Phenomenology and Hermeneutics in the Structure of Philosophical Education and Humanities

Authors

  • Vahtang Kebuladze Taras Shevchenko National University of Kyiv

Keywords:

hermeneutics, humanities, methodology, education, phenomenology, philosophy

Abstract

The paper deals with the place of phenomenology and hermeneutics in the structure of higher philosophical education and humanities against the background of transfer from phenomenology claim to create the general methodology of cognition to attempts of hermeneutics to develop the universal strategy of understanding. On basis of some publications on this subject in the contemporary Ukrainian periodicals as well as the programs of the educational courses the author concludes that phenomenology is presented in the system of philosophical and humanitarian education in Ukraine both as the trend of modern philosophy and as a methodology of cognition.

Author Biography

Vahtang Kebuladze, Taras Shevchenko National University of Kyiv

Doctor of Philosophy, Associated professor of philosophy department

References

Вальденфельс Б. Вступ до феноменології ; [пер. з нім. Марії Култаєвої]. — К.: Альтерпрес, 2002. — 176 с. — (Сучасна гуманітарна бібліотека).

Вальденфельс Б. Топографія Чужого: студії до феноменології Чужого; [пер. з нім. і післямова Вахтанґа Кебуладзе]. — К.: ППС-2002, 2004. — 206 с. — (Сучасна гуманітарна бібліотека).

Геґель Ґ.В.Ф. Феноменологія духу ; [пер. з нім. Петра Таращука]. — К.: Основи, 2004. — 548 с.

Гусерль Е. Досвід і судження. Дослідження генеалогії логіки; [пер. з нім. і післямова Вахтанґа Кебуладзе]. — К.: ППС-2002, 2009. — 356 с. (ZETEΣIΣ).

Кебуладзе В. Навчально-методична програма «Феноменологічна соціологія» для студентів спеціальності «Філософія». — К.: Дільниця оперативної поліграфії філософського факультету, 2005a. — 33 с.

Кебуладзе В. Феноменологія. — К.: ППС-2002, 2005b. — 120 с.

Кебуладзе В. Феноменологія досвіду. — К.: Дух і Літера, 2011. — 280 с.

Куренной В. Феноменология и университет // Феноменология и гуманитарное знание. — К.: Тандем, 1998. — С. 151—161.

Шпет Г. Явление и смысл. Феноменология как основная наука и ее проблемы. — М.: Гермес, 1914. — 219 с.

Шюц А., Лукман Т. Структури життєсвіту; [пер. з нім. і післямова Вахтанґа Кебуладзе]. — К.: Український центр духовної культури, 2004. — 560 с.

Brentano F. Psychologie vom empirischen Standpunkt. I Bd. — Hamburg: Felix Meiner Verlag, 1955. — XCVIII, 278 S. — (Philosophische Bibliothek).

Gadamer H.-G. Hermeneutik I. Wahrheit und Methode. Grundzuge einer philosophischen Hermeneutik // Hans-Georg Gadamer Gesammelte Werke 1. — Tübingen: Mohr Siebeck, 1990. — 500 S.

Dilthey W. Ideen über eine beschreibende und zergliedernde Psychologie // Sitzungsberichte der Königlichen Preussischen Akademie der Wissenschaften zu Berlin, Jahrgang 1894; Zweiter Halbband. — Berlin: Verlag der Königlichen Akademie der Wissenschaften, 1894. — S. 1309—1407.

Heidegger M. Zollikoner Seminare. — Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 2006.

Husserl E. Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie. Er stes Buch. Allgemeine Einführung in die reine Phänomenologie. — Den Haag: Martinus Nijhoff Publishers, 1976. — 323 S. — (Husserliana, Bd. III/1).

Husserl E. Phänomenologische Psychologie : Text nach Husserliana; Bd. IX. — Hamburg: Felix Meiner Verlag, 2003. — 243 S.

Husserl E. Philosophie als strenge Wissenschaft. — Hamburg: Felix Meiner Verlag, 2009. — XLVIII, 87 S.

Kvit S. The University as an Agency of Building Common Understanding in the Global Age // Наукові записки. Том 89, Філософія та релігієзнавство / Національний університет «Києво-Могилянська академія». — Київ: Пульсари, 2009. — С. 3—5.

Downloads

Abstract views: 278

Published

2017-05-13

How to Cite

Kebuladze, V. (2017). Phenomenology and Hermeneutics in the Structure of Philosophical Education and Humanities. Filosofska Dumka, (5), 51–59. Retrieved from https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/241

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.