«Внутрішній досвід» Жоржа Батая: публічне самострачення задля комунікації
СУЧАСНА ГУМАНІТАРИСТИКА
DOI:
https://doi.org/10.15407/fd2023.01.162Ключові слова:
Жорж Батай, внутрішній досвід, лабіринт, сюрреалізм, екзистенціалізм, постструктуралізмАнотація
Стаття окреслює теоретико-методологічну складність історико-філософського дослідження літературно-філософської спадщини Жоржа Батая, зокрема його твору «Внутрішній досвід». З цією метою здійснено аналіз біографічного та історико-філософського контекстів напи- сання «Внутрішнього досвіду». Розглянуто основні події життя мислителя, що вони спричи- нилися до написання згаданого твору й засвідчують опозиційну настанову Батая щодо найпо- ширеніших тогочасних мистецьких напрямів (сюрреалізм), філософських течій (екзистенціа- лізм), релігійних учень, а також, властиво, анти-системний характер його міркувань. Крім цього, статті здійснено спробу виявити джерела впливу на формування філософських погля- дів Батая у період написання «Внутрішнього досвіду», зокрема проаналізовано теоретико- політичні стосунки Батая, передусім із його критиками (окремі закиди від бельгійської групи сюрреалістів, Ґ. Марселя та Ж.-П. Сартра), але також із однодумцями (М. Бланшо, П. Кло- совскі, М. Лейрис, А. Масон та ін.). Досліджено генезу формування поняття «внутрішній досвід», притаманний йому багатозначний, багатошаровий і метафоричний характер, вко- ріненість у традиції християнської містики та відображення стану після втрати віри вод- ночас. Зокрема, показано, що найпоказовішим взірцем внутрішнього досвіду, що увиразнює зміст цього засадничого слова-поняття філософії Батая, є образ лабіринту. Відзначено ос- новні пункти критики Батаєвого «Внутрішнього досвіду» з боку представників французької інтелектуальної спільноти 40-х років ХХ ст., а також головні арґументи Батая проти спря- мованої в його бік критики. Проаналізовано основні ідеї Батаєвого «Внутрішнього досвіду», та шляхи впливу філософії Батая на ключових представників традиції французького пост- структуралізму (Ж. Бодрияр, Ж. Дерида, Ю. Кристева та М. Фуко).
Посилання
Barthes, R. (1996). From Work to Text. [In Ukrainian]. In: M. Zubrytska (Ed.), Word. Symbol. Discourse. An Anthology of Literary and Critical Thought in the 20th Century (pp. 378-384). Lviv: Litopys.
Bataille, G. (1973). L'expérience intérieure. In: G. Bataille, Oeuvres complètes V (pp. 9-189). Editions Gallimard.
Bataille, G. (1976). Notice Autobiographique. In: G. Bataille, Oeuvres complètes VII (pp. 459- 462). Editions Gallimard.
Boldt-Irons, L.A. (1995). Introduction. In: L.A. Boldt-Irons (Ed.), On Bataille: Critical Essays. State University of New York Press.
Botting, F., Wilson, S. (Eds.) (1997). The Bataille Reader. Blackwell Publishers Inc.
Burger, P. (2002). The Thinking of the Master. Bataille between Hegel and Surrealism. Northwestern University Press.
Butsykina, Y. (2015). Georges Bataille's concept of transgressive experience: aesthetical analysis. [Doctoral dissertation, Taras Shevchenko National University of Kyiv]. [In Ukrainian]. http://scc.knu.ua/upload/iblock/77a/dis_Butsykina%20Y.O.pdf
Butsykina, Y. (2021). Commentary on the ukrainian translation of "Inner Experience" by Georges Bataille. [In Ukrainian]. Δόξα / Doksa. Zbіrnyk naukovykh prats' z fіlosofії ta fіlo- lohії, 1 (35), 24-31. DOI: https://doi.org/10.18524/2410-2601.2021.1(35).246717
https://doi.org/10.18524/2410-2601.2021.1(35).246717
DeBoer, J. (1999). Fierce Language: Bataille Versus Theory. Apsinthe Literary Review, 2 (3), 1-6. Fraser, J. (2022). Industrial Music and Inner Experience: Aural Abrasion as a Window to Post-Subjectivity. In: Bodies, Noise and Power in Industrial Music (pp. 129-142). Palgrave Macmillan, Cham.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-92462-1_8
Hewson, M., Coelen, M. (2016). Introduction. In: M. Hewson, M. Coelen (Eds.), Georges Bataille. Key Concepts. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781315657363
Kendall, S. (2007). Georges Bataille. Reaktion Books Ltd.
Kendall, S. (2021). Georges Bataille and the Fate of the Sacred. Retrieved from: https://www.academia.edu/32146193/Georges_Bataille_and_the_Fate_of_the_Sacred
Klossowski, P. (1963). Le simulacre dans la communication de Georges Bataille. Critique: Hom- mage à Georges Bataille, 195-196, 742-750.
Lechte, J. (2021). Bataille: Image and Victim. Theory, Culture & Society, 38 (4), 3-22.
https://doi.org/10.1177/0263276420986618
Noys, B. (2000). Georges Bataille: a critical introduction. Pluto Press.
Poppenberg, G. (2016). Inner Experience. In: M. Hewson, M. Coelen (Eds.), Georges Bataille. Key Concepts. Routledge.
Prushkovska, A. (2019). Dance of expenditure: Winners of the Nelli Ivanova-Georgievska Prize. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 3, 70-76. DOI: https://doi.org/10.15407/fd2019.03.070
https://doi.org/10.15407/fd2019.03.070
Sartre, J.-P. (1975). Un nouveau mystique. Critiques littiraires (Situations. I) (pp. 174-229). Paris: Gallimard (Idees).
Stronge, W. (Ed.) (2017). Georges Bataille and Contemporary Thought. Bloomsbury Publishing.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 170
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).