Неперервність філософських традицій: Античність і Cучасність (на матеріалі Платонового діалогу «Кратил» і Проклового «Коментаря на “Кратила”»)
DOI:
https://doi.org/10.15407/fd2020.04.006Ключові слова:
система теології, епістемологія, інтелект, неоплатонізм, буття, перекладАнотація
Мова є звичним для нас феноменом, проте ми досі мало знаємо про її природу, витоки й, мож- на сказати, функцію. Для Платона мова була способом пізнання Всесвіту. Філософія мови, первинно подана у діалозі «Кратил», все ще не отримала відповідей на поставлені питання. Існують різні підходи до розв’язання цих питань, що сформувалися упродовж чотирьох віків філософії — Античності, Схоластики, Модерну та Постмодерну. У статті подано уривки першого українського перекладу «Коментаря» Прокла на діалог Платона «Кратил». Описано специфіку стилю і лексики твору в контексті інтерпретації українською мовою. Вказано на історично-культурний контекст виникнення творів Прокла загалом і, зокрема, його «Ко- ментарів», проаналізовано основну термінологію Прокла, запропоновано її українські ек- віваленти. Описано спільності та розбіжності підходів неоплатоніків і перипатетиків до одних і тих самих проблем. Проведено контрастивний аналіз «Коментаря на “Кратила”» з попереднім міфологічним підґрунтям, з одного боку, та наступним схоластичним вченням, з іншого — у мовному і філософському аспектах. Акцентовано важливість проблем, які по- рушив Платон в контексті епістемології та філософії мови. Проведено паралелі із сучасним станом науки в ракурсі продовження опрацювання співвідношення нативізму й емпіризму. Вказано на незмінність питань при змінності поколінь і підходів. Акцентовано важливість попередніх праць для подальшого розвитку сучасної думки.
Посилання
Bos, E. (1992). On Proclus and his Influence in Medieval Philosophy. Leiden, New York. DOI: 10.1163/9789004320758
https://doi.org/10.1163/9789004320758
Chang Hah-Liang (2003). Is a language a primary modeling system? Sign System Studies, 31, 1-15.
Chlup, R. (2012). Proclus' polytheistic theology. Proclus: An Introduction, 112-136. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9781139028042.005
https://doi.org/10.1017/CBO9781139028042.005
Chomsky, N. (2002). On Nature and Language. Cambridge: Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511613876
Deely, J. (2001). Four Ages of Understanding. S.l.: University of Toronto Press.
https://doi.org/10.3138/9781442675032
Dodds, E. (1992). Proclus: The Elements of Theology. S.l.: Clarendon press.
Helmig, Ch.; Steel, C. (2015). Proclus. In: The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Ed. by
E.N. Zalta). Retrieved from: https://plato.stanford.edu/archives/sum2015/entries/proclus/ Lewy, H. (2011). Chaldean Oracles and Theurgy: Mysticism, Magic and Platonism in the Later Roman Empire. Paris: Etudes Augustiniennes.
Maran, T. (2010). Why was Thomas A. Sebeok not a cognitive ethologist? Biosemiotics, 3(3), 315-329. DOI: 10.1007/s12304-010-9079-8
https://doi.org/10.1007/s12304-010-9079-8
Mariev, S. (2017). Bysantine Perspective on Neoplatonism. Berlin, Boston: De Gruyter. McNally, Th. (2017). Wittgenstein and the Philosophy of Language: The Legacy of the Philoso-
phical Investigations. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/9781108181976 Peters, F. (1967). Greek Philosophical Terms: A Historical Lexicon. New York: NYU Press.
Plato (2017). Apology of Socrates. Dialogues (Tr. by Y. Kobiv, Yu. Mushak et al.). [In Ukrainian]. Kharkiv: Folio.
Plato (2018). Cratylus (427d-435е). [In Ukrainian]. Sententiae, 37(2), 108-140. DOI: 10.22240/sent37.02.108
https://doi.org/10.22240/sent37.02.108
Procli Diadochi (1908). Platonis Cratylum Commentaria (Ed. by G. Pasquali). Lipsiae. Retrieved from: https://archive.org/stream/proclidiadochii00pasqgoog#page/n19/mode/2up Proclus (1792). The Philosophical and Mathematical Commentaries (Tr. by T. Taylor). Retrieved from: https://play.google.com/books/reader?id=eJgfAQAAIAAJ&hl=en_GB&pg=GBS.
PP29
Proclus (2007). On Plato Cratylus (Tr. by B. Duvick). London: Bloomsbury.
Sebeok, Th.A.; Danesi, M. (2000). The Forms of Meaning: Modeling Systems Theory and Semiotic Analysis. Berlin: Mouton de Gruyter.
https://doi.org/10.1515/9783110816143
Sodomora, P. (2018). Language as a Way to Cognition (Plato's «Cratylus» in Ukrainian Translation). Sententiae, 37(2), 159-164. DOI: 10.22240/sent37.02.159
https://doi.org/10.22240/sent37.02.159
Sorabji, R.; Baltzly, D. (2006). Proclus: Commentary on Plato's Timaeus. Cambridge: Cambridge University Press.
Taylor, Th. (2016). Introduction to the Philosophy and Writings of Plato. S.l.: Kypros Press. Thomas of Aquino (2010). The Sum of Theology (Tr. by P. Sodomora) [In Ukrainian]. Lviv:
Spolom,
Westerink, L.G. (2011). Anonymous Prolegomena to Platonic Philosophy. Edited with Translation. In: Platonic Texts and Translations (vol. V). S.l.: Westbury.
Yermolenko, V. (2011). Orpheus, Dionysus and dreams of regeneration [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 4, 126-129.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 146
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).