Кант про самозбереження розуму

Автор(и)

  • Гайнер КЛЕМЕ

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2024.02.030

Ключові слова:

Кант, самозбереження, розум, моральна теорія, просвітництво

Анотація

Поняття самозбереження було одним із центральних понять у філософії та юриспруденції Нового часу. Чимало дослідників слушно вказують на те, що це поняття цілком обґрунтовано було пов’язане з розумом людини. У Кантовій філософії теж можна знайти цю ідею самозбереження розуму, насамперед у сенсі самоутвердження розуму, проте цей сюжет, хоч як це дивно, не відіграє жодної вагомої ролі в сучасних кантознавчих дослідженнях. Безперечно, «раціональність самозбереження» лежить в основі будь-якого пізнання і чинення, однак це лише одне значення самозбереження. У «Метафізиці звичаїв» Кант говорить про «моральне самозбереження», яке полягає в тому, що людина не порушує своїх етичних і правових обов’язків. Водночас Кант вживає «самозбереження» і в значенні сильної моральної позиції, зорієнтованої на цілі. У цьому стосунку Кант мовить про збереження «людськості в нашій особі». Там, де самозбереження стає спеціальною темою в Канта, йдеться про положення щодо цілей, про формування та розвиток, про подолання неповноліття. Ця тема експлікується завдяки низці інших понять: самостійне мислення, самовизначення, самопанування, самовладання, самосхвалення, самопочуття, самозаконодавство, автономія тощо. Як відомо, Кант порівнює категоричний імператив із «компасом», з яким люди можуть орієнтуватися у своїх вчинках. Однак для повної орієнтації потрібні знання про світ та людей, треба зважати на конкретні речі та реальних людей. У своїй статті «Що означає орієнтуватися в мисленні?» (1786) Кант формулює «максиму самозбереження розуму», яка постає конкретизацією думки, що розумна істота існує як ціль сама по собі. Ця максима ідентифікується із максимою самостійного мислення, мета якого полягає у подоланні неповноліття. Як відомо, ця засаднича теза є програмою просвітництва. Максиму «самозбереження розуму» як верховний принцип нашого використання розуму можна тлумачити як максиму другого порядку. Вагомо підкреслити, що сфера застосування цієї максими є значно ширшою і більшою мірою всеохопною порівняно зі сферою застосування категоричного імперативу.

Біографія автора

Гайнер КЛЕМЕ

Німеччина, доктор філософії, професор із філософії, Університет Мартина Лютера, 06108, Галє-Вітенберґ

Посилання

Blumenberg, H. (2012). Die Legitimität der Neuzeit. Erweiterte Ausgabe, 6. Aufl. Frankfurt a.M: Suhrkamp.

Brandt, R. (2007). Die Bestimmung des Menschen bei Kant. Hamburg: Meiner.

Hutter, A. (2003). Das Interesse der Vernunft. Kants ursprüngliche Einsicht und ihre Entfaltung in den transzendentalen Hauptwerken. Hamburg: Meiner.

Kant, I. (1900). Gesammelte Schriften. (Bd. 1-29). (Preußische Akademie der Wissenschaften, Deutsche Akademie der Wissenschaften zu Berlin, Akademie der Wissenschaften zu Göttingen, Hrsg.). Berlin: Reimer & de Gruyter.

Stader, D. (2024). Unmündigkeit. Kant und die soziale Dynamik der Aufklärung. Hamburg: Meiner.

https://doi.org/10.22613/zfpp/11.1.10

Sommer, M. (1977). Die Selbsterhaltung der Vernunft. Stuttgart-Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog.

Sommer,M. (1988). Identität im Übergang: Kant. Frankfurt a.M: Suhrkamp.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 94

Опубліковано

2024-07-18

Як цитувати

КЛЕМЕ, Г. (2024). Кант про самозбереження розуму. Філософська думка, (2), 30–37. https://doi.org/10.15407/fd2024.02.030

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.