Неперервність філософських традицій: Античність і Cучасність (на матеріалі Платонового діалогу «Кратил» і Проклового «Коментаря на “Кратила”»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2020.04.006

Ключові слова:

система теології, епістемологія, інтелект, неоплатонізм, буття, переклад

Анотація

Мова є звичним для нас феноменом, проте ми досі мало знаємо про її природу, витоки й, мож- на сказати, функцію. Для Платона мова була способом пізнання Всесвіту. Філософія мови, первинно подана у діалозі «Кратил», все ще не отримала відповідей на поставлені питання. Існують різні підходи до розв’язання цих питань, що сформувалися упродовж чотирьох віків філософії — Античності, Схоластики, Модерну та Постмодерну. У статті подано уривки першого українського перекладу «Коментаря» Прокла на діалог Платона «Кратил». Описано специфіку стилю і лексики твору в контексті інтерпретації українською мовою. Вказано на історично-культурний контекст виникнення творів Прокла загалом і, зокрема, його «Ко- ментарів», проаналізовано основну термінологію Прокла, запропоновано її українські ек- віваленти. Описано спільності та розбіжності підходів неоплатоніків і перипатетиків до одних і тих самих проблем. Проведено контрастивний аналіз «Коментаря на “Кратила”» з попереднім міфологічним підґрунтям, з одного боку, та наступним схоластичним вченням, з іншого — у мовному і філософському аспектах. Акцентовано важливість проблем, які по- рушив Платон в контексті епістемології та філософії мови. Проведено паралелі із сучасним станом науки в ракурсі продовження опрацювання співвідношення нативізму й емпіризму. Вказано на незмінність питань при змінності поколінь і підходів. Акцентовано важливість попередніх праць для подальшого розвитку сучасної думки.

Біографія автора

Pavlo Sodomora

доктор філософських наук, кандидат філологічних наук, завідувач кафедри латинської та іноземних мов, Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького 79010, Львів, вул. Пекарська, 69

Посилання

Bos, E. (1992). On Proclus and his Influence in Medieval Philosophy. Leiden, New York. DOI: 10.1163/9789004320758

https://doi.org/10.1163/9789004320758

Chang Hah-Liang (2003). Is a language a primary modeling system? Sign System Studies, 31, 1-15.

Chlup, R. (2012). Proclus' polytheistic theology. Proclus: An Introduction, 112-136. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9781139028042.005

https://doi.org/10.1017/CBO9781139028042.005

Chomsky, N. (2002). On Nature and Language. Cambridge: Cambridge University Press.

https://doi.org/10.1017/CBO9780511613876

Deely, J. (2001). Four Ages of Understanding. S.l.: University of Toronto Press.

https://doi.org/10.3138/9781442675032

Dodds, E. (1992). Proclus: The Elements of Theology. S.l.: Clarendon press.

Helmig, Ch.; Steel, C. (2015). Proclus. In: The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Ed. by

E.N. Zalta). Retrieved from: https://plato.stanford.edu/archives/sum2015/entries/proclus/ Lewy, H. (2011). Chaldean Oracles and Theurgy: Mysticism, Magic and Platonism in the Later Roman Empire. Paris: Etudes Augustiniennes.

Maran, T. (2010). Why was Thomas A. Sebeok not a cognitive ethologist? Biosemiotics, 3(3), 315-329. DOI: 10.1007/s12304-010-9079-8

https://doi.org/10.1007/s12304-010-9079-8

Mariev, S. (2017). Bysantine Perspective on Neoplatonism. Berlin, Boston: De Gruyter. McNally, Th. (2017). Wittgenstein and the Philosophy of Language: The Legacy of the Philoso-

phical Investigations. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/9781108181976 Peters, F. (1967). Greek Philosophical Terms: A Historical Lexicon. New York: NYU Press.

Plato (2017). Apology of Socrates. Dialogues (Tr. by Y. Kobiv, Yu. Mushak et al.). [In Ukrainian]. Kharkiv: Folio.

Plato (2018). Cratylus (427d-435е). [In Ukrainian]. Sententiae, 37(2), 108-140. DOI: 10.22240/sent37.02.108

https://doi.org/10.22240/sent37.02.108

Procli Diadochi (1908). Platonis Cratylum Commentaria (Ed. by G. Pasquali). Lipsiae. Retrieved from: https://archive.org/stream/proclidiadochii00pasqgoog#page/n19/mode/2up Proclus (1792). The Philosophical and Mathematical Commentaries (Tr. by T. Taylor). Retrieved from: https://play.google.com/books/reader?id=eJgfAQAAIAAJ&hl=en_GB&pg=GBS.

PP29

Proclus (2007). On Plato Cratylus (Tr. by B. Duvick). London: Bloomsbury.

Sebeok, Th.A.; Danesi, M. (2000). The Forms of Meaning: Modeling Systems Theory and Semiotic Analysis. Berlin: Mouton de Gruyter.

https://doi.org/10.1515/9783110816143

Sodomora, P. (2018). Language as a Way to Cognition (Plato's «Cratylus» in Ukrainian Translation). Sententiae, 37(2), 159-164. DOI: 10.22240/sent37.02.159

https://doi.org/10.22240/sent37.02.159

Sorabji, R.; Baltzly, D. (2006). Proclus: Commentary on Plato's Timaeus. Cambridge: Cambridge University Press.

Taylor, Th. (2016). Introduction to the Philosophy and Writings of Plato. S.l.: Kypros Press. Thomas of Aquino (2010). The Sum of Theology (Tr. by P. Sodomora) [In Ukrainian]. Lviv:

Spolom,

Westerink, L.G. (2011). Anonymous Prolegomena to Platonic Philosophy. Edited with Translation. In: Platonic Texts and Translations (vol. V). S.l.: Westbury.

Yermolenko, V. (2011). Orpheus, Dionysus and dreams of regeneration [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 4, 126-129.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 368

Опубліковано

2020-11-04

Як цитувати

Sodomora, P. (2020). Неперервність філософських традицій: Античність і Cучасність (на матеріалі Платонового діалогу «Кратил» і Проклового «Коментаря на “Кратила”»). Філософська думка, (4), 6–22. https://doi.org/10.15407/fd2020.04.006

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.