Критика Ч. Пірсом настанов картезіанської філософії
СТОРІНКА МОЛОДОГО НАУКОВЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.15407/fd2023.01.176Ключові слова:
Декарт, знак, інтуїція, Пірс, прагматизм, переконання, реалізм, семіотика, синехізм, скептицизм, фалібілізмАнотація
Стаття має намір показати значущість ідей Ч. Пірса для розвитку сучасної філософії, з’ясувати основні напрямки критики ним настанов картезіанської і ширше модерної філософії (там де вона йде від Декарта) і розглянути позитивну програму його філософії, яку він пропонує як альтернативу модерній.
Пірс виходить з прагматичного та семіотичного підходу до природи людини, свідомості та пізнання. Завдяки вказаному підходу йому вдалося підважити ключові ідеї модерного розуміння пізнання, людини, мови, а саме: індивідуалізм, мовний атомізм, догматизм, дуалізм, репрезентаціонізм, номіналізм, фундаціонізм тощо. І, натомість, запропонувати нову теорію пізнання, нову онтологію та антропологію. Пірс стверджує опосередкованість людського пізнання знаками (мовними, культурними, чуттєвими), неможливість інтроспекції та інтуїції, відстоює холізм, фалібілізм, прагматизм, реалізм, синехізм, інференціалізм та пропонує нове розуміння особистості — все це робить його актуальним та сучасним мислителем.
Ідеї Пірса пропонують свіжий погляд на сучасну наукову практику. Переосмислення Пірсом основ пізнання ставить його поряд з багатьма мислителями XX і XXI ст. Розвиток його ідей можна побачити в сучасній антропології, епістемології, в дослідженнях штучного інтелекту, семіотиці тощо.
Стаття розділена на чотири підрозділи, які присвячені основним напрямкам критики Пірсом філософії Декарта: в першому — проти скептичної методології Декарта Пірс ставить поняття переконання та принцип фалібілізму, в другому — Пірс заперечує можливість інтуїції і доводить опосередкованість нашого пізнання знаками, в третьому — йдеться про переваги семіотичного та комунікативного підходу над епістемічним індивідуалізмом та мовним атомізмом, в четвертому — номіналізму та дуалізму Декарта Пірс протиставляє реалістичний підхід та свою теорію синехізму, а також семіотичну антропологію.
Посилання
Anderson, Douglas (2006). Peirce and Cartesian Rationalism, J. Shook and J. Margolis (Еds.). In: A Companion to Peirce (pp. 154-165). Malden, MA: Blackwell Publishing.
https://doi.org/10.1002/9780470997079.ch15
Bernstein, Richard J. (2010). The Pragmatic Turn. Cambridge Polity Press.
Collected Papers of Charles Sanders Peirce (1931). 8 vols. Charles Hartshorneand and Paul Weiss (Eds.: vol. 1-6). Arthur, W. Burks (Ed.: vols. 7-8). Cambridge: Harvard University Press.
Dabay, T. (2016). Why Peirce's Anti-Intuitionism is not Anti-Cartesian: The Diagnosis of a Pragmatist Dogma. International Journal of Philosophical Studies, 24 (4), 489-507.
https://doi.org/10.1080/09672559.2016.1203981
Deledalle, G (2000). Charles S. Peirce's Philosophy of Signs: Essays in Comparative Linguistics. Indiana UP.
Friedman, L. (1997). Peirce's Reality and Berkeley's Blunders. Journal of the History of Philosophy, 35 (2), 253-268.
https://doi.org/10.1353/hph.1997.0038
Gallie, W.B. (1975). Peirce and Pragmatism. Praeger.
Haack, S. (1982). Descartes, Peirce and the Cognitive Community. Monist, 65 (2), 156-181. Hill, James (2012). Descartes and the Doubting Mind. New York, NY: Continuum.
https://doi.org/10.5840/monist198265214
Khoma, O. (2012). Descartes and Pascal: the path to philosophy against the background of the Grand Siècle [In Ukrainian]. Philosophical thought, 6, 19-38.
MacDonald, Ian (2019). Communal Inferentialism: Charles S. Peirce's Critique of Epistemic Individualism. Waterloo, Ontario.
"Meditations" of Descartes in the mirror of modern interpretations (2014). [In Ukrainian]. Trans. from Fr. and Latin. Kyiv: Duh i litera.
Meyers, Robert (1967). Peirce on Cartesian Doubt. Transactions of the Charles S. Peirce Society, 3 (1), 13-23.
Pearce, T. (2020). Pragmatism's Evolution: Organism and Environment in American Philosophy, Chicago: University of Chicago Press.
https://doi.org/10.7208/chicago/9780226720081.001.0001
Ratnikova, E. (2012). Peirce vs. Descartes: experience and metaphysics. [In Russian]. Sententiae, 27 (2), 85-96.
https://doi.org/10.22240/sent27.02.085
Sebeok, Thomas (1985). Contributions to the Doctrine of Signs, 2nd ed. Lanham: University Press of America.
Sellars, W. (1991). Empiricism and the Philosophy of Mind. In: Science, perception and reality (pp. 127-196). Atascadero, CA.
Short, Т.L. (2007). Peirce's Theory of Signs. Cambridge: Cambridge UniversityPress.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 95
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).