«Теологія після...», або християнство у світі неспростованих тверджень
Штрихи до «теології після Бучі»
Ключові слова:
християнство, юдаїзм, Біблія, теологія після Освенцима, теологія після Бучі, Голокост, геноцид, російсько-українська війнаАнотація
Сьогодні в українських церквах почали говорити про можливість появи «теології після Бучі», порушуючи практично ті самі питання, якими переймалися християни та юдеї після ІІ Світової війни. Головним тут знову є питання «Де був Бог?» під час Катастрофи. – Де був Бог Біблії під час Бучанського геноциду, а в ширшому контексті де він є у його любові й милосерді в Україні після 24 лютого 2022 року? Автор чи не вперше в колі українських академічних релігієзнавців досліджує віроповчальну складову християнства в Україні в період сучасної російсько-української війни; зʼясовує умови появи після Перемоги над рашизмом нової теологічної системи за прикладом тієї, яка започаткувалась у західному християнстві по завершенні ІІ Світової війни; накреслює можливі паралелі між «теологією після Освенцима» і майбутньою «теологією після Бучі». Водночас у статті розкривається низка застережень, які можуть, якщо на них не зреагувати вже сьогодні, унеможливити конструктивний розвиток зазначеної теології. Тематика статті є допоки дослідницькою цілиною для науковців, оскільки «теологія після Бучі» – це, так би мовити, робоче поняття, одна з можливих назв богословського напрямку, який буде притаманний повоєнному християнству в Україні.
Посилання
Adorno, Th. (2019). Education after Auschwitz. [In Ukrainian]. Philosophy of Education, 2(25), 82–99. Retrieved from: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2019-25-2-4
Apocalypse, Auschwitz, absence of God. (s.a.). [In Russian]. Ja-Thora. Retrieved from: https://ja-tora.com/apokalipsis-osvencim-otsutstvie-bog/
Berkovitz, E. (s.a.). Faith after the Holocaust. [In Russian]. You-books.com. Retrieved from: https://www.you-books.com/book/E-Berkovich/Vera-posle-Katastrofy
Davydiuk, V. (2023). The other side of war. [In Ukrainian]. Za Viru Yevanhelsku, 1(251), January, 1, 5. Retrieved from: https://www.chve.org.ua/wp-content/uploads/2023/02/№1-251_WEB.pdf
Fackenheim Emile (1970). God’s Presence in History: Jewish Affirmations and Philosophical Reflections. New York: New York University Press.
Frankl, V.E. (1988). Man's search for meaning. Revised and Updated. New York: Washington Square Press.
Kalyna, O. (2022). Why did God allow war in Ukraine? [In Ukrainian]. Tserkva Dim Yevahelia, 26 August, Friday. Retrieved from: http://baptist.vn.ua/blog/item/14-chomu-v-ukraini-viina
Katz, S.T. (1983). Post-Holocaust Dialogues: Critical Studies in Modern Jewish Thought. New York University Press.
Kovalenko, H. (2022). Bucha: Where was God and whether He exists at all? [In Ukrainian]. RISU – Religious Information Service of Ukraine, 04.04.2022. Retrieved from: https://risu.ua/bucha-de-buv-bog-i-chi-ye-vin-vzagali_n127979
Lezov, S. (1990). National idea and Christianity. Experience in two parts: Christianity after Auschwitz. [In Russian]. Oktiabr’, 10, 148–160.
Marquardt, F.-W. (1979). Christsein nach Auschwitz. Freiburger Rundbrief. Beiträge zur christlich-jüdischen Begegnung, XXXI(117–120), 87–94.
Matveichev, O. (2022). What is Ukraine punished by God for?. [In Russian]. Livejournal, August 22. Retrieved from: https://matveychev-oleg.livejournal.com/13840115.html
Order of the XXV World Russian People's Council "The Present and Future of the Russian World». (2024). [In Russian]. Patriarchate.ru, March 27. Retrieved from: http://www.patriarchia.ru/db/text/6116189.html
Rubenstein, R.L. (1966). After Auschwitz: Radical Theology and Contemporary Judaism. The Bobbs-Merrill Company.
Spiritual causes of Russia's war against Ukraine. From Andrew the First-Called to Volodymyr the Great. (2023). [In Ukrainian]. Za Viru Yevanhelsku, 8(258), August, 3, 5. Retrieved from: https://www.chve.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/№8-258_WEB.pdf
Sukovata, V. (2010). “Philosophy after Auschwitz": reflexions of war violence in Western and post-Soviet consciousness. [In Ukrainian]. Sociology: Theory, Methods, Marketing, 2, 112–131.
Sukovataya, V. (2012). "Philosophy after Auschwitz" and "ethics after the Holocaust": reflections of the Nazi genocide in the Western and post-Soviet consciousness. [In Russian]. In: Materials of the International Conference “Crimes of Totalitarian Regimes in Ukraine: Scientific and Educational Perspectives” (November 21—22, 2009, Vinnytsia) (сс. 107–133). Kyiv: NIOD Institute for War, Holocaust and Genocide Studies; Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences; Ukrainian Center for Holocaust History Studies.
Tillich, P. (1951). Systematic Theology. Vol. I. Chicago: The University of Chicago Press.
Where was God during the Holocaust? (2016). [In Russian]. Jewish News, 27 January. Retrieved from: https://jewishnews.com.ua/ community/gde-byil-bog-vo-vremya-xolokosta
Why did God allow the Holocaust? (s.a.). [In Ukrainian]. Svidki Yehovy. Retrieved from: https://www.jw.org/uk/біблійні-вчення/ запитання/чому-бог-допустив-голокост/
Zahrebelnyi, I. (s.a.). Do we need a “new theology after Bucha”. [In Ukrainian]. Politychna Teolohia. Retrieved from: https://politteo.online/materialy/chy-potribna-nam-nova-teologiya-pislya-buchi/
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).