Textbook for the course “The History of Ukrainian Culture”: question for discussion
Keywords:
history of Ukrainian culture, education, textbook, structure, goal, objectives, expected results of academic disciplineAbstract
The article considers problems of teaching the university course “History of Ukrainian culture”.
The sources for the analysis were textbooks on this subject published during 2009–
2014, some of which are classified as approved by Ministry of Education and Science of
Ukraine, so they are reflecting the official position of the Ministry regarding the goal, objectives, structure and content of the course. Analysis is performed on such parameters as the course goals and objectives, expected results, compliance with the objectives of the modern educational process. The author notes extremely low scholarly and methodological level of the most of textbooks, recording discrepancy between stated goal, objectives and expectations and, on the other hand, the main content, structure of the course and needs of modern education. The textbooks show a genetic dependence on way of thinking and teaching established in the Soviet educational system for the set of “Marxism-Leninism” ideological disciplines, and desire to please the officials instead of benefiting the student inherited from the same source. Attention is drawn to the way of presenting material in these textbooks, being perfunctory, telegraphic and helpless in terms of language. In addition, these books contain egregious inaccuracies and errors. In the author’s opinion, the main reason for these defects is lack of a coherent, well-thought-out concept of the course, trying to tell ‘everything’ in one short book. The author offers a community of lecturers and researchers of cultural history to start a discussion about realistic and achievable goal of respective courses, about performable tasks and skills really useful for students.
References
Британ В.Т., Підлісна Л.С., Савич А.В., та ін. Історія української культури: Навчальний посібник. — Дніпропетровськ: Національна металургійна академія України, 2010. — 194 с.
Висоцький О.Ю. Історія української культури: Навчальний посібник. — Дніпропетровськ: Національна металургійна академія України, 2009 — 130 с.
Галіченко М.В., Поліщук І.Є. Історія української культури: Навчально-методичний посібник. — Херсон: Херсонський державний університет, 2014. — 85 с.
Дроздова О. В. Історія української культури: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни студентами І-го курсу стоматологічного та медичного факультетів. — Полтава: Українська медична стоматологічна академія, 2010. — 144 с.
Історія української культури: Навчальний посібник. / За ред. д. філос. н. О.Ю. Павлової. — К.: «Центр учбової літератури», 2012 — 344 с. (рекомендація МОНУ).
Маключенко В.І. Історія української культури: Навчально-методичний посібник. — Острог: Національний університет «Острозька Академія», 2013 — 317 с.
Пальм Н.Д., Гетало Т.Є. Історія української культури: Навчальний посібник. — Харків: Вид. Харківський Національний економічний університерт, 2013. — 296 с.
Перегуда Є.В., Панібудьласка В.Ф., Тороп А.В. та ін. Історія української культури: Навчальний посібник — К.: Київський Національний університет будівництва та архітектури, 2010. — 149 с.
Петренко І.М., Сарапин В.В. Історія української культури: Навчально-методичний посібник для вивчення дисципліни за кредитно-модульною системою. — Полтава: РВВ Полтавський університет економіки і торгівлі, 2012 — 504 с.
Хома І.Я., Сова А.О., Мина Ж.В. Історія української культури: Навчальний посібник / За ред. І.Я. Хоми. — Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. — 356 с.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 181
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).