Критика екзистенціалізму Карлом Ясперсом. Філософія екзистенції та екзистенціалізм
ІСТОРІЯ СВІТОВОЇ ФІЛОСОФІЇ
DOI:
https://doi.org/10.15407/fd2023.04.125Ключові слова:
філософія екзистенції, екзистенціалізм, екзистенція, висвітлення екзистенції, Карл Ясперс, Жан-Поль СартрАнотація
Поза німецькомовним середовищем Ясперса іноді помилково називають екзистенціалістом. Хоча сам Ясперс бачив себе філософом екзистенції, а екзистенціалізм гостро критикував. Ця помилка виникла через плутанину в перекладах назв Existenzphilosophie та Existentialismus із німецької іншими мовами. Про відмінність цих термінів активно заговорили відразу ж піс ля Сартрової лекції про гуманізм, у якій Сартр, як він гадав, оголосив про новий напрям у філософії — екзистенціалізм (Existentialisme), до якого зарахував також і Ясперса як релігійного представника цього напряму. Тож метою статті є дослідити й проаналізувати критику ек зистенціалізму та відмову від нього з боку Ясперса. Адже ще задовго до Сартрової лекції Ясперс писав про хибний метод пізнання людини на противагу істинному шляху — висвітлення екзистенції людини, а також стверджував, що для означення цього хибного методу він створив нове слово — Existentialismus. Якщо висвітлення екзистенції Ясперс розумів як саморефлексію та самопереживання людини, які поглиблюються в досвідах межових ситуацій (Grenzsituationen), то екзистенціалізм він розглядав як пізнання людини як певного об’єкта поміж інших об’єктів. Уже згодом — після Сартрової лекції — Ясперс перейшов до критики екзистенціалізму як напряму, що виник під впливом філософії екзистенції та як вияв її занепаду. Ясперс пов’язав екзистенціалізм головно зі Сартром і окреслив головні підстави своєї критики: екзистенціалізм ґрунтується на голій абстракції й головна Сартрова теза — екзистенція людини передує її есенції — є підтвердженням цього; екзистенціалізм використовує певну поетичну нечіткість деяких висловлювань і є спробою подолання нігілізму через самий нігілізм; ця філософія заперечує існування будь-якої трансцендентної основи людини та світу. З цих міркувань Ясперс і відмовився від екзистенціалізму, який у своїй суті відрізняється від філософії екзистенції Поза німецькомовним середовищем Ясперса іноді помилково називають екзистенціалістом. Хоча сам Ясперс бачив себе філософом екзистенції, а екзистенціалізм гостро критикував. Ця помилка виникла через плутанину в перекладах назв Existenzphilosophie та Existentialismus із німецької іншими мовами. Про відмінність цих термінів активно заговорили відразу ж піс ля Сартрової лекції про гуманізм, у якій Сартр, як він гадав, оголосив про новий напрям у філософії — екзистенціалізм (Existentialisme), до якого зарахував також і Ясперса як релігійного представника цього напряму. Тож метою статті є дослідити й проаналізувати критику екзистенціалізму та відмову від нього з боку Ясперса. Адже ще задовго до Сартрової лекції Ясперс писав про хибний метод пізнання людини на противагу істинному шляху — висвітлення екзистенції людини, а також стверджував, що для означення цього хибного методу він створив нове слово — Existentialismus. Якщо висвітлення екзистенції Ясперс розумів як саморефлексію та самопереживання людини, які поглиблюються в досвідах межових ситуацій (Grenzsituationen), то екзистенціалізм він розглядав як пізнання людини як певного об’єкта поміж інших об’єктів. Уже згодом — після Сартрової лекції — Ясперс перейшов до критики екзистенціалізму як напряму, що виник під впливом філософії екзистенції та як вияв її занепаду. Ясперс пов’язав екзистенціалізм головно зі Сартром і окреслив головні підстави своєї критики: екзистенціалізм ґрунтується на голій абстракції й головна Сартрова теза — екзистенція людини передує її есенції — є підтвердженням цього; екзистенціалізм використовує певну поетичну нечіткість деяких висловлювань і є спробою подолання нігілізму через самий нігілізм; ця філософія заперечує існування будь-якої трансцендентної основи людини та світу. З цих міркувань Ясперс і відмовився від екзистенціалізму, який у своїй суті відрізняється від філософії екзистенції
Посилання
Arendt, H. (1990). Was ist Existenz-Philosophie? Frankfurt a. M.: Hain
Arendt, H. (2002). What is Existenz Philosophy? In: The Phenomenology Reader. Ed. by D. Moran, Th. Mooney (pp. 345-361). London, New York: Routledge.
Arendt, H. (2007). French Existentialism. In: H. Arendt, Reflections on literature and culture. Ed. by S.Y. Gottlieb (pp. 115-120). California: Stanford University Press.
https://doi.org/10.1515/9781503620148-014
Barth, H. (1926). Kierkegaard - der Denker: vier Vorlesungen. Zwischen den Zeiten, 7, 194-234.
Barth, H. (1929). Ontologie und Idealismus. In: Zwischen den Zeiten (Bd. 7, SS. 511-540).
Bollnow, O.F. (1943). Existenzphilosophie. Stuttgart: Kohlhammer.
Bollnow, О.F. (1948). Gabriel Marcel (Christlicher Existentialismus). Die Sammlung. Zeitschrift für Kultur und Erziehung, 3(7), 400-408.
Bollnow, О.F. (1965a). Deutsche Existenzphilosophie und französischer Existentialismus. In: O.F. Bollnow, Französischer Existentialismus (SS. 23-38). Stuttgart: Kohlhammer
Bollnow, О.F. (1965b). Existentialismus. In: O.F. Bollnow, Französischer Existentialismus (SS. 11-22). Stuttgart: Kohlhammer.
Bosanquet, B. (1894/95). Presidential address: On an essential distinction in theories of experience. In: Proceedings of the Aristotelian Society (Vol. 3, no. 1, pp. 3-12). Bosanquet, B. (1894/95). Presidential address: On an essential distinction in theories of experience. In: Proceedings of the Aristotelian Society (Vol. 3, no. 1, pp. 3-12).
https://doi.org/10.1093/ulr/os-3.1.3
Extraits d′interviews: "Non, je ne suis pas existentialiste" (Les Nouvelles littéraires). (1965). In: A. Camus, Essais (pp. 1424-1427). Paris: Gallimard.
Gadamer, H.-G. (1983). Existentialismus und Existenzphilosophie. In: H.-G. Gadamer, Heideggers Wege: Studien zum Spätwerk (SS. 7-17). Tübingen: Mohr.
Heidegger, M. (1976). Brief über den Humanismus. In: M. Heidegger, Wegmarken. Gesamtausgabe (Bd. 9, SS. 312-364). Frankfurt a. M.: Klostermann Heidegger, M. (1976). Brief über den Humanismus. In: M. Heidegger, Wegmarken. Gesamtausgabe (Bd. 9, SS. 312-364). Frankfurt a. M.: Klostermann.
Heidegger, M. (2012). Der Anfang der abendländischen Philosophie: Auslegung des Anaximander und Parmenides. Gesamtausgabe (Bd. 35). Frankfurt a. M.: Klostermann.
Heinemann, F. (1963). Existenzphilosophie: lebendig oder tot. Stuttgart: Kohlhammer.
Jaspers, K. (1932a). Die geistige Situation der Zeit. 5. Aufl. Berlin, New York: de Gruyter.
Jaspers, K. (1932b). Philosophie: Philosophische Weltorientierung (Bd. 1). Berlin: Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-642-99341-1_1
Jaspers, K. (1935). Vernunft und Existenz. Groningen: Wolters.
Jaspers, K. (1947). Von der Wahrheit. München: Piper.
Jaspers, K. (1952). Vernunft und Widervernunft in unserer Zeit. München: Piper.
Jaspers, K. (1956). Nachwort (1955) zu meiner «Philosophie» (1931). In: K. Jaspers, Philosophie. Philosophische Weltorientierung (Bd. 1, 3. Aufl., SS. XV-LV). Berlin: Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-642-99341-1_1
Jaspers, K. (2018a). Anhang I: Karl Jaspers an Jean Wahl (1938). In: K. Jaspers, Schriften zur Existenzphilosophie. Gesamtausgabe (Bd. 8, SS. 164-167). Basel: Schwabe.
Jaspers, K. (2018b). Der sogenannte Existenzialismus. In: K. Jaspers, Schriften zur Exis tenz philo sophie. Gesamtausgabe (Bd. 8, SS. 172-174). Basel: Schwabe.
Jaspers, K. (2018c). Was ist Existenzialismus. In: K. Jaspers, Schriften zur Existenzphilosophie. Gesamtausgabe (Bd. 8, SS. 175-178). Basel: Schwabe.
Liakh, V. (1999). To the reader. In: Gabriel Marcel. Homo viator. Prolegomena to metaphysics of hope (pp. 5-7). [In Ukrainian]. Kyiv: Pulsary.
Marcel, G. (1992a). Mein Verhältnis zu Heidegger. In: G. Marcel. Werkauswahl. Unterwegssein (Bd. 3, SS. 287-301). Paderborn, München, Wien, Zürich: Schöningh.
Marcel, G. (1992b). Menschliche Existenz und menschliche Freiheit bei Jean-Paul Sartre. In: G. Marcel, Werkauswahl. Unterwegssein (Bd. 3, SS. 250-286). Paderborn, München, Wien, Zürich: Schöningh. Marck, S. (1929). Die Dialektik in der Philosophie der Gegenwart (Bd. 1). Tübingen: Mohr.
Moog, W. (1919). Logik, Psychologie und Psychologismus. Wissenschaftssystematische Unter suchun gen. Halle: Niemeyer.
https://doi.org/10.1515/kant-1920-0114
Prƶywara, E. (1929). Das Geheimnis Kierkegaards. München, Berlin: R. Oldenbourg.
https://doi.org/10.1515/9783486760125
Raida, C. (1998). Historical and philosophical research of the post-existentialistic thinking. [In Ukrainian]. Kyiv: Ukrainian Center of the spiritual culture.
Raida, C. (2009). Existential Philosophy. Tradition and perspectives. [In Ukrainian]. Kyiv: Parapan.
Sartre, J.-P. (1968). Ist der Existentialismus ein Humanismus? In: J.-P. Sartre, Drei Essays (SS. 7-36). Frankfurt a. M., Berlin: Ullstein.
Taranov, S. (2014). Theological existentialism: monograph. [In Ukrainian]. Kyiv: Chetverta khvylia.
Wittkemper, K. (1938). Existentialismus und moderne protestantische Theologie. In: Theologie und Glaube. Zeitschrift für den katholischen Klerus (30. Jahrg., SS. 641-655).
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 238
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).