Phenomenology and Hermeneutics in the Structure of Philosophical Education and Humanities
Keywords:
hermeneutics, humanities, methodology, education, phenomenology, philosophyAbstract
The paper deals with the place of phenomenology and hermeneutics in the structure of higher philosophical education and humanities against the background of transfer from phenomenology claim to create the general methodology of cognition to attempts of hermeneutics to develop the universal strategy of understanding. On basis of some publications on this subject in the contemporary Ukrainian periodicals as well as the programs of the educational courses the author concludes that phenomenology is presented in the system of philosophical and humanitarian education in Ukraine both as the trend of modern philosophy and as a methodology of cognition.
References
Вальденфельс Б. Топографія Чужого: студії до феноменології Чужого; [пер. з нім. і післямова Вахтанґа Кебуладзе]. — К.: ППС-2002, 2004. — 206 с. — (Сучасна гуманітарна бібліотека).
Геґель Ґ.В.Ф. Феноменологія духу ; [пер. з нім. Петра Таращука]. — К.: Основи, 2004. — 548 с.
Гусерль Е. Досвід і судження. Дослідження генеалогії логіки; [пер. з нім. і післямова Вахтанґа Кебуладзе]. — К.: ППС-2002, 2009. — 356 с. (ZETEΣIΣ).
Кебуладзе В. Навчально-методична програма «Феноменологічна соціологія» для студентів спеціальності «Філософія». — К.: Дільниця оперативної поліграфії філософського факультету, 2005a. — 33 с.
Кебуладзе В. Феноменологія. — К.: ППС-2002, 2005b. — 120 с.
Кебуладзе В. Феноменологія досвіду. — К.: Дух і Літера, 2011. — 280 с.
Куренной В. Феноменология и университет // Феноменология и гуманитарное знание. — К.: Тандем, 1998. — С. 151—161.
Шпет Г. Явление и смысл. Феноменология как основная наука и ее проблемы. — М.: Гермес, 1914. — 219 с.
Шюц А., Лукман Т. Структури життєсвіту; [пер. з нім. і післямова Вахтанґа Кебуладзе]. — К.: Український центр духовної культури, 2004. — 560 с.
Brentano F. Psychologie vom empirischen Standpunkt. I Bd. — Hamburg: Felix Meiner Verlag, 1955. — XCVIII, 278 S. — (Philosophische Bibliothek).
Gadamer H.-G. Hermeneutik I. Wahrheit und Methode. Grundzuge einer philosophischen Hermeneutik // Hans-Georg Gadamer Gesammelte Werke 1. — Tübingen: Mohr Siebeck, 1990. — 500 S.
Dilthey W. Ideen über eine beschreibende und zergliedernde Psychologie // Sitzungsberichte der Königlichen Preussischen Akademie der Wissenschaften zu Berlin, Jahrgang 1894; Zweiter Halbband. — Berlin: Verlag der Königlichen Akademie der Wissenschaften, 1894. — S. 1309—1407.
Heidegger M. Zollikoner Seminare. — Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 2006.
Husserl E. Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie. Er stes Buch. Allgemeine Einführung in die reine Phänomenologie. — Den Haag: Martinus Nijhoff Publishers, 1976. — 323 S. — (Husserliana, Bd. III/1).
Husserl E. Phänomenologische Psychologie : Text nach Husserliana; Bd. IX. — Hamburg: Felix Meiner Verlag, 2003. — 243 S.
Husserl E. Philosophie als strenge Wissenschaft. — Hamburg: Felix Meiner Verlag, 2009. — XLVIII, 87 S.
Kvit S. The University as an Agency of Building Common Understanding in the Global Age // Наукові записки. Том 89, Філософія та релігієзнавство / Національний університет «Києво-Могилянська академія». — Київ: Пульсари, 2009. — С. 3—5.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 460
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).