ЛЮДИНА І ЗНАННЯ: на перетині сучасної епістемології, онтології, феноменології, філософської антропології

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2024.04.007

Ключові слова:

теорія пізнання, філософська антропологія, знання, світ знання, людина, світ людини, мова

Анотація

Стаття присвячена дослідженню взаємозв’язку розмаїття світу знання і світу людини. Показано роль знання у життєдіяльності людини, розкрито механізм його впливу на світ людини, виявлено розмаїття знання у контексті плюральності образів мови, з’ясовано співвідношення таких філософських дисциплін, як гносеологія і філософська антропологія, які переймаються проблемами знання та людини відповідно. Обґрунтовано, що часи класичної раціоналістичної ейфорії від успіхів науки минули й настала пора розпрощатися із просвітницькими ілюзіями стосовно науки як засобу розвʼязання всіх соціальних проблем. Сучасні вимоги нової епістемології піддають сумніву дискримінацію до- і  позанаукового знання. Виокремлено деякі антропологічні та гуманістичні параметри пізнання, здійснен о спробу запропонувати певний антропологічний погляд на світ в цілому. Показано, що поворот від гносеології до онтології, який відбувся у філософській думці ХХ століття, не означає вичерпання потенціалу розвитку епістемології та її історичного значення. Понад те, нині дедалі частіше говорять про когнітивний або епістемологічний поворот у філософії. Місце класичної гносеології заступають різні варіанти сучасної некласичної епістемології, такі як: когнітивний підхід, різноманітні версії сучасної філософії та соціології науки, антропологія пізнання, еволюційна та соціальна епістемології тощо. Провідною рисою, яка визначає і об’єднує ці напрямки некласичних теорій пізнання, є їх антропологізація.

Біографія автора

Валерій ЗАГОРОДНЮК

доктор філософських наук, професор, завідувач відділу філософської антропології Інституту філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, 01001, Київ, Трьохсвятительська, 4

Посилання

Lorenz, К. (1978). Behind the Mirror: A Search for a Natural History of Human Knowledge. New York: Harcourt Brace Jovanovich.

Gilbert, G.N., Mulkay, M. (1984). Opening Pandora's Box: A Sociological Analysis of Scientists' Discourse. Cambridge: Cambridge University Press.

Heidegger, M. (2000). Uber den Humanismus. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

Heidegger, M. (1967). Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer.

Bloor, D. (1976). Science and Social Imagery. London.

Dennet, D. (1992). Consciousness Explained. Little, Brown and Co.

Elkana, Y. (1980). Of cunning reason. In: A Festschrift for Robert K. Merton: Science and Social Structure. Ed. by T. Gieryn (pp. 32-42). New York: The New York Academy of Sciences.

https://doi.org/10.1111/j.2164-0947.1980.tb02767.x

Fuller, S. (1988). Social Epistemology. Bloomington.

Garfinkel, H. (1967). Studies in erthnomethodology. Englwood.

Goldman, A. (1999). Knowledge in a Social World. Oxford.

https://doi.org/10.1093/0198238207.001.0001

Knorr-Cetina, K. (1982). Scientific communities or transepistemic arenas of research? Social Studies in Science, 12(2), 101-130

https://doi.org/10.1177/030631282012001005

Lautor, В., Woolgar, S. (1979). Laboratory life: The social construction of scientific facts. Princeton: Princeton University Press.

Schmitt, Fr.F. (Ed.). (2004). Socializing Epistemology: The Social Dimensions of Knowledge. Rowman & Littlefield.

Переглядів анотації: 52

Опубліковано

2024-12-12

Як цитувати

ЗАГОРОДНЮК, В. . (2024). ЛЮДИНА І ЗНАННЯ: на перетині сучасної епістемології, онтології, феноменології, філософської антропології . Філософська думка, (4), 7–19. https://doi.org/10.15407/fd2024.04.007

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають