Критика екзистенціалізму Карлом Ясперсом. Філософія екзистенції та екзистенціалізм

ІСТОРІЯ СВІТОВОЇ ФІЛОСОФІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2023.04.125

Ключові слова:

філософія екзистенції, екзистенціалізм, екзистенція, висвітлення екзистенції, Карл Ясперс, Жан-Поль Сартр

Анотація

Поза німецькомовним середовищем Ясперса іноді помилково називають екзистенціалістом. Хоча сам Ясперс бачив себе філософом екзистенції, а екзистенціалізм гостро критикував. Ця помилка виникла через плутанину в перекладах назв Existenzphilosophie та Existentialismus із німецької іншими мовами. Про відмінність цих термінів активно заговорили відразу ж піс ля Сартрової лекції про гуманізм, у якій Сартр, як він гадав, оголосив про новий напрям у філософії — екзистенціалізм (Existentialisme), до якого зарахував також і Ясперса як релігійного представника цього напряму. Тож метою статті є дослідити й проаналізувати критику ек зистенціалізму та відмову від нього з боку Ясперса. Адже ще задовго до Сартрової лекції Ясперс писав про хибний метод пізнання людини на противагу істинному шляху — висвітлення екзистенції людини, а також стверджував, що для означення цього хибного методу він створив нове слово — Existentialismus. Якщо висвітлення екзистенції Ясперс розумів як саморефлексію та самопереживання людини, які поглиблюються в досвідах межових ситуацій (Grenzsituationen), то екзистенціалізм він розглядав як пізнання людини як певного об’єкта поміж інших об’єктів. Уже згодом — після Сартрової лекції — Ясперс перейшов до критики екзистенціалізму як напряму, що виник під впливом філософії екзистенції та як вияв її занепаду. Ясперс пов’язав екзистенціалізм головно зі Сартром і окреслив головні підстави своєї критики: екзистенціалізм ґрунтується на голій абстракції й головна Сартрова теза — екзистенція людини передує її есенції — є підтвердженням цього; екзистенціалізм використовує певну поетичну нечіткість деяких висловлювань і є спробою подолання нігілізму через самий нігілізм; ця філософія заперечує існування будь-якої трансцендентної основи людини та світу. З цих міркувань Ясперс і відмовився від екзистенціалізму, який у своїй суті відрізняється від філософії екзистенції Поза німецькомовним середовищем Ясперса іноді помилково називають екзистенціалістом. Хоча сам Ясперс бачив себе філософом екзистенції, а екзистенціалізм гостро критикував. Ця помилка виникла через плутанину в перекладах назв Existenzphilosophie та Existentialismus із німецької іншими мовами. Про відмінність цих термінів активно заговорили відразу ж піс ля Сартрової лекції про гуманізм, у якій Сартр, як він гадав, оголосив про новий напрям у філософії — екзистенціалізм (Existentialisme), до якого зарахував також і Ясперса як релігійного представника цього напряму. Тож метою статті є дослідити й проаналізувати критику екзистенціалізму та відмову від нього з боку Ясперса. Адже ще задовго до Сартрової лекції Ясперс писав про хибний метод пізнання людини на противагу істинному шляху — висвітлення екзистенції людини, а також стверджував, що для означення цього хибного методу він створив нове слово — Existentialismus. Якщо висвітлення екзистенції Ясперс розумів як саморефлексію та самопереживання людини, які поглиблюються в досвідах межових ситуацій (Grenzsituationen), то екзистенціалізм він розглядав як пізнання людини як певного об’єкта поміж інших об’єктів. Уже згодом — після Сартрової лекції — Ясперс перейшов до критики екзистенціалізму як напряму, що виник під впливом філософії екзистенції та як вияв її занепаду. Ясперс пов’язав екзистенціалізм головно зі Сартром і окреслив головні підстави своєї критики: екзистенціалізм ґрунтується на голій абстракції й головна Сартрова теза — екзистенція людини передує її есенції — є підтвердженням цього; екзистенціалізм використовує певну поетичну нечіткість деяких висловлювань і є спробою подолання нігілізму через самий нігілізм; ця філософія заперечує існування будь-якої трансцендентної основи людини та світу. З цих міркувань Ясперс і відмовився від екзистенціалізму, який у своїй суті відрізняється від філософії екзистенції

Біографія автора

Лариса МAНДРИЩУК

Україна, кандидат філософських наук, доцентка кафедри теорії та історії культури філософського факультету Львівського національного університету ім. І. Франка79000, Львів, вул. Університетська, 1.

Посилання

Arendt, H. (1990). Was ist Existenz-Philosophie? Frankfurt a. M.: Hain

Arendt, H. (2002). What is Existenz Philosophy? In: The Phenomenology Reader. Ed. by D. Moran, Th. Mooney (pp. 345-361). London, New York: Routledge.

Arendt, H. (2007). French Existentialism. In: H. Arendt, Reflections on literature and culture. Ed. by S.Y. Gottlieb (pp. 115-120). California: Stanford University Press.

https://doi.org/10.1515/9781503620148-014

Barth, H. (1926). Kierkegaard - der Denker: vier Vorlesungen. Zwischen den Zeiten, 7, 194-234.

Barth, H. (1929). Ontologie und Idealismus. In: Zwischen den Zeiten (Bd. 7, SS. 511-540).

Bollnow, O.F. (1943). Existenzphilosophie. Stuttgart: Kohlhammer.

Bollnow, О.F. (1948). Gabriel Marcel (Christlicher Existentialismus). Die Sammlung. Zeitschrift für Kultur und Erziehung, 3(7), 400-408.

Bollnow, О.F. (1965a). Deutsche Existenzphilosophie und französischer Existentialismus. In: O.F. Bollnow, Französischer Existentialismus (SS. 23-38). Stuttgart: Kohlhammer

Bollnow, О.F. (1965b). Existentialismus. In: O.F. Bollnow, Französischer Existentialismus (SS. 11-22). Stuttgart: Kohlhammer.

Bosanquet, B. (1894/95). Presidential address: On an essential distinction in theories of experience. In: Proceedings of the Aristotelian Society (Vol. 3, no. 1, pp. 3-12). Bosanquet, B. (1894/95). Presidential address: On an essential distinction in theories of experience. In: Proceedings of the Aristotelian Society (Vol. 3, no. 1, pp. 3-12).

https://doi.org/10.1093/ulr/os-3.1.3

Extraits d′interviews: "Non, je ne suis pas existentialiste" (Les Nouvelles littéraires). (1965). In: A. Camus, Essais (pp. 1424-1427). Paris: Gallimard.

Gadamer, H.-G. (1983). Existentialismus und Existenzphilosophie. In: H.-G. Gadamer, Heideggers Wege: Studien zum Spätwerk (SS. 7-17). Tübingen: Mohr.

Heidegger, M. (1976). Brief über den Humanismus. In: M. Heidegger, Wegmarken. Gesamtausgabe (Bd. 9, SS. 312-364). Frankfurt a. M.: Klostermann Heidegger, M. (1976). Brief über den Humanismus. In: M. Heidegger, Wegmarken. Gesamtausgabe (Bd. 9, SS. 312-364). Frankfurt a. M.: Klostermann.

Heidegger, M. (2012). Der Anfang der abendländischen Philosophie: Auslegung des Anaximander und Parmenides. Gesamtausgabe (Bd. 35). Frankfurt a. M.: Klostermann.

Heinemann, F. (1963). Existenzphilosophie: lebendig oder tot. Stuttgart: Kohlhammer.

Jaspers, K. (1932a). Die geistige Situation der Zeit. 5. Aufl. Berlin, New York: de Gruyter.

Jaspers, K. (1932b). Philosophie: Philosophische Weltorientierung (Bd. 1). Berlin: Springer.

https://doi.org/10.1007/978-3-642-99341-1_1

Jaspers, K. (1935). Vernunft und Existenz. Groningen: Wolters.

Jaspers, K. (1947). Von der Wahrheit. München: Piper.

Jaspers, K. (1952). Vernunft und Widervernunft in unserer Zeit. München: Piper.

Jaspers, K. (1956). Nachwort (1955) zu meiner «Philosophie» (1931). In: K. Jaspers, Philosophie. Philosophische Weltorientierung (Bd. 1, 3. Aufl., SS. XV-LV). Berlin: Springer.

https://doi.org/10.1007/978-3-642-99341-1_1

Jaspers, K. (2018a). Anhang I: Karl Jaspers an Jean Wahl (1938). In: K. Jaspers, Schriften zur Existenzphilosophie. Gesamtausgabe (Bd. 8, SS. 164-167). Basel: Schwabe.

Jaspers, K. (2018b). Der sogenannte Existenzialismus. In: K. Jaspers, Schriften zur Exis tenz philo sophie. Gesamtausgabe (Bd. 8, SS. 172-174). Basel: Schwabe.

Jaspers, K. (2018c). Was ist Existenzialismus. In: K. Jaspers, Schriften zur Existenzphilosophie. Gesamtausgabe (Bd. 8, SS. 175-178). Basel: Schwabe.

Liakh, V. (1999). To the reader. In: Gabriel Marcel. Homo viator. Prolegomena to metaphysics of hope (pp. 5-7). [In Ukrainian]. Kyiv: Pulsary.

Marcel, G. (1992a). Mein Verhältnis zu Heidegger. In: G. Marcel. Werkauswahl. Unterwegssein (Bd. 3, SS. 287-301). Paderborn, München, Wien, Zürich: Schöningh.

Marcel, G. (1992b). Menschliche Existenz und menschliche Freiheit bei Jean-Paul Sartre. In: G. Marcel, Werkauswahl. Unterwegssein (Bd. 3, SS. 250-286). Paderborn, München, Wien, Zürich: Schöningh. Marck, S. (1929). Die Dialektik in der Philosophie der Gegenwart (Bd. 1). Tübingen: Mohr.

Moog, W. (1919). Logik, Psychologie und Psychologismus. Wissenschaftssystematische Unter suchun gen. Halle: Niemeyer.

https://doi.org/10.1515/kant-1920-0114

Prƶywara, E. (1929). Das Geheimnis Kierkegaards. München, Berlin: R. Oldenbourg.

https://doi.org/10.1515/9783486760125

Raida, C. (1998). Historical and philosophical research of the post-existentialistic thinking. [In Ukrainian]. Kyiv: Ukrainian Center of the spiritual culture.

Raida, C. (2009). Existential Philosophy. Tradition and perspectives. [In Ukrainian]. Kyiv: Parapan.

Sartre, J.-P. (1968). Ist der Existentialismus ein Humanismus? In: J.-P. Sartre, Drei Essays (SS. 7-36). Frankfurt a. M., Berlin: Ullstein.

Taranov, S. (2014). Theological existentialism: monograph. [In Ukrainian]. Kyiv: Chetverta khvylia.

Wittkemper, K. (1938). Existentialismus und moderne protestantische Theologie. In: Theologie und Glaube. Zeitschrift für den katholischen Klerus (30. Jahrg., SS. 641-655).

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 155

Опубліковано

2023-12-21

Як цитувати

МAНДРИЩУК Л. (2023). Критика екзистенціалізму Карлом Ясперсом. Філософія екзистенції та екзистенціалізм: ІСТОРІЯ СВІТОВОЇ ФІЛОСОФІЇ. Філософська думка, (4), 125–137. https://doi.org/10.15407/fd2023.04.125

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.