СПРАВЕДЛИВІСТЬ ЧИ МИР? КОЛІЗІЯ КОНЦЕПЦІЙ МИРУ І ВІЙНИ У ХРИСТИЯНСЬКІЙ ЕТИЦІ ТА В ПРАКТИКАХ ВРЕГУЛЮВАННЯ КОНФЛІКТІВ
Ключові слова:
концепція справедливого миру, концепція справедливої війни, християнська етика, ненасильство, відповідальність, jus post bellum, компроміс під час війниАнотація
У статті проаналізовано причини та наслідки витіснення властивої католицькій християнській етиці концепції справедливої війни, що корелюють з підходами міжнародних організацій із безпеки, орієнтованими на апріорну можливість згоди, діалогу і ненасильницького врегулювання конфліктів. Серед причин негативних наслідків виокремлено хибну думку про те, що час воєн між державами минув, і трактування збройних конфліктів як суто внутрішніх регіональних суперечок. Ці чинники призводять до запізнілої реакції міжнародної спільноти на війни або взагалі до відсутності дієвої реакції. Небажаним наслідком є також знецінення покликання військових та недоліки у підготовці морально-психологічного забезпечення виконання їхніх обов’язків.
Критику теорії та практики справедливого миру в її католицькому варіанті та в алгоритмах дій ООН запропоновано на підставі аргументів М. Потапела, який розкриває неспроможність цієї концепції на тлі війни РФ в Україні з 24 лютого 2022 року. Критичні зауваги стосуються, зокрема, орієнтованості цієї концепції лише на захист та забезпечення індивідуальних прав людини й відсутність правових та безпекових механізмів захисту суверенітету держав і права націй на існування у випадку збройних агресій із боку інших держав. Важливою теоретичною проблемою є надто оптимістична антропологія теорії справедливого миру, яка покладається на моральність людини й недооцінює схильність до зла та незгоди. Натомість увагу зосереджено на тому, що в самій християнській теології Авґустина, Томи Аквінського і в подальшій католицькій думці обґрунтовано потребу у відновленні та захисті справедливості силою. Зроблено висновок про актуальність розвитку концепції справедливої війни, а також що її імпліцитною метою є досягнення справедливого миру і що вона має доповнюватися напрацюваннями у сфері jus post bellum.
У дослідженні продовжено міркування з теми досягнення миру в Україні, зокрема в річищі питань про можливість і межі компромісу, розглянутих С. Йосипенком (Філософська думка, 2024, №4). Акцентовано увагу на поєднанні переконання і відповідальності в політиці (М. Вебер) і ролі зовнішньої допомоги Україні для забезпечення перспектив справедливого миру, що передбачає виправдане застосування сили й усунення військових злочинців як сторони переговорів.
Посилання
Balachuk, I. (2025). Readiness of Ukrainian for Territorial Concessions in order to Achieve Peace Increased — КIIS. [In Ukrainian]. Ukrainska Pravda, 3 January. Retrieved from: https://www.pravda.com.ua/news/2025/01/3/7491860/
de Laubier, P. (1990). Pour une civilisation de l'amour. Le mesasage social chrétien. Paris: Fayard.
Francis. (2020). Fratelli Tutti. Encyclical Letter of the Holly Father Francis on Fraternity and Social Friendship. [In Ukrainian]. Retrieved from:
Kiryukhin, D. (2024). The debates on war and democracy. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 1, 56–70. https://doi.org/10.15407/fd2024.01.056
Komar, O. (2024). Coercion to peace and rotten compromises. Book Review: Avishai Margalit “On Compromise and Rotten Compromises”: Reflections on the book. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 4, 143–151. Retrieved from https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/780
Latiff, R. (2018). Jumping into Combat without a Parachute — оn Purpose? Expositions, 12(1), 72–79. Retrieved from: https://expositions.journals.villanova.edu/index.php/expositions/article/view/2321/2225
Lederach, J. (2019). Sustainable Reconciliation in Divided Societies. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera.
Lee, S. (2012). Ethics and War. An introduction. Cambridge University Press.
McCarthy, E. (2016). Just peace approach can elicit better strategies than war. National Catholic Reporter, August 24. Retrieved from: https://www.ncronline.org/just-peace-approach-can-elicit-better-strategies-war
McCarthy, E. (2023). Just Peace Framework: A Brief Primer. The Journal of Social Encounters, 7(2), 203–208. https://doi.org/10.69755/2995-2212.1213
Pascal, B. (2009). Pensées. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera
Potappel, M. (2024). How Ukraine’s Just War Challenges Just Peace Theory. Journal of Religion, Culture & Democracy, March, 2024. https://doi.org/10.54669/001c.94254.
Thomas Aquinas, T. (1265–1274). Summa Theologica. Retrieved from: https://documentacatholicaomnia.eu/03d/1225-1274,_Thomas_Aquinas,_Summa_Theologiae_%5B2%5D,_EN.pdf
Universal Declaration of Human Rights. (1948). Adopted by the UN General Assembly in Paris on 10 December 1948. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://www.ohchr.org/en/universal-declaration-of-human-rights
Walzer, M. (2006). Terrorism and Just War. Philosophia, 34(1), 3–12. https://doi.org/10.1007/s11406-006-9004-1
Weber, М. (1998). Politik als Beruf. In: Max Weber, Sociology. Universal Historical Analyses. Politics / Tr. from German and commentaries by О. Pohorilyi (pp. 173–191). [In Ukrainian]. Кyiv: Оsnovy.
Yosypenko, S. (2024). From a just war to a just peace. Moral principles and limits of compromises in wartimes. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 4, 87–112. https://doi.org/10.15407/fd2024.04.087
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).