Історіографія раннього неотомізму та дослідження поглядів українських неотомістів першої половини ХХ століття

Автор(и)

Ключові слова:

неотомізм, ранній неотомізм, історіографія українського раннього неотомізму, Андрей Шептицький, Й. Сліпий, М. Конрад

Анотація

У статті авторка обґрунтовує тезу, що вивчення історіографії раннього неотомізму надзвичайно важливе для досліджень з історії українського його відгалуження й, відповідно, творення його української історіографії. Ранній неотомізм є вагомим етапом розвитку неотомізму. Під його впливом формували свої погляди українські неотомісти Андрей Шептицький, Й. Сліпий, М. Конрад. Його вивчення становить важливу частину історіографії українського неотомізму. Дослідження раннього неотомізму допомагає не лише об’єктивно оцінювати погляди українських неотомістів, а й відрізняти погляди мислителів, які до нього не належать, як у випадку Г. Костельника.

До історіографії питання авторка залічує не лише праці українських мислителів та дослідження, присвячені їхнім поглядам, а й також джерела розвитку неотомізму, праці закордонних неотомістів та дослідження, які допомагають реконструювати властивий контекст ідей представників напрямку в Україні. Найважливішими із різновидів творів є енцикліки Пап та документи Церкви, праці філософів-неотомістів, а також напрацювання дослідників цього періоду. Вони допомагають у відтворенні властивого контексту та з’ясуванні рис раннього неотомізму. Головною з них є об’єктивний ідеалізм, з позицій якого здійснюється критика суб’єктивізму у філософії. Наступною рисою є посилання не безпосередньо на праці Томи Аквінського, а на енцикліки Пап, документи Церкви та праці відомих неотомістів. Отож, відсутність прямих посилань на св. Тому ще не є підставою думати, що мислитель не може бути неотомістом.

Біографія автора

Оксана ШЕРЕМЕТА

кандидат філософських наук, науковий співробітник відділу історії філософії України, Інститут філософії імені Г.С. Сковороди, Національна академія наук України, 01001, Київ, вул. Трьохсвятительська, 4

Посилання

Biederliak, J. (1910). The social question: Reason for understanding its essence and its solution / Тranslated from the VII German edition. [In Ukrainian]. Lviv.

Bocheński, J.M. (2006). Szkice o nacjonalizmie i katolicyzmie polskim. Komorów.

Caro, L. (1931). Solidaryzm, jego zasady, dzieje i zastosowania. Lwów.

Chornomorets, Yu., Sheremeta, О. (2012). The Tradition of Ukrainian Neo-Thomism in the Diaspora. [In Ukrainian]. Ukrainske relihiieznavstvo, 62-63, 59-77.

Gilbi, Th.O.P. (2006). Thomism. In: Encyclopedia of Philosophy / Ed. D.M. Borchert (vol. 9, pp. 443-447). Detroit: Thomson Gale.

Heaney, J.J. (2003). Modernism. In: New Catholic Encyclopedia (vol. 9, pp. 752-757). Washington: The Catholic University of America.

Hogan W. F. (2003). Aeterni patris. In: New Catholic Encyclopedia (vol. 1, pp. 147-148). Washington: The Catholic University of America.

Konrad, M. Fr. Dr. (1932). Review of the «Dr. A. Stöckl i Dr. J. Wiengärtner, Historja filozofji w zarysie. Przekład polski opracował Ks. Franciszek Kwiatkowski T. J., wydanie trzecie, Kraków 1930, ss. 654. in 8». [In Ukrainian]. Bohosloviya, 1-4, 85-86.

Konrad, M. Fr. Dr. (1934). Modern mentality and Catholicism. [In Ukrainian]. Meta, 26, 3-5.

Konrad, M. Fr. Dr. (1935). Corporate structure of citizenship. [In Ukrainian]. Meta, 7, 2-4.

Konrad, M. Fr. Dr. (1936). Main Directions of Contemporary Sociology. Part I. Liberalism. [In Ukrainian]. Lviv: “Bohoslovia” Еdition.

Kostelnyk, H. (1926a). De principio spiratijnis in SS Trinitate. [In Ukrainian]. Nyva, 1, 19-28.

Kostelnyk, H. (1926b). Let there be no misunderstanding. [In Ukrainian]. Nyva, 1, 32-35.]

Kowalski, K. Ks. Dr. (1929). Filozofja Augusta hr. Cieszkowskiego w świetle zasad filozofji św. Tomasza z Akwinu. Studjum porównawcze. Poznań; Warszawa; Wilno; Lublin.

Kuzmickas, B. (1982). Philosophical concepts of Catholic modernism. [In Russian]. Vilnius. Ledre, C., Fastiggi, R. (2003). Pius X, Pope In: New Catholic Encyclopedia (vol. 11, pp. 387-392). Washington: The Catholic University of America.

Mayeur, J.M. (2003). Leo XIII, Pope. In: New Catholic Encyclopedia (vоl. 8, pp. 490-493). Washington: The Catholic University of America.

Paslavskyi, І. (2012). Josyf Slipyi – researcher of the philosophical teachings of St. Thomas Aquinas's and their place in the history of Ukrainian spirituality. [In Ukrainian]. In: Knight of the Unconquered Church (to the 120th anniversary of the birth of Patriarch Josyf Slipyj): articles and materials / Еd. by Y. Shashkevych, Z. Bilyk, O. Kyrychuk et al. Lviv.

Romanowski, H. (1909). Solidaryzm: Nowa teorja etyczna i społeczno-ekonomiczna: Szkic krytyczny. Warszawa: Księgarnia «Kroniki rodzinnej».

Roszkowski, A. Ks. (1932a). Katolicyzm społeczny: zarys rozwoju poglądów społeczno-katolickich. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.

Roszkowski, A. Ks. (1932b). Korporacjonizm katolicki. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.

Sheremeta, O. (2010). Metropolitan Andrei Sheptytsky’s ethical ideas in religion-philosophical context of the end of the 19th - the first half of the 20th century / PhD. in Philosophy: 09.00.05 - History of Philosophy. [In Ukrainian]. Kyiv.

Sheremeta, O. (2014). Methodology of studying the theoretical heritage of Father Havryil Kostelnyk. [In Ukrainian]. Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University. Series 7: Religious Studies. Culturology. Philosophy, 32(45), 77-85.

Sheremeta, O. (2015). From Neo-Thomism to Modernism: H. Kostelnyk's creativity in the Light of Modern Studies. [In Ukrainian]. Multiversum, 5-6, 53-65.

Sheremeta, O. (2018). Ojciec Mykoła Conrad: recenzje jako źródło rekonstrukcji historyczno-filozoficznych poglądów myśliciela. Studia z historii filozofii, 3, 191-208.

Sheremeta, O. (2018). Ukrainian Neo-Thomism in the Diaspora. The creativity of Volodymyr Oleksiuk. [In Ukrainian]. In: Philosophical Thought of the Western Ukrainian Diaspora of the ХХ сentury: Ideas and Figures (pp. 254-270). Kyiv: Naukova Dumka.

Sheremeta, O. (2021). Kontekst socjologiczny historyczno-filozoficznych badań ideologii liberalizmu Mykoły Konrada. Studia z historii filozofii, 4, 83-100.

Sheremeta, O. (2021). Transformation of Views on Liberalism of European Catholic Thinkers and its Reception in the Study of M. Konrad. [In Ukrainian]. Visnyk of the Lviv University. Series of philosophical sciences, 28, 39-51.

Sheremeta, O. (2022). Ideas of political philosophy in the religious and philosophical context of the end of the 19th - the first half of the 20th century. [In Ukrainian]. Galicji. Studia i materiał. T. 8. Filozofia w Galicji, III, 138-168.

Slipyj, J. (1925). St. Thomas of Aquinas and scholasticism. Part 4. [In Ukrainian]. Lviv: “Bohoslovia” Еdition.

Ushenichnik, A. Dr. (1927). Fundamentals of Sociology. Part 1 / Translated by Fr M. Firak. [In Ukrainian]. Lviv: Library of the Ukrainian Christian Organisation.

Weisheipl, J.A. (2003). Scholasticism. Contemporary Scholasticism. In: New Catholic Encyclopedia (vol. 12, pp. 772-779). Washington: The Catholic University of America.

Переглядів анотації: 20

Опубліковано

2024-09-18

Як цитувати

ШЕРЕМЕТА, О. . (2024). Історіографія раннього неотомізму та дослідження поглядів українських неотомістів першої половини ХХ століття. Філософська думка, (3), 80–95. вилучено із https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/758

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.