Philosophers Pushkin and Goethe: something about the nature of genii

Authors

  • Oleksandr Pustovit Міжреґіональна академія управління персоналом

Keywords:

J.W. Goethe (1749-1832), A.S. Pushkin (1799-1837), right-hemisphere and left-hemisphere functions of the human brain, philosophic theatre

Abstract

The author searches for affinity in creative works by J.W. Goethe and A.S. Pushkin as “art philosophers” (S.L. Frank), detecting in their works the displays of highly developed righthemisphere and left-hemisphere functions of the human brain. This is connected, first of all, with the ability of visual image for embodying philosophic ideas and, secondly, the ability of a “seeing eye” to search for and to find time – development, formation, the history. The writers’ dramatic compositions are the best embodiment of concrete completeness of reality which is equally subject to thinking of the both artists. In the author’s opinion, the philosophic theatre of Goethe and Pushkin syncretizes the historical specificity, philosophic problems, poetical word, and theatrical performance.

Author Biography

Oleksandr Pustovit, Міжреґіональна академія управління персоналом

кандидат фізико-математичних наук, професор кафедри філософії

References

Аверинцев С. С. Связь времен. — К., 2005.

Аникст А. Гёте и Фауст. От замысла к свершению. — М., 1983.

Анненков П.В. Материалы для биографии А.С.Пушкина. — М., 1984.

Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. — М., 1979.

Берковский Н.Я. Лекции и статьи по зарубежной литературе. — СПб., 2002.

Гайденко П.П. Трагедия эстетизма. — М., 1970.

Гаспаров М.Л. Записи и выписки. — М., 2001.

Гачев Г. Жизнь художественного сознания. Очерки по истории образа. — М., 1972.

Данилевский Р.Ю. Пушкин и Гёте. Сравнительное исследование. — СПб., 1999.

История мировой культуры: Наследие Запада: Античность. Средневековье. Возрождение: Курс лекций / Под ред. С. Д.Серебряного. — М., 1998.

Киреевский И.В. Избранные статьи / Сост., вступ. статья и коммент. В.Котельникова. — М., 1984.

Непомнящий В. Поэзия, музыка, время // Музыкальная академия. — 1999. — № 2.

Николаенко Н.Н. Психология творчества: Учебное пособие / Под ред. Л.М.Шипицыной. — СПб., 2007.

Пустовит А.В. Введение в логику. — К., 2013.

Пустовит А.В. Золотое сечение в структуре трагедии Пушкина «Моцарт и Сальери» // Літературознавчі студії. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. — К., 2009. — Вип. 23. — Ч. 1.

Пустовит А.В. История европейской культуры. — К., 2004.

Пустовит А.В. «Ум ищет божества»: эволюция религиозно-философских воззрений Пушкина от французского скептицизма к немецкому идеализму // Sententiae. — 2013. — № 2 (XXIX). — С. 38 — 55.

Пушкин в русской философской критике. — М., 1990.

Фомичёв С. А. Рисунки Пушкина и творческий процесс // Временник Пушкинской комиссии: Сборник научных трудов. — Л., 1988. — Вып. 22.

Франк С. Л. О сущности художественного познания (Гносеология Гёте) // Вопросы теории и психологии творчества. — Харьков, 1914. — Т.5.

Цявловская Т.Г. Рисунки Пушкина. — М., 1980.

Эйдельман Н.Я. Пушкин: История и современность в художественном сознании поэта. — М., 1984.

Эткинд Е.Г. Божественный глагол. Пушкин, прочитанный в России и во Франции. — М., 1999.

Эткинд Е.Г. «Внутренний человек» и внешняя речь. Очерки психопоэтики русской литературы XVIII — XIX вв. — М., 1998.

Эткинд Е.Г. Поэзия и перевод. — М.; Л., 1963.

Downloads

Abstract views: 265

Published

2017-05-09

How to Cite

Pustovit, O. (2017). Philosophers Pushkin and Goethe: something about the nature of genii. Filosofska Dumka, (4), 90–100. Retrieved from https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/125

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)