Феноменологія сновидіння:філософський ескіз
СТОРІНКА МОЛОДОГО НАУКОВЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.15407/fd2023.03.150Ключові слова:
мрії, досвід, свідомість, я, інші, ЧужийАнотація
Розвідку націлено на обґрунтування доцільності феноменологічного підходу щодо дослідження сновидіння, а також окреслення напрямків таких досліджень. Автор розглядає досвід, отриманий людиною у сновидінні як такий, що може бути залученим до екзистенції. У статті проілюстровано, як,Автор трактує сновидіння як складову індивідуального досвіду і водночас як елемент інтерсуб’єктивного світу. Інтерсуб’єктивність досвіду сновидіння зумовлена універсальністю певних психологічних переживань та тілесного досвіду, пов’язаного з явищами сну і сновидіння, а також універсальністю деяких мотивів, що зустрічаються у сновидінні. У статті здійснено аналіз категорій «Я», «Інший» та «Чужий» у контексті дослідження сновидіння. Автор доходить висновку, що являючи собою елемент досвіду та складову інтер суб'єктивного світу, сновидіння може слугувати точкою перетину досвідів. Отже, через сновидіння Я відкриває себе для Іншого, результатом чого є виникнення нових сенсів, що може становити як підґрунтя особистих почуттів або стосунків, так і основу художньої творчості. Сновидіння трактується як ситуація, коли Я відкриває Іншого і Чужого в собі. Адже отримуючи текст сновидіння, Я, тим самим, отримує результат творчості власного несвідомого. Цей процес автор ілюструє через метафору послання у пляшці, яку приносять до берегів острова свідомості хвилі вічного прибою несвідомого. Автор досліджує стани свідомості, пов’язані зі сном, а саме: дрімоту як помежевий станміж сном і неспанням, фантазію як подобу сну наяву та безсоння як гостре бажання тимчасово звільнитися від тягаря екзистенції. Феноменологічний аналіз зазначених явищ відкриває нові грані розуміння сновидіння.
Посилання
Kaivola-Bregenhoj, A. (1993). Dreams as folklore. Fabula, 34, 211-224.
https://doi.org/10.1515/fabl.1993.34.3-4.211
Kebuladze, V.I. (2017). Phenomenology of experience. [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i litera.
Levinas, E. (1947). De l'Existence a l'existant. Paris: Fontaine.
Levinas, E. (1991). Le temps et l'autre. Paris: Presses universitaires de France.
Merleau-Ponty, M. (2001). Phenomenology of Perception. Transl. from French, with afterword
https://doi.org/10.4324/9780203994610
and comments by O. Josypenko, S. Josypenko. [In Ukrainian]. Kyiv: Ukrainian Center for Spiritual Culture. Nivnya, H.O. Ritual as a symbolic form of social communication. [In Ukrainian]. [Dis. … Candidate of Sciences in Philosophy]. K.D. Ushynskyi South Ukrainian National Pedagogical University of Odessa. Retrieved from: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/1802
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 186
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).