Еволюція поняття абсолюту у Й. Ґ. Фіхте
Історія світової філософії
DOI:
https://doi.org/10.15407/fd2024.01.096Ключові слова:
Фіхте, Абсолют, маніфестація, Я, знання, теорія образу, Бог, буття, світлоАнотація
У статті запропоновано аналіз поняття Абсолюту у філософії Фіхте, яке, за всієї складності його дефініції, набуває в цього філософа багатого та творчого переосмислення й надалі впливатиме на філософські системи мислення. Поступово впроваджуючи це поняття до свого філософського проєкту Wissenshaftslehre, Фіхте часто змінює його інтерпретацію. Так, від дещо непевного апробаційного концепту «абсолютне Я» через критику Абсолюту в Шелінґа він переходить до теорії маніфестації Абсолюту, щоразу підбираючи нові метафори для його позначення й інколи навантажуючи його релігійним змістом, за якого поняття «Абсолют» стає замінним щодо поняття «Бог». З одного боку, для філософа є важливим не зредукувати Абсолют до простого об’єкта мислення, адже це свідчитиме про обмеження Абсолюту. З іншого – не слід Абсолют вважати порожнім чи нейтральним концептом або чимось цілковито закритим у собі, бо тоді можна поставити під сумнів його існування як такого. Тому Фіхте є обережним щодо чітких окреслень і дефініцій. Цю дилему він намагається розв’язати через ідею маніфестації Абсолюту. Здатність проявляти себе – це претензія на те, що Абсолют може бути також розпізнаним і помисленим. Відтак Абсолют проявляє себе у формі знання. Фіхте наголошує, що Абсолют жодним чином не є нашою проєкцією розуму, він може бути незалежним від нашого мислення, однак з однією особливою відмінністю: істина, знання мають свою основу в ньому. Отже, Фіхте з теорією Абсолюту розробляє ідею певної основи, яка є поза нами самими, тобто має трансцендентний характер, а звідси дає змогу знанню чи істині не грузнути в суб’єктивних тенетах. Аналізуючи крок за кроком процес еволюції цього поняття, матимемо можливість побачити, як в останні роки свого життя філософ констатує важливість двох реальносте – Я та Абсолют – та як пояснює зв’язок між ними.
Посилання
Asmuth, Ch. (2019). Kharkiv lectures: J.G. Fichte and J.B. Schad: education as a task. [In Ukrainian]. Philosophy of Education, 2(25), 100-113.
https://doi.org/10.31874/2309-1606-2019-25-2-5
Cesa, C. (2008). Introduzione a Fichte. Roma, Bari: Editori Laterza.
Fichte, J.G. (1962-2012). Gesamtausgabe der Bayerischen Akademie der Wissenschaften. Hrsg. von R. Lauth und H. Jacob. Stuttgart, Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog.
Johann Gottlieb Fichtes sämmtliche Werke (1971). Hrsg. von Immanuel Hermann Fichte. Berlin: Veit und Comp. Fichte Werke (1845-1856) in 8 Bd. Berlin: Walter de Gruyter and Co.
Fuchs, E. (2014). Fichte's Final Year. Rivista di storia della filosofia, 69(4), 585-600.
https://doi.org/10.3280/SF2014-004002
Ivaldo, M. (2014). La costituzione dell'immagine e l'assoluto nel tardo Fichte. Rivista di storia della filosofia, 69(4), 667-684.
https://doi.org/10.3280/SF2014-004007
Kultaeva, M. (2022). Education and Self-knowledge: On Actuality of Philosophical-educational ideas of Hryhorii Skovoroda and Johann Gottlieb Fichte. [In Ukrainian] Philosophy of Education, 28(2), 8-36.
https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-2-1
Vaysse, J.-M. (2017). Absolu et phénomène dans la dernière philosophie de Fichte, In: Fichte: la philosophie de la maturité. T. I. Les derniers exposés de la Doctrine dela science. Toulouse: EuroPhilosophie Éditions. Retrieved from: https://books.openedition.org/europhilosophie/317
Veweyen, H. (2016). Fichte's Philosophy of Religion. In: The Cambridge Companion to Fichte. Ed. by David James (pp. 273-305). Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/9781139027557.012
Zöller, G. (1998). Fichte's Transcendental Philosophy. The Original Duplicity of Intelligence and Will. Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9781139173100
Zöller, G. (2007). Intelligenza nella fede. Il fondamento oscuro del sapere nella "Dottrina della Scienza" 1805. Rivista di storia della filosofia, 62(1), 27-40.
Zöller, G. (2013). Fichte lesen. Stuttgart, Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog Verlag.
https://doi.org/10.5771/9783772830426
Zöller, G. (2016). Fichte's Later Presentation of Wissenschaftslehre. In: The Cambridge Companion to Fichte. Ed. by David James (pp. 139-167). Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/9781139027557.007
Zöller, G. (2017). Le legs de Fichte. Les denieres textes sur la Wissenschaftslehre (1813-1814). In: Fichte: la philosophie de la maturité. T. I. Les derniers exposés de la Doctrine dela science. Toulouse: EuroPhilosophie Éditions. Retrieved from: https://books.openedition.org/europhilosophie/327
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 45
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).