Симфонічні композиції у літературній та епістолярній спадщині Григорія Сковороди
ПОВЕРНЕННЯ ДО ТЕМИ: СКОВОРОДА 300
DOI:
https://doi.org/10.15407/fd2023.03.069Ключові слова:
симфонізм Григорія Сковороди, прояви симфонізму, діалогізм, симфонічна структура мислення, листування Григорія СковородиАнотація
Стаття присвячена дослідженню феномену симфонізму в літературній та, узагальнено, інтелектуальній спадщині Григорія Сковороди. У підсумках дослідження встановлено, що висновок про системний симфонізм як властивість розмислів мислителя наразі може мати лише гіпотетичний характер. Це зумовлено тим, що джерельна основа дослідження має значний обсяг різнорідних праць філософа, які ще не набули належного археографічного опису. Питання археографічного опису джерел в дослідженнях з історії філософії в Україні наразі не має позитивного розв’язання і перебуває у становленні. Проблемне коло джерелознавчих студій творів Григорія Сковороди стисло подано у змісті статті. Однак воно не вичерпується запропонованим переліком і має тенденцію до розширення. З огляду на цю обставину межі дослідницької уваги були визначені добіркою листів Григорія Сковороди до різних осіб,яка міститься у найбільш репрезентативному на сьогодні академічному друкованому виданні творів. До виразних особливостей осмислення джерельної спадщини філософа належить її жанровий характер і спосіб поширення. Всі головні праці написані філософом особисто від руки або ж тиражовані іншими переписувачами у списках. Ця обставина зумовлює значні ускладнення у верифікації точності передання змісту первісного рукописного джерела у друкованому вигляді. Виклад матеріалу є свідомо не систематичним, а ілюстративним. У добірці витинок з творів філософа наявні найбільш виразні зразки проявів симфонічності, які унаочнюють панораму зростання симфонічних комплексів від простіших до кількісно ускладнених. Іманентним полемічним стрижнем дослідження є встановлення відповідності між системною симфонічністю та діалогічністю стилю мислення філософа, висновки про що можна було зробити на підставі історико-філософської експлікації з визначених джерел. Автор схиляється до думки, що розгортанню діалогічності передує ретельне обґрунтування Григорієм Сковородою зачину належного думання, який має складну симфонічну структуру. З огляду на це діалогізм не суперечить засадничій симфонічності, а є радше одним з її проявів
Посилання
A consolidated dictionary of obsolete and little-used words. [In Ukrainian]. Retrieved from: http://litopys.org.ua/rizne/zvslovnyk.htm
Bahalii, D.I. (1992). Ukrainian itinerant philosopher Hryhorii Skovoroda. [In Ukrainian]. Kyiv:Publishing House “Orii”, “Kobza”.
Joy. (s.a.). In: World dictionary of the Ukrainian language. [In Ukrainian]. Retrieved from:https://uk.worldwidedictionary.org/%D1%83%D1%82%D1%96%D1%85%D0%B0
Kononenko T. (2010a). Musicological emphasis in the research of the philosophical heritage of H. Skovoroda. [In Ukrainian]. Ukrainoznavstvo, 4, 108-112.
Kononenko, T. (2006). Modeling of the character of H. Skovoroda’s thinking in the me tho dological culture of the New Philosophy of the XVI-XVIII centuries. [In Ukrainian]. Ukrainoznavstvo, 3, 52-57.
Kononenko, T. (2007). Structural symphony of H.S. Skovoroda’s philosophical works. [In Ukrainian]. Ukrainoznavstvo, 1, 56-62.
Kononenko, T. (2008a). Folk-customary horizons of the philosophy of H. Skovoroda. Introductionto the methodology of Ukrainian studies. [In Ukrainian]. Kyiv: Research Institute of Uk rainian Studies.
Kononenko, T. (2010b). The divine symphony of Hryhorii Skovoroda: Ukrainian studies dimensions of the philosophical heritage. [In Ukrainian]. Ternopil: Dzhura.
Kononenko, T.H. (2003). H.S. Skovoroda as a friend of the wisdom of the Ukrainian terrain. In honor of the 280th anniversary. [In Ukrainian]. Ukrainoznavstvo, 1(6), 40-43.
Kononenko, T.P. (2008b). The heritage of H. Skovoroda at the level of contamination of faith,philosophy and art. [In Ukrainian]. In: Collection of Scientific Works of the Research Institute of Ukrainian Studies (Vol. XX, pp. 402-412). Kyiv: Ukrainian Information and Printing Agency «Rada».
Makarenko, H.H. (2004). Music and philosophy: Schopenhauer, Wagner, Nietzsche. [In Ukrainian]. Kyiv.
Shevchenko, T. (2003). Collection of works: In 6 Vols. [Vol. 2: Poetry 1847—1861 (pp. 94—95;605—606)]. [In Ukrainian]. Kyiv. Retrieved from: http://litopys.org.ua/shevchenko/shev227.htm
Shevchenko, V.V., Chaikovskyi, M.Ye. (2022). The phenomenon of Hryhorii Skovoroda is on thecall of time. [In Ukrainian]. Kyiv: Sammit-knyha. Shevchuk, V.O. (2008).
Piznanyi i nepiznanyi Sfinks: Hryhorii Skovoroda suchasnymy ochyma:rozmysly. [In Ukrainian]. Kyiv: Univ. vyd-vo PULSARY,
Shreier-Tkachenko, O.Ya. (1972). Hryhorii Skovoroda as a musician. [In Ukrainian]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Skovoroda, Hryhorii. (2010). A complete academic collection of works. Ed. by Prof. L. Ushkalov.[In Ukrainian]. Kharkiv: Maidan. Retrieved from: https://diasporiana.org.ua/miscellaneous/grygorij-skovoroda-povna-akademichna-zbirka-tvoriv/ Sonata. (s.a.). [In Ukrainian]. Retrieved from: 12.7: Sonata - LibreTexts - Ukrayinska
The complete academic collection of Hryhorii Skovoroda’s works. [In Ukrainian]. Kyiv: Folio.Re trieved from: https://folio.com.ua/books/Povna-akademichna-zbirka-tvoriv-Grigo riya-Skovorodi].
Tychyna, P. (1971). Skovoroda. Symphony. Introductory article by S.V. Telniuk. [In Ukrainian].Kyiv: Radianskyi pysmennyk.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 207
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).