Інформаційна війна крізь призму комунікативної теорії: спроба аналізу
DOI:
https://doi.org/10.15407/fd2023.04.021Ключові слова:
війна, інформація, інтернет, ЗМІ, соціальні мережі, ГабермасАнотація
Сучасна інформаційна доба привносить зміни у всі явища людського життя. Наприклад, змінюється характер воєн, що з фактичного поля бою переносяться і в інфопростір — тобто стають гібридними. Перевагу здобуває той, чий наратив стає домінанстним у глобальному інформаційному просторі. Російсько-українська війна є виразним прикладом новітнього протистояння. Воно відбувається між двома абсолютно протилежними позиціями, компроміс між якими є неможливим. Цей конфлікт є глибоко екзистенційним, адже росія різко заперечує існування України як самостійної держави та як нації загалом, про що свідчить як риторика держави-агресора, так і численні її воєнні злочини. Однак ця війна триває не лише між двома сторонами. Відмовляючи Україні в її існуванні, ворог також кидає виклик і тим цінностям, які відстоюють українці та на засадах яких прагнуть розбудовувати власну країну. І такими є цінності вільного демократичного світу. Отже, росія протистоїть не лише одній країні, а всім тим, хто також поділяє демократичні цінності. Саме тому інформаційна війна починає сягати далеко за кордони України. Ми спостерігаємо вплив росії, чия пропаганда впливає на порядок денний багатьох провідних країн Заходу. Використовуючи як класичні ЗМІ (газети, радіо, телебачення), так і нові (спільноти в соцмережах, блоги тощо), вона втручається у глобальний інформаційний простір. Інтернет лише ще більш проблематизує поширення достовірної інформації та сприяє пропаганді, адже тепер контроль над потоком інформації майже відсутній. Цю проблему констатує Ю. Габермас, зазначаючи, що кожен те пер є потенційним автором, над яким до того ж відсутній контроль редакції. Тому в умовах, коли ЗМІ тяжіють до розважальності, а більшість інформації ллється безконтрольним потоком, триває війна за людські уми. Тож сучасна ситуація стає викликом для комунікативної теорії, яка навчилася правильно визначати діагнози, однак ще не запропонувала свого варіанту виходу з кризи. Допис Габермаса «Війна та обурення» поки що є лише свідченням радше неспроможності його філософії відповісти на реальні виклики.
Посилання
Bruns, A., Highfield, T. (2017). Is Habermas on Twitter? Social Media and the Public Sphere. In: Enli, G., Bruns, A., Larsson, A.O., Skogerbo, E., & Christensen, C. (Eds.), The Rout ledge companion to social media and politics (pp. 56-73). Routledge (United States of Ame rica.)
https://doi.org/10.4324/9781315716299-5
Bystrytskyi, Ye., Sytnichenko, L. (2020). Filosofia i dyskurs viiny: Konflikt svitiv yak mezha komunikatyvnoi teorii Jurgena Habermasa. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, 3, 74-78.
Garnham, N. (1992). The Media and the public sphere. Habermas and the Public Sphere. Ed. by Calhoun, C. Cambridge: MIT Press.
Habermas, J. (2000) Strukturni peretvorennia u sferi vidkrytosti. Per. z nim.: Anatolii Onyshko. [In Ukrainian]. Lviv: Litopys.
Habermas, J. (2022). Reflections and Hypotheses on a Further Structural Transformation of the Political Public Sphere. Theory, Culture & Society, 39(4), 145-171. Retrieved from: https:// journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/02632764221112341
https://doi.org/10.1177/02632764221112341
Habermas, J. (2022). Reflections and Hypotheses on a Further Structural Transformation of the Political Public Sphere. Theory, Culture & Society, 39(4), 145-171. Retrieved from; https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/02632764221112341
https://doi.org/10.1177/02632764221112341
Komarek, S. (2020). Yevropa na rozdorizhzhi. [In Ukrainian]. Lviv: Apriori.
Nichols, T. (2019) Dyvanni eksperty. Yak neobmezhenyi dostup do informatsii robyt' nas tupishymy. Per. z anhl.: Yevhenii Kuznietsov. [In Ukrainian]. Kyiv: Nash format.
Pomerantsev, P. (2020). Tse (ne) propahanda. Podorozh na viinu proty realnosti. Per.: O. Forostyn. [In Ukrainian]. Kyiv: Yakaboo Publishing.
Proleiev, S., Bystrytskyi, Ye., Zymovets, R. (2020). Infovlada v globalizovanomu sviti. Komunikatsia i kultura v hlobalnomu sviti (pp.274-383) [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i litera.
Woolley, S.C., Guilbeault, D.R. (2017). 'Computational Propaganda in the United States of America: Manufacturing Consensus Online'. Ed. By S. Woolley, Ph.N. Howard. Working Paper, 2017.5. Oxford, UK: Computational Propaganda Research Project.
https://doi.org/10.1093/oso/9780190931407.001.0001
Yermolenko, A. (2022a). Dyskurs viiny v suchasnii filosofii: mezhi dialohu. In: Katehorii. Za rezultat amy Vseukr. kruhloho stolu «Chytannia pamiati Ivana Boichenka - 2022. Liudyna. Is to riia. Myr i viina» (21 zhovt. 2022). Zbirnyk naukovykh materialiv. Redkol.: A.Ye. Konverskyi ta in. (pp. 3-10). [In Ukrainian]. Kyiv: Znannia Ukrainy.
Yermolenko, A. (2022b). Sprotyv zamist' peremovyn. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, 3, 59-63.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 88
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).