ЛЕСЯ УКРАЇНКА, ДОН ЖУАН ТА ЄВРОПА: ІДЕОЛОГІЯ ТА ЕРОПОЛІТИКА «КАМІННОГО ГОСПОДАРЯ»

Автор(и)

  • Володимир ЄРМОЛЕНКО

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2021.02.049

Ключові слова:

Леся Українка, Дон Жуан, Тирсо де Моліна, Мольєр, Моцарт, Ґрабе, Гофман, епохи, бароко, класицизм, рококо, романтизм, постромантизм, Ніцше, авторитаризм, тоталітаризм, ідеології, ерополітика

Анотація

Статтю присвячено аналізу драми Лесі Українки «Камінний господар» у контексті європей- ської історії ідей. Автор статті локалізує текст у ширшому контексті європейської тради- ції легенди про Дон Жуана. Він порівнює «Камінного господаря» з текстами Тирсо де Моліни («Севільський ошуканець та камінний гість»), Мольєра («Дон Жуан»), Моцарта («Дон Джо- ванні»), Ґрабе («Фауст і Дон Жуан»), Гофмана («Дон Жуан») та інших авторів. Автор та- кож показує Лесину версію історії в контексті «агону епох» (бароко, класицизм, рококо, романтизм, постромантизм) та їхнього явного і неявного діалогу щодо людської природи. Автор також прочитує «Камінного господаря» (написаного 1912 року) як політичне попере- дження: Леся Українка показує майбутні ідеологічні тенденції ХХ сторіччя — волю до влади, авторитаризм та тоталітаризм. За допомоги концепту ерополітики автор показує, як, крізь любовно-еротичну тему, Леся Українка розкриває потужну політичну тему ХХ сто- ліття: тему деґрадації пошуку волі-свободи до авторитарної волі до влади (заперечення свободи інших), а згодом до тоталітарного знищення будь-яких воль загалом.

Біографія автора

Володимир ЄРМОЛЕНКО

кандидат філософських наук, доктор політичних студій (Франція), старший викладач кафедри літературознавства Національного університету «Києво-Могилянська академія», 04070, Київ, вул. Сковороди, 2

Посилання

Agathon [Henri Massis, Alfred de Tarde] (1913). Les jeunes gens d'aujourd'hui. Paris: Libraire Plon.

Ballanche, P.-S. (1827). Essais de palingénésie sociale. Paris: Imprimerie de Jules Didot Ain.

Bruckner, P. (2005). L'amour du prochain. Paris: Grasset.

Byron, G.G. (2009). Don Juan. Overland Park: Digireads.com Publishing.

Demetz, P. (1997). Prague in Black and Gold. New York, Farrar, Straus and Giroux. Kindle Edition.

Derrida, J. (1963). Cogito et histoire de la folie. Revue de métaphysique et de morale, 68 (4), 460-494.

Dontsov, D. (1922). The Poet of the Ukrainian Risorgimento [In Ukrainian]. Lviv: Vydavdnytstvo Dontsovykh.

Drai-Khmara, M. (1926), Lesia Ukrainka. Life and Work [In Ukrainian]. Kyiv: Derzhavne Vydavnytstvo Ukrainy.

Foucault, M (1966). Les mots et les choses. Paris: Editions Gallimard.

Gendarme de Bévotte, G. (1993). La Légende de Don Juan: son évolution dans la littérature des origines au romantisme. Genève: Slatkine Reprints.

Goehr, L., Herwitz, D. (Eds.) (2006). The Don Giovanni Moment. Essays on the Legacy of an Opera. New York: Columbia University Press.

https://doi.org/10.7312/goeh13754

Grabbe, C.D. (1963). Don Juan und Faust. Stuttart: Reclam.

Haydn, H. (1950). The Counter-Renaissance. New York: Charles Scribner's Sons.

Heigl, A (2010). Christian Dietrich Grabbes Zeitkritik in «Don Juan und Faust». Muenchen: GRIN Verlag.

Hoffmann, E.T.A. (2013). Don Juan. In: E.T.A.Hoffmann, Gesammelte Werke. S.l.: Null Papier Verlag.

Karpiak, R. (1982). Don Juan: A Universal Theme in Ukrainian Drama. Canadian Slavonic Papers / Revue Canadienne des Slavistes, 24 (1), 25-31.

https://doi.org/10.1080/00085006.1982.11091689

Kosach-Kryvyniuk, O. (1970) Lesia Ukrainka. The Chronology of Life and Work. [In Ukrainian]. New York: Ukrainska Vilna Akademiya Nauk.

Lesia Ukrainka (2021). Stone Master. [In Ukrainian]. In: Lesia Ukrainka, Full Academic Col- lection of Works (vol. 4, pp. 67-150). Lutsk: Volynskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky.

Lesia Ukrainka (2018). Correspondence, 1903-1913]. [In Ukrainian]. Kyiv: Komora, 2018.

Molière (2017). Dom Juan ou le Festin de Pierre. S.l.: Géraldine Classique.

Schnitzler, A. (1918). Casanovas Heimfahrt. Berlin: Fischer Verlag.

Steen, M. (2012). Mozart's Don Giovanni. A Short Guide to a Great Opera. London: Icon Books Ltd.

Sheveliov, Y. (2009). Lesia Ukrainka's Theatre or Lesia Ukrainka in Theatre? [In Ukrainian]. In: Yu. Sheveliov, Selected Works (vol. 2, pp. 247-258). Kyiv: PH "Kyievo-Mohylianska Aka- demiya".

Stendhal (1822). De l'Amour. In: Stendhal, L'oevres complètes. S.l.: Arvensa Editions.

Stendhal (2019). Les Cenci. S.l.: Editions Synapses.

Sullivan, H.W. (1976). Tirso de Molina and the Drama of the Counter Reformation. Amsterdam: Ro dopi.

Tapié, V.-L. (1957). Baroque et classicisme. Paris: Hachette.

Watt, I. (1997). Myths of Modern Individualism. Faust, Don Quixote, Don Juan, Robinson Crusoe. Palo Alto: Standford University Press.

https://doi.org/10.1017/CBO9780511549236

Waxman, S.M. (1908). The Don Juan Legend in Literature. The Journal of American Folklore, 21 (81), 184-204.

https://doi.org/10.2307/534636

Yermolenko, V. (2015). Distant People, Close People. [InUkrainian]. Lviv, Vydavnytstvo Staroho Leva.

Zabuzhko, O. (2007). Notre Dame d'Ukraine. Ukrainka in the conflict of mythologies. [In Ukrainian]. Kyiv: Fakt.

Zerov, M. (2015). "Lesia Ukrainka". [In Ukrainian]. In: M. Zerov, Collected Works (pp. 512-565). Kyiv: Smoloskyp.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 314

Опубліковано

2021-06-12

Як цитувати

ЄРМОЛЕНКО, В. (2021). ЛЕСЯ УКРАЇНКА, ДОН ЖУАН ТА ЄВРОПА: ІДЕОЛОГІЯ ТА ЕРОПОЛІТИКА «КАМІННОГО ГОСПОДАРЯ» . Філософська думка, (2), 49–79. https://doi.org/10.15407/fd2021.02.049

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.