НЕНАВИСТЬ ЯК МОРАЛЬНЕ ПОЧУТТЯ ЗА ЧАСІВ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2022.03.098

Ключові слова:

емпатія, зло, моральна цінність, відплатна ненависть, моральна відповідальність, війна, спротив

Анотація

Статтю присвячено розгляду феномена ненависті у філософських, психологічних і етичних аспектах та його мотиваційної ролі під час війни. Розкриваючи розуміння ненависті у філо- софії, автор аналізує «Трактат про людську природу» Д. Г’юма і розглядає структуру нена- висті в єдності елементів «причина-об’єкт-мета» та роль емпатії в її генезі. У статті до- ведено, що ненависть як почуття не є інстинктом або лише емоцією людини, але має інтен- цію до розуміння іншої особи та етичної оцінки її мотивів і дій. Автор аналізує психологічну ґенезу ненависті як довготривалого комплексу неґативних настановлень, мотивів, емоцій і схильностей людини, що формується в індивідуальному і соціальному бутті. Розкрито бага- товимірність переживання і змісту ненависті: від простого заперечення буття інших істот до морального осуду і вимоги відплати заподіяної кривди і боротьби зі злом.

У статті проаналізовано концепцію ненависті Р. та К. Стернберґів як заперечення близькості іншого, що поєднується у різних комбінаціях з емоціями і залученістю людини до дії. На цій підставі у статті розглянуто можливості набуття ненавистю етичного змісту та проаналізовано типологію ненависті Дж. Джи (проста ненависть, упередженість, зло- вмисність або ворожість, відплатна ненависть та моральна ненависть). Автор статті до- водить, що вищі форми усвідомленої і контрольованої ненависті мають раціональні компо- ненти і моральний зміст. Зроблено висновок, що «відплатна ненависть» як моральна реакція і установка на осуд злочинця і як вимога притягнення його до відповідальності є адекватною формою мотивації спротиву під час війни та в період установлення миру. Така ненависть відіграє леґітимну роль у моральному житті зрілої людини і може бути етично виправданою.

Біографія автора

Євген МУЛЯРЧУК

доктор філософських наук, старший науковий співробітник відділу філософії культури, етики та естетики Інституту філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, 01001, Київ, вул. Трьохсвятительська, 4

Посилання

Descartes, R. (1989). Passions of the Soul [In Russian]. In: R. Descartes. Works in 2 vol. / Tr. from Lat. and Fr. Vol. I / Ed., intr.: V.V. Sokolov (pp. 481-572). Moscow: Mysl.

The Dhammapada [In Russian]. Retrieved from: https://psylib.org.ua/books/dhammap/index. htm.

Dobko, T. (2014). Apology of value in Max Scheler's "Formalism in Ethics and Non-formal Ethics of Values". Philosophical Thought, 4, 67-79.

Falceto, C. (2019). Love and Hatred in Hum(e)an Nature. Women in Philosophy Annual Journal of Papers, 10. Retrieved from: https://www.academia.edu/39187924/Love_and_Hatred_ in_Hum_e_an_Nature

https://doi.org/10.5840/wipj2019103

Gee, J.S. (2014). Retributive Hatred as a Reactive Moral Attitude. University of Washington. Ret- rieved from: https://digital.lib.washington.edu/researchworks/bitstream/handle/1773/27557/ Gee_washington_0250E_13793.pdf?sequence=1

Hume, D. (1739-1740). A Treatise of Human Nature: being an Attempt to Introduce the experi- mental Method of Reasoning into Moral Subjects. Retrieved from: https://davidhume.org/ texts/t/

Kuchmanich, I.N., Selivanova, S.V. (2013).The Phenomenon of Hatred as the Object of Psychological Analysis. [In Ukrainian]. Collection of Research Papers of V. О. Sukhomlynskyi National University of Mykolaiv. Psychological Sciences, 2 (10 : 91), 182-185.

Proleiev, S. (2019). Apologia of Vices. [In Russian]. Кyiv: Duch i Litera.

Scheler, M. (1973). Formalism in Ethics and Non-formal Ethics of Values / Trans. by M. Frings and R. Funk. Evanston: Northwestern University Press, Sternberg, R.J., Sternberg, K. (2008). The Nature of Hate. Cambridge: Cambridge University Press.

Weber, М. (1998). Calling to Politics. [In Ukrainian]. In: M. Weber. Sociology. Universal Historical Analyses. Politics / Tr. from Germ. and comment. О. Pohorilyi (pp. 173-191). Кyiv: Оsnovy.

Yermolenko, A. (2022). Widerstand statt Verhandlung. [in German]. In: Franffurter Allgemeine. https://www.faz.net/aktuell/feuilleton/debatten/der-ukrainische-philosoph-yermolenko-antwortet-habermas-18044530.html.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 146

Опубліковано

2022-11-03

Як цитувати

МУЛЯРЧУК, Є. . (2022). НЕНАВИСТЬ ЯК МОРАЛЬНЕ ПОЧУТТЯ ЗА ЧАСІВ ВІЙНИ . Філософська думка, (3), 98–110. https://doi.org/10.15407/fd2022.03.098

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають