БУТТЄВИЙ ДОСВІД: ПОХОДЖЕННЯ, ПАРАДИГМАТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, СПОСОБИ ТА ШЛЯХИ КУЛЬТУРНОЇ РЕЦЕПЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.15407/fd2024.04.043Ключові слова:
буттєвий досвід, мінімальний феноменальний досвід, буття, абсолют, сприйняття, чиста свідомістьАнотація
Статтю присвячено буттєвому досвіду. Автор проводить думку про те, що досвід буття є основою людської суб'єктивності й відповідає за забезпечення зв'язку між людиною і світом. Інтуїції, народжувані у процесі буттєвого досвіду, людина використовує для розв'язання екзистенційних проблем. Буттєвий досвід у своїй безпосередності відкрився людині в епоху переходу від первіснообщинних відносин до класового суспільства. Дискурсивне осмислення досвіду буття, розпочате античною філософією, привело до розроблення концепції буття.
Тотожність описів граничного досвіду, яку ми спостерігаємо як у філософів, так і в релігійних віртуозів різних традицій, вказує на існування фундаментального, інваріантного досвіду буття в основі людської духовності. Хоча цей досвід інтерпретується по-різному в релігійних і філософських контекстах, він слугує основою для всіх концепцій буття. На перетинні інтуїтивного переживання буття і його дискурсивного осмислення, формується культурна категорія буття.
Друга частина статті присвячена аналізу головних механізмів буттєвого досвіду, які відповідають за розгортання простору людської активності та переживання тотожності між людиною і світом. Особлива увага приділяється мінімальному феноменальному досвіду, розглядається можливість тотожності між мінімальним феноменальним досвідом і буттєвим досвідом. Ця ідея підтримується дослідженнями Томаса Метцінґера щодо мінімального феноменального досвіду (MPE).
Зрештою автор доводить, що буттєвий досвід – це досвід безпосередньої єдності між індивідом і буттям. Ця особливість дає змогу усвідомити нашу тотожність зі світом і брати участь у самоактуалізації буття.
Посилання
Cattell, R. (1930). The subjective character of cognition and the pre-sensational development of perception. British Journal of Psychology, 14.
Hunt, H.T. (1995). On the nature of consciousness: cognitive, phenomenological, and transpersonal perspectives. New Haven: Yale University Press
Metzinger, T. (2024). The Elephant and the Blind: The Experience of Pure Consciousness: Philosophy, Science, and 500+ Experiential Reports. MIT Press.
https://doi.org/10.7551/mitpress/15196.001.0001
Parmenides of Elea. (1984). Fragments: A Text and Translation with an Introduction. University of Toronto Press.
Spearman, C. (1923). The nature of intelligence and the principles of cognition. London: Macmillan.
Grof, S. (1997). The cosmic game: Explorations of the frontiers of human consciousness. SUNY.
Werner, H., Kaplan, B. (1963). Symbol formation. New York: Wiley.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).