Еволюція поняття абсолюту у Й. Ґ. Фіхте

Історія світової філософії

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2024.01.096

Ключові слова:

Фіхте, Абсолют, маніфестація, Я, знання, теорія образу, Бог, буття, світло

Анотація

У статті запропоновано аналіз поняття Абсолюту у філософії Фіхте, яке, за всієї складності його дефініції, набуває в цього філософа багатого та творчого переосмислення й надалі впливатиме на філософські системи мислення. Поступово впроваджуючи це поняття до свого філософського проєкту Wissenshaftslehre, Фіхте часто змінює його інтерпретацію. Так, від дещо непевного апробаційного концепту «абсолютне Я» через критику Абсолюту в Шелінґа він переходить до теорії маніфестації Абсолюту, щоразу підбираючи нові метафори для його позначення й інколи навантажуючи його релігійним змістом, за якого поняття «Абсолют» стає замінним щодо поняття «Бог». З одного боку, для філософа є важливим не зредукувати Абсолют до простого об’єкта мислення, адже це свідчитиме про обмеження Абсолюту. З іншого – не слід Абсолют вважати порожнім чи нейтральним концептом або чимось цілковито закритим у собі, бо тоді можна поставити під сумнів його існування як такого. Тому Фіхте є обережним щодо чітких окреслень і дефініцій. Цю дилему він намагається розв’язати через ідею маніфестації Абсолюту. Здатність проявляти себе – це претензія на те, що Абсолют може бути також розпізнаним і помисленим. Відтак Абсолют проявляє себе у формі знання. Фіхте наголошує, що Абсолют жодним чином не є нашою проєкцією розуму, він може бути незалежним від нашого мислення, однак з однією особливою відмінністю: істина, знання мають свою основу в ньому. Отже, Фіхте з теорією Абсолюту розробляє ідею певної основи, яка є поза нами самими, тобто має трансцендентний характер, а звідси дає змогу знанню чи істині не грузнути в суб’єктивних тенетах. Аналізуючи крок за кроком процес еволюції цього поняття, матимемо можливість побачити, як в останні роки свого життя філософ констатує важливість двох реальносте – Я та Абсолют – та як пояснює зв’язок між ними.

Біографія автора

Ольга НЕТРЕБ’ЯК

PhD, старший викладач, кафедра філософії, Філософсько-богословський факультет, Український Католицький Університет, 79070, Львів, вул. Хуторівка, 35а

Посилання

Asmuth, Ch. (2019). Kharkiv lectures: J.G. Fichte and J.B. Schad: education as a task. [In Ukrainian]. Philosophy of Education, 2(25), 100-113.

https://doi.org/10.31874/2309-1606-2019-25-2-5

Cesa, C. (2008). Introduzione a Fichte. Roma, Bari: Editori Laterza.

Fichte, J.G. (1962-2012). Gesamtausgabe der Bayerischen Akademie der Wissenschaften. Hrsg. von R. Lauth und H. Jacob. Stuttgart, Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog.

Johann Gottlieb Fichtes sämmtliche Werke (1971). Hrsg. von Immanuel Hermann Fichte. Berlin: Veit und Comp. Fichte Werke (1845-1856) in 8 Bd. Berlin: Walter de Gruyter and Co.

Fuchs, E. (2014). Fichte's Final Year. Rivista di storia della filosofia, 69(4), 585-600.

https://doi.org/10.3280/SF2014-004002

Ivaldo, M. (2014). La costituzione dell'immagine e l'assoluto nel tardo Fichte. Rivista di storia della filosofia, 69(4), 667-684.

https://doi.org/10.3280/SF2014-004007

Kultaeva, M. (2022). Education and Self-knowledge: On Actuality of Philosophical-educational ideas of Hryhorii Skovoroda and Johann Gottlieb Fichte. [In Ukrainian] Philosophy of Education, 28(2), 8-36.

https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-2-1

Vaysse, J.-M. (2017). Absolu et phénomène dans la dernière philosophie de Fichte, In: Fichte: la philosophie de la maturité. T. I. Les derniers exposés de la Doctrine dela science. Toulouse: EuroPhilosophie Éditions. Retrieved from: https://books.openedition.org/europhilosophie/317

Veweyen, H. (2016). Fichte's Philosophy of Religion. In: The Cambridge Companion to Fichte. Ed. by David James (pp. 273-305). Cambridge University Press.

https://doi.org/10.1017/9781139027557.012

Zöller, G. (1998). Fichte's Transcendental Philosophy. The Original Duplicity of Intelligence and Will. Cambridge University Press.

https://doi.org/10.1017/CBO9781139173100

Zöller, G. (2007). Intelligenza nella fede. Il fondamento oscuro del sapere nella "Dottrina della Scienza" 1805. Rivista di storia della filosofia, 62(1), 27-40.

Zöller, G. (2013). Fichte lesen. Stuttgart, Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog Verlag.

https://doi.org/10.5771/9783772830426

Zöller, G. (2016). Fichte's Later Presentation of Wissenschaftslehre. In: The Cambridge Companion to Fichte. Ed. by David James (pp. 139-167). Cambridge University Press.

https://doi.org/10.1017/9781139027557.007

Zöller, G. (2017). Le legs de Fichte. Les denieres textes sur la Wissenschaftslehre (1813-1814). In: Fichte: la philosophie de la maturité. T. I. Les derniers exposés de la Doctrine dela science. Toulouse: EuroPhilosophie Éditions. Retrieved from: https://books.openedition.org/europhilosophie/327

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 112

Опубліковано

2024-04-01

Як цитувати

НЕТРЕБ’ЯК, О. (2024). Еволюція поняття абсолюту у Й. Ґ. Фіхте: Історія світової філософії. Філософська думка, (1), 96–109. https://doi.org/10.15407/fd2024.01.096

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.