Рецепція як соціальний феномен: спроба теоретизації

ФІЛОСОФСЬКІ РЕЦЕПЦІЇ

Автор(и)

Ключові слова:

рецепція, соціоісторичні умови рецепції, філософське поле, структура поля, контрсенс, логіка привласнення, логіка екстраверсії

Анотація

Авторка статті концептуалізує феномен рецепції іноземних філософських напрямків та авторів як соціальний феномен, який вимагає соціоісторичного підходу, та намагається продемонструвати переваги такого жанру історії філософії, як історія рецепції. Заслугу соціоісторичного підходу до рецепції авторка вбачає в тому, що він оприявнює чинники, приховані від суто екзегетичного підходу, і дає змогу пояснити феномени, непояснювані з екзегетичного погляду, зокрема ефекти misreading та misunderstanding під час запозичення іноземної філософської продукції, які не є випадковими, а є системними, та прояснити сформульований Гансом Йоасом парадокс: під час рецепції непорозуміння виникають як між непримиренними позиціями, так і між схожими. Авторка зосереджується на «дієвцях» рецепції, до числа яких належать не лише професійні філософи, а й перекладачі, видавці, коментатори, погляд яких завжди визначається їхньою позицією в соціальному і професійному просторі, що має свої обмеження дисциплінарного, ідеологічного та національного характеру. На підставі аналізу текстів представників історій рецепції у статті сформульовано ключові елементи теорії рецепції, рецепція розглядається як соціальний, структурований та трансформаційний феномен, вимірюваний своїми впливами, а також встановлюється зв’язок типів та періодів рецепції, кожен з яких має свою мету і свою логіку. У статті проаналізовано умови можливості міжнародного обігу ідей і показано, яким чином фактори інтелектуального, ідеологічного, політичного та національного характеру визначають, з одного боку, привласнення, імплантацію, тобто успішну рецепцію, а з іншого – відкидання іноземного напрямку чи автора.

Біографія автора

Оксана ЙОСИПЕНКО

доктор філософських наук,провідний науковий співробітник відділу історії зарубіжної філософії, Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України,01001, Київ, вул. Трьохсвятительська, 4

Посилання

Azouvi, F. (1992). Pour une histoire philosophique des idées. Le Débat, 72, 16–26. https://doi.org/10.3917/deba.072.0016

Bayart, J.-F. (1996). L’illusion identitaire. Paris: Fayard.

Hadot, P. (2020). Philosophy as a Way of life. (Translated from French into Ukrainian by O. Yosypenko). [In Ukrainian]. Kyiv: Novyi Akropol.

Bourdieu, P. (2002). Les conditions sociales de la circulation internationale des Idées. Actes de la recherche en sciences sociales, 145, décembre, 3–8. https://doi.org/10.3917/arss.145.0003

Bourdieu, P. (2024). Pascalian Meditations. (Translated from French into Ukrainian by O. Yosypenko). [In Ukrainian]. Kyiv: Tempora.

Fabiani, J.L. (2010). Qu’est-ce qu’un philosophe français ?La vie sociale des concepts (1880–1980). Paris: EHESS.

Joas, H. (1993). Pragmatism and Social Theory. Chicago: University of Chicago Press.

Hauchecorne, M. (2019). La gauche américaine en France. La réception de John Rawls et des théories de la justice. Paris: CNRS.

Mauger, G. (2009). Sens pratique et conditions sociales de la pensée « pensante ». Cité, 38, 61–77. https://doi.org/10.3917/cite.038.0061

Pollack, M. (1988). La place de Max Weber dans le champ intellectuel français. Droit et société, 9, 195–210.

Pinto, L. (1995). Les neveux de Zarathoustra. La réception de Nietzsche en France. Paris: Seuil.

Pudal, R. (2011). Enjeux et usage du pragmatisme en France (1880–1920). Revue française de sociologie, 4(52), 747–775. https://doi.org/10.3917/rfs.524.0747

Pudal, R. (2023). Tournant pragmatique en sciences sociales et relativisme? La Pensée, 1(413), 39–45. https://doi.org/10.3917/lp.413.0039

Terletsky, V. (2020). The concept of «reception study» in the context of methodology of the history of philosophy [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 2, 24–36. https://doi.org/10.15407/fd2020.02.024

Yosypenko, S. (2020). Reception and influence in the history of philosophy: an approach to the problem. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, (2), 6–23. https://doi.org/10.15407/fd2020.02.006. Yosypenko, S., Yosypenko, О. (2024). Philosophycal Meditations of P. Bourdieu. [In Ukrainian].

In: P. Bourdieu, Pascalian Meditations. (Translated from French into Ukrainian by O. Yosypenko) (pp. 539–580). Kyiv: Tempora.

Yosypenko, О., Yosypenko, S. (2021). Pierre Bourdieu’s «Pascal Meditations»: translation difficulties. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 1, 162–168.

Yosypenko, О. (2016). «The Other» against «the Same». Postmodern Interpretation and Historico-philosophical Commentation. [In Ukrainian]. Sententiaе, 34(1), 111–123. https://doi.org/10.22240/sent34.01.111

Yosypenko, О. (2016a). To interpret the Interpreter or the Social History of French receptions of Nietzsche. [In Ukrainian]. Multiversum. Philosophical almanac, 1–2(149–150), 71–82.

Yosypenko, О., Donduk, А. (2020). Bourdieu – Wittgenstein’s reader or the influence of « the following a rule » on the theory of habitus. [In Ukrainian]. Multiversum. Philosophical almanac, 2(1), 86–99. https://doi.org/10.35423/2078-8142.2020.2.1.05

Yosypenko, О. (2020). Subject and subjectivity: V. Descombes vs S. Laugier: Analytics of subjectivity and intersubjectivity. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 6, 42–57. https://doi.org/10.15407/fd2020.06.042

Yosypenko, О. (2021). Wittgenstein and Phenomenology: Controversies of the French Interpretation. [In Ukrainian]. Sententiae, 40(3), 68–82. https://doi.org/10.31649/sent40.03.068

Van Damme, S. (2002). Descartes. Essai d’histoire culturelle d’une grandeur philosophique. Paris: Presse de Science Po.

Переглядів анотації: 25

Опубліковано

2024-09-18

Як цитувати

ЙОСИПЕНКО, О. . (2024). Рецепція як соціальний феномен: спроба теоретизації: ФІЛОСОФСЬКІ РЕЦЕПЦІЇ. Філософська думка, (3), 141–154. вилучено із https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/761

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.