СПРАВЕДЛИВІСТЬ ЧИ МИР? КОЛІЗІЯ КОНЦЕПЦІЙ МИРУ І ВІЙНИ У ХРИСТИЯНСЬКІЙ ЕТИЦІ ТА В ПРАКТИКАХ ВРЕГУЛЮВАННЯ КОНФЛІКТІВ

Автор(и)

Ключові слова:

концепція справедливого миру, концепція справедливої війни, християнська етика, ненасильство, відповідальність, jus post bellum, компроміс під час війни

Анотація

У статті проаналізовано причини та наслідки витіснення властивої католицькій християнській етиці концепції справедливої війни, що корелюють з підходами міжнародних організацій із безпеки, орієнтованими на апріорну можливість згоди, діалогу і ненасильницького врегулювання конфліктів. Серед причин негативних наслідків виокремлено хибну думку про те, що час воєн між державами минув, і трактування збройних конфліктів як суто внутрішніх регіональних суперечок. Ці чинники призводять до запізнілої реакції міжнародної спільноти на війни або взагалі до відсутності дієвої реакції. Небажаним наслідком є також знецінення покликання військових та недоліки у підготовці морально-психологічного забезпечення виконання їхніх обов’язків.

Критику теорії та практики справедливого миру в її католицькому варіанті та в алгоритмах дій ООН запропоновано на підставі аргументів М. Потапела, який розкриває неспроможність цієї концепції на тлі війни РФ в Україні з 24 лютого 2022 року. Критичні зауваги стосуються, зокрема, орієнтованості цієї концепції лише на захист та забезпечення індивідуальних прав людини й відсутність правових та безпекових механізмів захисту суверенітету держав і права націй на існування у випадку збройних агресій із боку інших держав. Важливою теоретичною проблемою є надто оптимістична антропологія теорії справедливого миру, яка покладається на моральність людини й недооцінює схильність до зла та незгоди. Натомість увагу зосереджено на тому, що в самій християнській теології Авґустина, Томи Аквінського і в подальшій католицькій думці обґрунтовано потребу у відновленні та захисті справедливості силою. Зроблено висновок про актуальність розвитку концепції справедливої війни, а також що її імпліцитною метою є досягнення справедливого миру і що вона має доповнюватися напрацюваннями у сфері jus post bellum.

У дослідженні продовжено міркування з теми досягнення миру в Україні, зокрема в річищі питань про можливість і межі компромісу, розглянутих С. Йосипенком (Філософська думка, 2024, №4). Акцентовано увагу на поєднанні переконання і відповідальності в політиці (М. Вебер) і ролі зовнішньої допомоги Україні для забезпечення перспектив справедливого миру, що передбачає виправдане застосування сили й усунення військових злочинців як сторони переговорів.

Біографія автора

Євген МУЛЯРЧУК

доктор філософських наук, старший науковий співробітник відділу філософії культури, етики та естетики Інституту філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, 01001, Київ, Трьохсвятительська, 4.

Посилання

Balachuk, I. (2025). Readiness of Ukrainian for Territorial Concessions in order to Achieve Peace Increased — КIIS. [In Ukrainian]. Ukrainska Pravda, 3 January. Retrieved from: https://www.pravda.com.ua/news/2025/01/3/7491860/

de Laubier, P. (1990). Pour une civilisation de l'amour. Le mesasage social chrétien. Paris: Fayard.

Francis. (2020). Fratelli Tutti. Encyclical Letter of the Holly Father Francis on Fraternity and Social Friendship. [In Ukrainian]. Retrieved from:

https://www.vatican.va/content/francesco/en/encyclicals/documents/papa-francesco_20201003_enciclica-fratelli-tutti.html

Kiryukhin, D. (2024). The debates on war and democracy. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 1, 56–70. https://doi.org/10.15407/fd2024.01.056

Komar, O. (2024). Coercion to peace and rotten compromises. Book Review: Avishai Margalit “On Compromise and Rotten Compromises”: Reflections on the book. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 4, 143–151. Retrieved from https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/780

Latiff, R. (2018). Jumping into Combat without a Parachute — оn Purpose? Expositions, 12(1), 72–79. Retrieved from: https://expositions.journals.villanova.edu/index.php/expositions/article/view/2321/2225

Lederach, J. (2019). Sustainable Reconciliation in Divided Societies. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera.

Lee, S. (2012). Ethics and War. An introduction. Cambridge University Press.

McCarthy, E. (2016). Just peace approach can elicit better strategies than war. National Catholic Reporter, August 24. Retrieved from: https://www.ncronline.org/just-peace-approach-can-elicit-better-strategies-war

McCarthy, E. (2023). Just Peace Framework: A Brief Primer. The Journal of Social Encounters, 7(2), 203–208. https://doi.org/10.69755/2995-2212.1213

Pascal, B. (2009). Pensées. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera

Potappel, M. (2024). How Ukraine’s Just War Challenges Just Peace Theory. Journal of Religion, Culture & Democracy, March, 2024. https://doi.org/10.54669/001c.94254.

Thomas Aquinas, T. (1265–1274). Summa Theologica. Retrieved from: https://documentacatholicaomnia.eu/03d/1225-1274,_Thomas_Aquinas,_Summa_Theologiae_%5B2%5D,_EN.pdf

Universal Declaration of Human Rights. (1948). Adopted by the UN General Assembly in Paris on 10 December 1948. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://www.ohchr.org/en/universal-declaration-of-human-rights

Walzer, M. (2006). Terrorism and Just War. Philosophia, 34(1), 3–12. https://doi.org/10.1007/s11406-006-9004-1

Weber, М. (1998). Politik als Beruf. In: Max Weber, Sociology. Universal Historical Analyses. Politics / Tr. from German and commentaries by О. Pohorilyi (pp. 173–191). [In Ukrainian]. Кyiv: Оsnovy.

Yosypenko, S. (2024). From a just war to a just peace. Moral principles and limits of compromises in wartimes. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 4, 87–112. https://doi.org/10.15407/fd2024.04.087

Переглядів анотації: 10

Опубліковано

2025-04-15

Як цитувати

МУЛЯРЧУК, Є. . (2025). СПРАВЕДЛИВІСТЬ ЧИ МИР? КОЛІЗІЯ КОНЦЕПЦІЙ МИРУ І ВІЙНИ У ХРИСТИЯНСЬКІЙ ЕТИЦІ ТА В ПРАКТИКАХ ВРЕГУЛЮВАННЯ КОНФЛІКТІВ. Філософська думка, (1), 130–144. вилучено із https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/796

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.