World-view approach in the system of paradigm coordinates

Authors

  • Anatolii Yermolenko Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України

Keywords:

Kyiv philosophical circle, world-view function of philosophy, philosophy as a meta-theory, communicative turn in philosophy

Abstract

The thesis that philosophy will further perform its world-view function is substantiated in the article, but the world-view approach cannot be used as a paradigm for scientific community, including Kyiv philosophical circle, because of the communicative turn in contemporary philosophy. One should not construct world-views, but should reflect in the open discourse on the coherence of presented arguments used for research of the world. Thanks to the principle of discourse philosophy serves as a meta-theory for other sciences integrating together natural sciences and humanities and uniting theory and practice on this argumentative basis.

Author Biography

Anatolii Yermolenko, Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України

доктор філософських наук, професор, заступник директора з наукової роботи, завідувач відділу соціальної філософії

References

Бьолер Д. Відповідальність за майбутнє з ґлобальної перспективи. Актуальність філософії Ганса Йонаса та етики дискурсу / Пер. з нім., післямова, примітки А. Єрмоленка. — К.: Стилос, 2014.

Валіцький А. Марксизм і стрибок у царство свободи. Історія комуністичної утопії / Пер. з польськ. П. Андрухова. — К.: Всесвіт, 1999.

Габермас Ю. Єдність розуму в розмаїтті його голосів // Єрмоленко А.М. Комунікативна практична філософія: Підручник. — К.: Лібра, 1999.

Габермас Ю. Про суб’єкта історії. Деякі міркування щодо хибних альтернатив // Єрмоленко А.М. Комунікативна практична філософія. — К.: Лібра, 1999.

Гардашук Т.В. Концептуальні параметри екологізму. — К.: Парапан, 2005.

Гельдерлін Фр. Патмос // Поезії. — К.: Дніпро, 1982.

Горак А. Сорок сороків.– К.: Стилос, 2009.

Єрмоленко А. Єдність знання у світлі дискурсивної критики світоглядного підходу // Філософсько-антропологічні читання: творча спадщина В.І.Шинкарука та сьогодення. Ч.І. Вип.4. Філософські діалоги’2010. — К.: Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди, 2010a.

Єрмоленко А. Соціальна етика та екологія. Гідність людини — шанування природи. — К.: Лібра, 2010b.

Кисельов М.М., Канак Ф.М. Національне буття серед екологічних реалій. — К.: Тандем, 2000.

Лісовий В. Спогади. Поезії. — К.: Смолоскип, 2014.

Лук’янець В.С., Кравченко О.М., Озадовська Л.В., Мороз О.Я. Науковий світогляд на зламі століть: Монографія. — К.: Парапан, 2006.

Маркс К. Економічно-філософські рукописи 1844 р. // Маркс К., Енгельс Ф. Твори. — Т.42. — К.: Політвидав України, 1980.

Табачковський В. У пошуках невтраченого часу. Нариси про творчу спадщину українських філософів-шістдесятників. — К.: Парапан, 2002.

Маєр-Абіх К.М. Повстання на захист природи. Від довкілля до спільносвіту / Пер. з нім., післямова, примітки А.Єрмоленка. — К.: Лібра, 2004.

Anders G. Die Antiquiertheit des Menschen. Band I. Über die Seele im Zeitalter der zweiten industriellen Revolution. — München: Beck, 1956.

Apel K.-O. Die transzendental-pragmatische Begründung der ethischen Grundnormen und іhr Verhältnis zu den kritisch-rekonstruktiven Sozialwissenschaften // Sprachtheorie und transzendentale Sprachpragmatik zur Frage ethischer Normen. Auseinandersetzungen in Er probung des transzendentalpragmatischen Ansatzes. — Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1998.

Apel K.-O. Transzendentale Semiotik und die Paradigmen der ersten Philosophie (Erster Vortrag) // Apel K.-O.,Hösle V., Simon-Schaefer R. Globalisierung. Herausforderung für die Phi losophie. — Bamberg: Universitäts-Verlag, 1998.

Apel K.-O. Nichtmetaphysische Letztbegründung? // Nachmetaphysische Philosophie. — Köln, 1990.

Bayertz K. Ökologie als Medizin? Überlegungen zum Theorie-Praxis-Problem in der Ökologie // Ökologische Ethik (hrsg. von K.Bayertz). — München, Zürich: Verlag Schnell&Steiner, 1988.

Böhler D. Rekonstruktive Pragmatik. Von der Bewußtseinsphilosophie zur Kom mu ni ka tion srefle xion: Neubegründung der praktischen Wissenschaften und Philosophie. — Frankfurt a. M: Suhrkamp, 1985.

Böhme G. Die Natur vor uns. Naturphilosophie in pragmatischer Hinsicht. — Zug: Die graue Edition, 2002.

Esfeld M. Holismus in der Philosophie des Geistes und in der Philosophie der Physik. — Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2002.

Habermas J. Nachmetaphysisches Denken. Philosophische Aufsätze. — Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1988.

Markl H. Natur als Kulturaufgabe. Über die Beziehung des Menschen zur lebendigen Natur. — Stuttgart: Deutsche Verlags-Anstalt, 1986.

Mayer-Abich K.M. Dreißig Thesen zur praktischen Naturphilosophie // Ökologische Probleme im kulturellen Wandeln. — München: Wilchelm Fink Verlag / Ferdinand Schöningh, 1986.

Meyer-Abich K.M. Wissenschaft für die Zukunft — Holistisches Denken in ökologischer und gesellschaftlicher Verantwortung. — München: Beck, 1988.

Rahner K. Über die intellektuelle Geduld mit sich selbst // Toleranz. Tübinger Universitätsreden. Bd. 31 (Hrsg. P.Stuhlmacher) — Tübingen: Attempto-Verlag, 1982.

Riedel M. (Hrsg.) Rehabilitierung der Praktischen Philosophie. B.1. Geschichte — Probleme — Aufgaben. — Freiburg: Verlag Rombach, 1972. — 584 S.

Sitter B. Vielfalt der Weltanschauungen macht Konsens schwierig. — Katholische Internationale Presseagentur (Kipa). — Bern, 1.8.2001.

Tugendhat E., Wolf U. Logisch-semantische Propedeutik. — Stuttgart: Reclam, 1988.

Downloads

Abstract views: 349

Published

2017-05-10

How to Cite

Yermolenko, A. (2017). World-view approach in the system of paradigm coordinates. Filosofska Dumka, (3), 62–76. Retrieved from https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/157

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.