БУТТЄВИЙ ДОСВІД: ПОХОДЖЕННЯ, ПАРАДИГМАТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, СПОСОБИ ТА ШЛЯХИ КУЛЬТУРНОЇ РЕЦЕПЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2024.04.043

Ключові слова:

буттєвий досвід, мінімальний феноменальний досвід, буття, абсолют, сприйняття, чиста свідомість

Анотація

Статтю присвячено буттєвому досвіду. Автор проводить думку про те, що досвід буття є основою людської суб'єктивності й відповідає за забезпечення зв'язку між людиною і світом. Інтуїції, народжувані у процесі буттєвого досвіду, людина використовує для розв'язання екзистенційних проблем. Буттєвий досвід у своїй безпосередності відкрився людині в епоху переходу від первіснообщинних відносин до класового суспільства. Дискурсивне осмислення досвіду буття, розпочате античною філософією, привело до розроблення концепції буття.

Тотожність описів граничного досвіду, яку ми спостерігаємо як у філософів, так і в релігійних віртуозів різних традицій, вказує на існування фундаментального, інваріантного досвіду буття в основі людської духовності. Хоча цей досвід інтерпретується по-різному в релігійних і філософських контекстах, він слугує основою для всіх концепцій буття. На перетинні інтуїтивного переживання буття і його дискурсивного осмислення, формується культурна категорія буття.

Друга частина статті присвячена аналізу головних механізмів буттєвого досвіду, які відповідають за розгортання простору людської активності та переживання тотожності між людиною і світом. Особлива увага приділяється мінімальному феноменальному досвіду, розглядається можливість тотожності між мінімальним феноменальним досвідом і буттєвим досвідом. Ця ідея підтримується дослідженнями Томаса Метцінґера щодо мінімального феноменального досвіду (MPE).

Зрештою автор доводить, що буттєвий досвід – це досвід безпосередньої єдності між індивідом і буттям. Ця особливість дає змогу усвідомити нашу тотожність зі світом і брати участь у самоактуалізації буття.

Біографія автора

Леонід СОЛОНЬКО

кандидат філософських наук, старший науковий співробітник, відділ філософської антропології, інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, 01001, Київ, Трьохсвятительська, 4

Посилання

Cattell, R. (1930). The subjective character of cognition and the pre-sensational development of perception. British Journal of Psychology, 14.

Hunt, H.T. (1995). On the nature of consciousness: cognitive, phenomenological, and transpersonal perspectives. New Haven: Yale University Press

Metzinger, T. (2024). The Elephant and the Blind: The Experience of Pure Consciousness: Philosophy, Science, and 500+ Experiential Reports. MIT Press.

https://doi.org/10.7551/mitpress/15196.001.0001

Parmenides of Elea. (1984). Fragments: A Text and Translation with an Introduction. University of Toronto Press.

Spearman, C. (1923). The nature of intelligence and the principles of cognition. London: Macmillan.

Grof, S. (1997). The cosmic game: Explorations of the frontiers of human consciousness. SUNY.

Werner, H., Kaplan, B. (1963). Symbol formation. New York: Wiley.

Переглядів анотації: 39

Опубліковано

2024-12-12

Як цитувати

СОЛОНЬКО, Л. . (2024). БУТТЄВИЙ ДОСВІД: ПОХОДЖЕННЯ, ПАРАДИГМАТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, СПОСОБИ ТА ШЛЯХИ КУЛЬТУРНОЇ РЕЦЕПЦІЇ. Філософська думка, (4), 43–52. https://doi.org/10.15407/fd2024.04.043

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.