СМІХ САТИРІВ ТА КОМЕДІАНТІВ ЯК АНТРОПОРУЙНІВНЕ ТА АНТРОПОРЯТІВНЕ СВІТОВІДНОШЕННЯ У ПОГРАНИЧНІЙ СИТУАЦІЇ: ЧАСТИНА І
СТОРІНКА МОЛОДОГО НАУКОВЦЯ
Ключові слова:
антропоруйнівний сміх, антропорятівний сміх, сатири, комедіанти, світовідношення, погранична ситуаціяАнотація
Зміст дослідження тісно пов’язаний із працями В. Табачковського та Н. Іванової-Георгієвської з тематики рятівних функцій сміху як життєствердного світовідношення та руйнівних можливостей його як життєзаперечного світовідношення. Актуальність та новизна дослідження полягає в утвердженні існування антропоруйнівного сміху та його ознак, відмінних від сміху рятівного чи просто сміху; у виявленні умов, за яких точно визначатиметься, коли та в яких випадках сміх є антропоруйнівним, а коли – антропорятівним; і як саме представлені конструктивні риси й деструктивні прикмети життєствердного та життєзаперечного як сміху, так і світовідношення на прикладі веселої поезії сатирів і комедіантів присутніх у давньогрецьких піснях та драмах, важкість визначення чого полягає у зʼясуванні якості їхнього початкового сміху. Тож, метою статті є з’ясування витоків, сутності та початкового призначення сміху сатирів та перших комедіантів як людиноруйнівного та людинорятівного світовідношень, що реалізуються у кризовій або пограничній ситуації, показуючи грані між двома видами сміху, двома видами відношення до світу та двома різними ставленнями до виниклих обставин, з-поміж яких здійснюється вибір.
Посилання
Aristotle. (1967). Poetics / Transl. from ancient Greek: B. Ten; introd. and comment.: Y.U. Kobiv (pp. 37 – 92). [In Ukranian]. Kyiv: Mystetstvo.
Golubovych, I., Nikiforova, I. (2011). Phenomenon of the laughter in the philosophical and anthropological reflection of V. Tabachkovsky. In: Δόξα / Doxa. Collected Scientific Articles on the Philosophy and the Philology (iss. 16, pp. 30–39). [In Ukrainian]. Odesa: Odesa I.I. Mechnikov National University.
Kobiv, Y.U. (1967). Comments. In: Aristotle. Poetics / Transl. from ancient Greek: B. Ten; introd. and comment.: Y.U. Kobiv (pp. 93–129). [In Ukranian]. Kyiv: Mystetstvo.
Tabachkovskiy, V.G. (2005). Laughter against the despair of the underground. In: V.G. Tabachkovskiy, Polyessential Homo: Philosophical and Artistic Thought in Search of “Non-Euclidean Reflexivity” (ch. 10, pp. 198–213). [In Ukranian]. Kyiv: Vydavets PARAPAN.
Tabachkovskiy, V.G. (2003). The Laughter as an anthroposalvation factor and as a special form of critical reflection. [In Ukrainian]. In: Δόξα / Doxa. Collected Scientific Articles on the Philosophy and the Philology (iss. 3, pp. 139–147). Odesa: Negotsiant.
Shevtsov, S. (2016). Laughter as death. In: Δόξα / Doxa. Collected Scientific Articles on the Philosophy and the Philology (iss. 1(25), pp. 19–34). Odesa: Akvatoria.
Aristotle. (1898). The text and translation. Αριστοτελουσ. Περι Ποιητικησ. In: The poetics of Aristotle (Ed. by S.H. Butcher) (pp. 6–111). London: Macmillan and Co.; New York: The Macmillan Company.
Baldry, H.C. (1971). The performance. In: The Greek tragic theatre (pp. 54–73). London: Chatto & Windus.
Bergson, H. (1938). II. Le comique de situation et le comique de mots. In: Le rire. Essais sur la signification du comique (pp. 67–133). Paris: Librairie Félix Alcan.
Chaplin, Ch. (1916) I. In which I relate my experiences up to the age of five; and describe the occasion of my first public appearance on any stage. In: Charlie Chaplin's own story (pp. 11–18). Indianapolis: The Bobbs-Merrill Company.
Chaplin: Quotes. (s.a.). Charlie Chaplin: Official Website. Retrieved from: https://www.charliechaplin.com/en/quotes?page=6
Csapo, E. (2015). The Earliest Phase of ‘Comic’ Choral Entertainments in Athens: The Dionysian Pompe and the ‘Birth’ of Comedy. In: Fragmente einer Geschichte der griechischen Komödie / Fragmentary History of Greek Comedy. Studia Comica, 5 (Ed. by: S. Chronopoulos, C. Orth) (pp. 66–108). Heidelberg: Verlag Antike.
De Comoedia Graeca. (1899). Commentaria Vetera. IV. E Scholiis in Dionysivm Thracem. Περὶ τῆς κωμωιδίας. In: Comicorum graecorum fragmenta. Vol. 1. Fasciculus Prior (Ed. by G. Kaibel) (pp. 12–16). Berolini: Apvd Weidmannos.
Demetrius of Phaleron. (1902). Demetrius on Style. In: The Greek Text of Demetrius De Elocutione (Edit. with introd., transl., facsim. by W. Rhys Roberts) (pp. 65–209). Cambridge: The University Press.
Frazer, J.G. (1912). IX. 1. Dionysus, the Goat and the Bull. In: The Golden Bough. A Study in Magic and Religion. 3-rd edn.: VII parts in 12 vols. Vol. 8.: Part V. Spirits of the corn and of the wild in 2 vol. Vol. II. (pp. 1–16). London: Macmillan and Co. Ltd.
Freud, S.С. (1905). VII. Stellung des Humors zu Witz und Komik. In: Der Witz und seine Beziehung zum Unbewussten (SS. 203–205). Leipzig; Wien: Franz Deuticke.
Garrod, H.W. (1920). The hyporcheme of pratinas. In: The Classical Review, 34(7/8), (pp. 129–136). Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/700422
Gazda, G.J. (2012). Słownik rodzajów i gatunków literackich: nowe wydanie. Wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ivanova-Georgievskaya, N. (2008). Laughter in the border situation. In: Δόξα / Doxa. Collected Scientific Articles on the Philosophy and the Philology. I.13. Laughter and seriousness: variety of kinds and relations (pp. 90–99). Odesa: ONU.
Hegel, G.W.F. (1939) Das Princip der Tragödie, Komödie und des Drama. In: Vorleſungen über die Aeſthetik: in 3 Bd. (Bd. 3, SS. 526–540). Stuttgart: Sr. Frommanns Verlag.
Hesiod. (2007). Catalogue of women. In: The Shield. Catalogue of Women. Other Fragments / Ed. and transl. by W. Glenn (pp. 40–261). Most. Loeb Classical Library. Cambridge, MA; London: Harvard University Press.
Homer. (1946). Book XX. In: The Odyssey: in 2 vols. Vol. II: Books XIII – XXIV (pp. 274–303). Loeb Classical Library. Cambridge, MA: Harvard University Press; London: William Heinemann Ltd.
Gaius Iulius Hyginus. (1875). Liber Secundus. IV Arctophylax. In: Hygini Astronomica: ex codicibus a se primum collatis (pp. 34–38). Lipsiae: in Aedibus T. O. Weigeli.
Kerényi, K. (1997). Dionizos: archetyp życia niezniszczalnego / Przełożył Ireneusz Kania. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszyński.
Lessing, G.E. (1769). Acht und zwanzigſtes Stück. In: Hamburgische Dramaturgie: in 2 Bd. (Bd. 1, pp. 217–224). Hamburg, Bremen: Im Auftrag von J. H. Cramer. Retrieved from: https://www.deutschestextarchiv.de/book/view/lessing_dramaturgie01_176 7?p=238
Liddell, H.G., Scott, R.A. (1940). Greek-English Lexicon: in 2 vol. Vol. I: α–κώψ. Oxford: Clarendon Press.
Nonnos of Panopolis. (1940). Dionysiaca: in 48 books. Book VI. In: Nonnos Dionysiaca: in 3 vols. (vol. 1, pp. 214–240). Cambridge, MA: Harvard University Press; London: Heinemann.
Propp, H.V. (2009). On the Comic and Laughter / Ed. and transl. by J.-P. Debbèche, P. Perron; Toronto Studies in Semiotics and Communication Eds.: M. Danesi, U. Eco, P. Perron, R. Posner, P. Schulz. Toronto; Buffalo; London: University of Toronto Press Incorporated.
Pausanius. (1935). Book IX. Boeotia. In: Description of Greece: 10 books in 5 vols. / Eng. transl. by W.H. Jones (vol. 4, pp. 171–365). Cambridge, MA: Harvard University Press; London: William Heinemann Ltd.
Pausanius. (1935). Book X. Phocis, Ozolian Locri. In: Description of Greece: 10 books in 5 vols. / Eng. transl. by W.H. Jones (vol. 4, pp. 367–605). Cambridge, MA: Harvard University Press; London: William Heinemann Ltd.
Pickard-Cambridge, A.W. (1927). Dithyramb Tragedy and Comedy. Oxford: Clarendon Press.
Quote by Charlie Chaplin: “Life is a tragedy when seen in closeup, but a comedy in longshot”. In: Quote Investigator: web-site. Retrieved from: https://quoteinvestigator.com/2017/02/05/comedy/#google_vignette
Rehm, M.P. (Rash). (2017a). The festival context. In: Understanding Greek Tragic Theatre. 2nd. edn. (pp. 13–21). New York: Routledge (Taylor & Francis Group).
Rehm, M.P. (Rash). (2017b). Conventions of production. Chorus–actor interchange. In: Understanding Greek Tragic Theatre. 2nd. edn. (pp. 67–69). New York: Routledge (Taylor & Francis Group).
Propp, H.V. (1997). Ritual laughter in folklore (A propos of the Tale of the Princess Who Would Not Laugh [Nesmejána]). In: Theory and History of Literature: in 88 vols. / Transl. by A.Y. Martin, R.P. Martin et al.; Ed. by A. Liberman) (vol. 5, pp. 124–146). Minneapolis: University of Minnesota Press.
Rothwell Jr, K.S. (2007a). Komos, symposium, and performance. In: Nature, Culture, and the Origins of Greek Comedy. A Study of Animal Choruses (pp. 6–36). Cambridge: Cambridge University Press.
Rothwell Jr, K.S. (2007b). Notes to Page 7. In: Nature, Culture, and the Origins of Greek Comedy. A Study of Animal Choruses (p. 214). Cambridge: Cambridge University Press.
Rusten, J. (2014). In search of the essence of old comedy: From Aristotle’s Poetics to Zieliński, Cornford, and beyond. In: The Oxford Handbook of Greek and Roman Comedy / Ed. by M. Fontaine, A.C. Scafuro) (pp. 33–49). Oxford; New York etc.: Oxford University Press.
Schopenhauer, A. (1859). Der Welt als Vorstellung erste Betrachtung: Die Vorstellung unterworfen dem Saße vom Grunde: das Objekt der Erfahrung und Wissenschaft. In: Die Welt als Wille und Vorstellung. Dritten Auflage: in 2 Bd. (Bd. 1, pp. 69–73). Teipzig: F.A. Brockhaus.
Seidensticker, B. (2005). Dithyramb, comedy, and satyr-play. In: A Companion to Greek Tragedy / Ed. by J. Gregory (pp. 38 –54). Malden; Oxford; Carlton: Blackwell Publishing Ltd.
Shaw, C.A. (2014). Satyric Play. The Evolution of Greek Comedy and Satyr Drama. Oxford; New York etc.: Oxford University Press.
Souidas (Σουίδας). (1705). Σαρδάνιος γέλως. Sardanius riſus. In: Suidæ Lexicon, Graece & Latine: in 3 vols. (verfion. lat. Æmilii Porti; indicesq. auctor. rerum adjecit Ludolphus Kusterus) (vol. 3, pp. 287–288). Cantabrigiæ: Typis Academicis.
Thucydides. (1980). Book I. In: Thucydides. History of the Peloponnesian War (Θουκυδιδοῦ Ιστοριαι): in 4 vols. / Eng. transl. by C.F. Smith) (vol. 1, pp. 1–255). Cambridge, MA: Harvard University Press; London: William Heinemann Ltd.
Toševa-Nikolovska, D. (2012). Satyr-play: Tragedy at play or mockery drama? In: Živa Antika: monograph № 10 (2012) on proceedings of the international conference 100th anniversary of the of professor birth Mihail D. Petruševski (1911–1990) / Ed. by P.Hr. Ilievski, V. Mitevski. R. Duev (pp. 271–293). Skopje.
Versnel, H.S. (1970). Θρίαμβος. In: Triumphus: An Inquiry into the Origin, Development and Meaning of the Roman Triumph (pp. 16–38). Leiden: Brill Publishers.
Walpole, H. (1844). Letter CXLVII. Arlington Street, Dec. 31, 1769. In: Letters of Horace Walpole, Earl of Orford, to Sir Horace Mann: His Britannic Majesty's Resident at the Court of Florence, from 1760 to 1785. First Published from the Original Mss: in 2 vols. (vol. 1, pp. 245–247). Philadelphia: Lea & Blanchard.
Wellenbach, M.C. (2015). Choruses for Dionysus: Studies in the History of Dithyramb and Tragedy: dis. PhD. in Classics. Brown University of Providence (USA). Retrieved from: https://repository.library.brown.edu/studio/item/bdr:419524/PDF/?embed=true?embed=true
Zimmermann, B. (2014). Aristophanes. In: The Oxford Handbook of Greek and Roman Comedy / Ed. by M. Fontaine, A.C. Scafuro (pp. 132–159). Oxford; New York etc.: Oxford University Press.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).