ФІЛОСОФСЬКО-АНТРОПОЛОГІЧНА ІДЕЯ СВІТУ ЯК ТЕОРЕТИЧНА ПРОГРАМА: БУТТЄВІСТЬ ПІЗНАВАЛЬНОГО ВІДНОШЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2024.04.062

Ключові слова:

філософська антропологія, пізнання, світ людини

Анотація

Особливість філософсько-антропологічного підходу до пізнавальної діяльності людини полягає в тому, що ця діяльність представлена в цих рамках насамперед як буттєве відношення людини до її світу. Ця особливість підходу філософської антропології до пізнання зумовлена певним контекстом. Всі сучасні їй філософські напрямки, як-от трансцендентально-критичний підхід, еволюційна теорія, екзистенціалізм та різноманітні версії лінгвістичного повороту (linguistic turn), завжди або виходять з (пізнавальних) досягнень культури (інтенціональної, інтерсуб’єктивно конституйованої, зануреної у конкретику суб’єктивності свідомості, мови тощо) і вже звідти намагаються дослідити чинники уможливлення досягнень суб’єкта; або ж, як еволюційна теорія, зрештою нівелюють суттєву відмінність принципу організації людського життя, обмежуючи його адаптивним самозбереженням організму. Філософська антропологія виходить із закономірностей органічного як передумови всіх культурних формоутворень, із вітального процесу, -- і саме з його доленосного для людини прориву, з якого вона намагається вивести й пізнавальне відношення як таке, що опосередковує долання цього розриву і відновлення життєвого циклу в людському світі. Відповідно і пізнавальне відношення постає при цьому як відношення, що здійснюється в самому бутті, є вплетеним у специфічний функціонал живої істоти людини. І рефлексійно вирішальним тут стає не «суто» внутрішній статус суб’єкт--об’єкт--розщеплення факту пізнання, а його, так би мовити, цілком пізнавальноспроможна присутність у якості буттєвого відношення.

Біографія автора

Геннадій ШАЛАШЕНКО

кандидат філософських наук, старший науковий співробітник відділу філософської антропології, Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України, 01001, Київ, вул. Трьохсвятительська, 4

Посилання

Fischer, J. (2006). Der Identitätskern der Philosophischen Anthropologie (Scheler, Plessner, Gehlen). In: Philosophische Anthropologie. Band 1. Herausgegeben von Hans-Peter Krüger und Gesa Lindeman. Berlin: Akademie Verlag GmbH.

https://doi.org/10.1524/9783050047782.63

Gabriel, M. (2013). Existenz, realistisch gedacht. Retrieved from: https://silo.tips/download/existenz-realistisch-gedacht

Gabriel, M. (2021). Warum es die Welt nicht gibt. Ungekürtzte Ausgabe im Ullstein Taschenbuch, 6. Auflage. Ullstein Buchverlage.

Plessner, H. (2019). Die physiologische Erklärung des Verhaltens. Eine Kritik an der Theorie Pawlows (1935). In: H. Plessner, Conditio humana. Gesammelte Schriften VIII, 4. Auflage. Suhrkamp Verlag

Переглядів анотації: 53

Опубліковано

2024-12-12

Як цитувати

ШАЛАШЕНКО, Г. . (2024). ФІЛОСОФСЬКО-АНТРОПОЛОГІЧНА ІДЕЯ СВІТУ ЯК ТЕОРЕТИЧНА ПРОГРАМА: БУТТЄВІСТЬ ПІЗНАВАЛЬНОГО ВІДНОШЕННЯ. Філософська думка, (4), 62–72. https://doi.org/10.15407/fd2024.04.062

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.