophical Thought, 1, 59-63.

Yurkevych, P. (1865/6). Reason according to Plato’s doctrine and experience according to Kant’s doctrine. [In Russian]. Moskovskiia Universitetskiia Izvestiia, V.

Переглядів анотації: 13

Опубліковано

2024-07-18

Як цитувати

ЄРМОЛЕНКО, А. (2024). Практична філософія Імануеля Канта і сучасна етика відповідальності. Філософська думка, (2), 7–29. вилучено із https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/739

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.