Феноменологія сновидіння:філософський ескіз

СТОРІНКА МОЛОДОГО НАУКОВЦЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2023.03.150

Ключові слова:

мрії, досвід, свідомість, я, інші, Чужий

Анотація

Розвідку націлено на обґрунтування доцільності феноменологічного підходу щодо дослідження сновидіння, а також окреслення напрямків таких досліджень. Автор розглядає досвід, отриманий людиною у сновидінні як такий, що може бути залученим до екзистенції. У статті проілюстровано, як,Автор трактує сновидіння як складову індивідуального досвіду і водночас як елемент інтерсуб’єктивного світу. Інтерсуб’єктивність досвіду сновидіння зумовлена універсальністю певних психологічних переживань та тілесного досвіду, пов’язаного з явищами сну і сновидіння, а також універсальністю деяких мотивів, що зустрічаються у сновидінні. У статті здійснено аналіз категорій «Я», «Інший» та «Чужий» у контексті дослідження сновидіння. Автор доходить висновку, що являючи собою елемент досвіду та складову інтер суб'єктивного світу, сновидіння може слугувати точкою перетину досвідів. Отже, через сновидіння Я відкриває себе для Іншого, результатом чого є виникнення нових сенсів, що може становити як підґрунтя особистих почуттів або стосунків, так і основу художньої творчості. Сновидіння трактується як ситуація, коли Я відкриває Іншого і Чужого в собі. Адже отримуючи текст сновидіння, Я, тим самим, отримує результат творчості власного несвідомого. Цей процес автор ілюструє через метафору послання у пляшці, яку приносять до берегів острова свідомості хвилі вічного прибою несвідомого. Автор досліджує стани свідомості, пов’язані зі сном, а саме: дрімоту як помежевий станміж сном і неспанням, фантазію як подобу сну наяву та безсоння як гостре бажання тимчасово звільнитися від тягаря екзистенції. Феноменологічний аналіз зазначених явищ відкриває нові грані розуміння сновидіння.

Біографія автора

Ганна НІВНЯ

кандидат філософських наук, доцент кафедри теорії та історії держави і права ДЗ «Одеський державний університет внутрішніх справ», 65014, Одеса, вулиця Успенська, 1

Посилання

Kaivola-Bregenhoj, A. (1993). Dreams as folklore. Fabula, 34, 211-224.

https://doi.org/10.1515/fabl.1993.34.3-4.211

Kebuladze, V.I. (2017). Phenomenology of experience. [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i litera.

Levinas, E. (1947). De l'Existence a l'existant. Paris: Fontaine.

Levinas, E. (1991). Le temps et l'autre. Paris: Presses universitaires de France.

Merleau-Ponty, M. (2001). Phenomenology of Perception. Transl. from French, with afterword

https://doi.org/10.4324/9780203994610

and comments by O. Josypenko, S. Josypenko. [In Ukrainian]. Kyiv: Ukrainian Center for Spiritual Culture. Nivnya, H.O. Ritual as a symbolic form of social communication. [In Ukrainian]. [Dis. … Candidate of Sciences in Philosophy]. K.D. Ushynskyi South Ukrainian National Pedagogical University of Odessa. Retrieved from: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/1802

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 116

Опубліковано

2023-09-27

Як цитувати

НІВНЯ, Г. (2023). Феноменологія сновидіння:філософський ескіз: СТОРІНКА МОЛОДОГО НАУКОВЦЯ. Філософська думка, (3), 150–158. https://doi.org/10.15407/fd2023.03.150

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.