Fate of scientific schools in modern Ukrainian philosophy in the light of change of philosophic generations
Keywords:
scientific school, philosophy school, “Kyiv Philosophical School”, Institute of Phi losophy, universities, philosophic generations, philosophic societies, type of scientific schoolsAbstract
The paper is dedicated to determining the essence of a philosophical school as a scientific one on the example of consideration of the “Kyiv Philosophical School”. The author reveals the major philosophic generations in formation of this school and their relations with different types of organization of the philosophic community in Kyiv. The scientific school is considered as that which may have various types of its embodiment: consequently traditional, modern and post-modern. A success of each next type depends on the extent of mastering the achievements of the previous one. From this point of view the “Kyiv Philosophical School” is in the state of crisis in connection with hypertrophy of its postmodern displays and lack of modern and, especially, traditional ones. In particular, organizational relations of the Institute of Philosophy with the basic centers of philosophic education in Kyiv are to become stronger.
References
Бойченко М.І. Розвиток наукових шкіл у дослідницьких університетах / М.І. Бойченко // Теоретичний та науково-методичний часопис «Вища освіта в Україні». — 2014. — № 1; Додаток 1. — С. 5–8.
Вебер М. Про внутрішнє покликання до науки / М. Вебер [пер. з нім. О.Погорілого] // Вебер М. Соціологія. Загальноісторичні аналізи. Політика. — К.: Основи, 1998. — С. 310–337.
Горський В.С. Нариси з історії філософської культури Київської Русі (середина ХІІ — середина ХІІІ ст.) / В.С. Горський. — К.: Наукова думка, 1993. — 163 с.
Дюркгейм Э. О разделении общественного труда / Э. Дюркгейм [пер. с фр.] // О разделении общественного труда. Метод социологии. — М. : Наука, 1991. — С. 5–380.
Закон України «Про вищу освіту» // Урядовий кур’єр. — № 146. — 2014, 13 серпня. — С. 7–18.
Конверський А.Є. Філософська думка у Київському університеті: історія і сучасність / А.Є. Конверський, І.В. Бичко, І.В. Огороднік. — К.: Центр навчальної літератури, 2005. — 336 с.
Крымский С.Б. Сергей Крымский: наш разговор длиною в жизнь. (Цикл интервью Т.А. Чайки) / С.Б. Крымский, Т.А. Чайка. — К.: Издательский дом Дмитрия Бураго, 2012. — 436 с.
Кун Т. Логика открытия или психология исследования? / Т. Кун [пер. с англ. О.А. Балл] // Кун Т. Структура научных революций / Сост. В.Ю. Кузнецов. — М.: ООО «Изд-во АСТ», 2001.
Ницше Ф. Веселая наука / Ф. Ницше [пер. с нем. К .Свасьяна] // Ницше Ф. Полн. собр. соч. : В 13-ти т. — М.: Культурная революция, 2014. — Т. 3. — С. 313–596.
Ницше Ф. Так говорил Заратустра. Книга для всех и ни для кого / Ф. Ницше [пер. с нем. Ю. Антоновского] // Ницше Ф. Полн. собр. соч. : В 13-ти т. — М.: Культурная революция, 2007. — Т. 4. — 432 с.
Положення про Наукові школи Київського національного університету імені Тараса Шевченка [Електронний ресурс] // Режим доступу — ttp://science.univ.kiev.ua/research/scientific_school/polozhennya-pro-naukovi-shkoly-kyyivs%60kogonatsional%60nogo-universytetu-imeni-tarasa-shevchenka/ (s.a.)
Поппер К. Нормальная наука и опасности, связанные с ней / К. Поппер [пер. с англ. О.А. Балл] // Кун Т. Структура научных революций / Сост. В.Ю. Кузнецов. — М.: ООО «Изд-во АСТ», 2001. — С. 525–537.
Слотердайк П. Ти мусиш змінити своє життя (уривки з твору) / П. Слотердайк [пер. з нім. М. Култаєвої] // Філософська думка. — 2015. — № 2. — С. 95–106.
Сборник постановлений Министерства Народного Просвещения: [В 3-х т.]. — 2-е изд. — Т.2: Царствование императора Николая І. 1825–1855 г.: Отделение 2-е: 1840–1855 г. — СПб.: Тип. В.С. Балашева, 1855. — 60 с.
Табачковський В. У пошуках невтраченого часу : (Нариси про творчу спадщину українських філософів-шестидесятників) / В. Табачковський. — К.: Парапан, 2002. — 300 с.
Шелер М. Проблемы социологии знания / М. Шелер [пер. с нем. А.Н. Малинкина]. — М.: Институт общегуманитарных исследований, 2011. — 320 с.
Штраус Л. Еще раз о «Гиероне» Ксенофонта / Л. Штраус [пер. с англ.. А. Россиуса] // Штраус Л. О тирании. — СПб., 2006. — С. 275–327.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 669
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).