Fate of scientific schools in modern Ukrainian philosophy in the light of change of philosophic generations

  • Mykhailo Boichenko
Keywords: scientific school, philosophy school, “Kyiv Philosophical School”, Institute of Phi losophy, universities, philosophic generations, philosophic societies, type of scientific schools

Abstract

The paper is dedicated to determining the essence of a philosophical school as a scientific one on the example of consideration of the “Kyiv Philosophical School”. The author reveals the major philosophic generations in formation of this school and their relations with different types of organization of the philosophic community in Kyiv. The scientific school is considered as that which may have various types of its embodiment: consequently traditional, modern and post-modern. A success of each next type depends on the extent of mastering the achievements of the previous one. From this point of view the “Kyiv Philosophical School” is in the state of crisis in connection with hypertrophy of its postmodern displays and lack of modern and, especially, traditional ones. In particular, organizational relations of the Institute of Philosophy with the basic centers of philosophic education in Kyiv are to become stronger.

References

Бойченко І.В. Філософія незалежної України: витоки, напрями, представники / І.В. Бойченко. — К.: ПРОМІНЬ, 2013. — 376 с.

Бойченко М.І. Розвиток наукових шкіл у дослідницьких університетах / М.І. Бойченко // Теоретичний та науково-методичний часопис «Вища освіта в Україні». — 2014. — № 1; Додаток 1. — С. 5–8.

Вебер М. Про внутрішнє покликання до науки / М. Вебер [пер. з нім. О.Погорілого] // Вебер М. Соціологія. Загальноісторичні аналізи. Політика. — К.: Основи, 1998. — С. 310–337.

Горський В.С. Нариси з історії філософської культури Київської Русі (середина ХІІ — середина ХІІІ ст.) / В.С. Горський. — К.: Наукова думка, 1993. — 163 с.

Дюркгейм Э. О разделении общественного труда / Э. Дюркгейм [пер. с фр.] // О разделении общественного труда. Метод социологии. — М. : Наука, 1991. — С. 5–380.

Закон України «Про вищу освіту» // Урядовий кур’єр. — № 146. — 2014, 13 серпня. — С. 7–18.

Конверський А.Є. Філософська думка у Київському університеті: історія і сучасність / А.Є. Конверський, І.В. Бичко, І.В. Огороднік. — К.: Центр навчальної літератури, 2005. — 336 с.

Крымский С.Б. Сергей Крымский: наш разговор длиною в жизнь. (Цикл интервью Т.А. Чайки) / С.Б. Крымский, Т.А. Чайка. — К.: Издательский дом Дмитрия Бураго, 2012. — 436 с.

Кун Т. Логика открытия или психология исследования? / Т. Кун [пер. с англ. О.А. Балл] // Кун Т. Структура научных революций / Сост. В.Ю. Кузнецов. — М.: ООО «Изд-во АСТ», 2001.

Ницше Ф. Веселая наука / Ф. Ницше [пер. с нем. К .Свасьяна] // Ницше Ф. Полн. собр. соч. : В 13-ти т. — М.: Культурная революция, 2014. — Т. 3. — С. 313–596.

Ницше Ф. Так говорил Заратустра. Книга для всех и ни для кого / Ф. Ницше [пер. с нем. Ю. Антоновского] // Ницше Ф. Полн. собр. соч. : В 13-ти т. — М.: Культурная революция, 2007. — Т. 4. — 432 с.

Положення про Наукові школи Київського національного університету імені Тараса Шевченка [Електронний ресурс] // Режим доступу — ttp://science.univ.kiev.ua/research/scientific_school/polozhennya-pro-naukovi-shkoly-kyyivs%60kogonatsional%60nogo-universytetu-imeni-tarasa-shevchenka/ (s.a.)

Поппер К. Нормальная наука и опасности, связанные с ней / К. Поппер [пер. с англ. О.А. Балл] // Кун Т. Структура научных революций / Сост. В.Ю. Кузнецов. — М.: ООО «Изд-во АСТ», 2001. — С. 525–537.

Слотердайк П. Ти мусиш змінити своє життя (уривки з твору) / П. Слотердайк [пер. з нім. М. Култаєвої] // Філософська думка. — 2015. — № 2. — С. 95–106.

Сборник постановлений Министерства Народного Просвещения: [В 3-х т.]. — 2-е изд. — Т.2: Царствование императора Николая І. 1825–1855 г.: Отделение 2-е: 1840–1855 г. — СПб.: Тип. В.С. Балашева, 1855. — 60 с.

Табачковський В. У пошуках невтраченого часу : (Нариси про творчу спадщину українських філософів-шестидесятників) / В. Табачковський. — К.: Парапан, 2002. — 300 с.

Шелер М. Проблемы социологии знания / М. Шелер [пер. с нем. А.Н. Малинкина]. — М.: Институт общегуманитарных исследований, 2011. — 320 с.

Штраус Л. Еще раз о «Гиероне» Ксенофонта / Л. Штраус [пер. с англ.. А. Россиуса] // Штраус Л. О тирании. — СПб., 2006. — С. 275–327.
Published
2017-05-10
How to Cite
Boichenko, M. (2017). Fate of scientific schools in modern Ukrainian philosophy in the light of change of philosophic generations. Filosofska Dumka, (3), 46-61. Retrieved from https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/156