Skovoroda’s text “Ubuždešsja, viděša slavu ego”: biblical quotations and patristical homiletics tradition as an indication of its rhetorical function

Authors

  • Maria Gracia Bartolini Міланський державний університет

Keywords:

biblical quotations, transfiguration, liturgy, Byzantine homiletics

Abstract

Skovoroda’s text “Ubuždešsja, viděša slavu ego” [hereafter UV] was published for the first time in 1894 in the collection of Skovoroda’s works edited by Dmytro Bahalij, who defined them as an introduction to the Catechism classes held by the writer at Kharkiv College. UV bears no date, but its graphic, morphological and phonetic features can place it between the late 1750’s — early 1760’s. After a comprehensive linguistic revision, UV was included in Skovoroda’s last work “Dialog, imja emu Potop zmiin” (1791) as its concluding section (“O Preobraženii”). Although its rhetorical function remains open to discussion, in our paper we demonstrate that the liturgical function of its biblical quotations suggests that it might have been conceived as a catechetical instruction on the liturgical feast of the Transfiguration. We will also attempt a comparative analysis of the biblical quotations incorporated within UV and those featured in the Byzantine sermons dedicated to the feast of the Transfiguration (John Chrysostomus, John of Damascus, Andrew of Crete, Gregorius Palamas).

Author Biography

Maria Gracia Bartolini, Міланський державний університет

кандидат філологічних наук, викладач слов'янської філології та слов'янської середньовічної літератури кафедри слов'янських мов

References

Аскоченский В. Киев с древнейшим его училищем Академиею. — Киев: Ти пография Университета Св. Владимира, 1855. — C. 913.

Багалий Д. Сочинения Григория Саввича Сковороды, собранные и редактированные проф. Д.И. Багалием. — Харків: Типографія Губернскаго Правленія, 1894. — С. 352.

Баранович Л. Трубы на дни нарочитые праздников. — Kиїв: Друкарня Києво-Печерської лаври, 1674. — [10], 403, [4] арк.

Бартоліні М.Ґ. Дві редакції «Да лобжет мя от лобзанїй уст своих» й «Убу жджеся, видѣша славу его» як ілюстрація еволюційного шляху Ско во родинової літературної мови: деукраїнізація та послов’янщення // Збірник Харківського історико-філологічного товариства. — 2014. — Т. 15 — С. 3–29 (у друці).

Белоброва О. Андрей Критский в древнерусской литературе и искусстве // ТОДРЛ. — 1999. — Т. 51. — С. 206–220.

Біда К. Йоаникій Ґалятовський і його Ключ Разумения. — Рим: Укр. Катол. Унів., 1975. — С. 572.

Вишневский Д. Киевская Академия в первoй половине XVIII столетия. — Киев: Тип. И.И. Горбунова, 1903. — С. 371.

Конисский Г. Слова и речи Георгия Конисскаго, Архиепископа Могилевскаго. — Могилев на Днепре: Скоропечатня и Литография Я.Н. Подземскаго, 1892 — С. 470.

Лащевський В. Слово в день Преображения господня, проповеданное в монастіре Межигорском 1746 г. // ТДКА. — 1866. — Т. 8 — С. 369-380.

Линчевский М. Педагогия древних братских школ и преимущественно древней киевской академии // ТКДА. — 1870. — Т. 3-4 — С. 535-588.

Махновець Л. Григорій Сковорода. — Київ: Наукова думка, 1972 — С. 254.

Павлович М. Критико-библиографический очерк слов и речей Георгия Конисского // Христианское чтение. — 1873. — Т. 7. — С. 393-436.

Полоцкий С. Вечеря душевная. — Москва: Верхня друкарня, 1683. — [1], 8, [1], 522, 2, 182 арк.

Радивиловський А. Огородок Маріи Богородици. — Київ: Друкарня Києво-Печерської лаври, 1676 — [28], 1128, [3] арк.

Ростовский Д. Жития святых. — Київ: Друкарня Києво-Печерської лаври, 1764. — Т. 4. — 1210 с.

Сковорода Г.С. Повна академічна збірка творів / За ред. Л. Ушкалова. — Харків: Майдан, 2011. — 1399 c.

Срезневский И. Отрывки из записок о старце Григории Сковороде // Утренняя звезда. — 1833. — Т. 1 — С. 67–92.

A Lapide C. Commentaria in Quatuor Evangelia. — Coloniae & veneunt Lugduni: apud fratres de Tournes, 1732 (16391). — 936 p.

Andreopoulos A.G. Metamorphosis. The Transfiguration in Byzantine Theology and Ico nography. — Crestwood, NY: St. Vladimirs Seminar Press, 2005. — 286 p.

Anhusheva-Tihanova A. The Mount Reflecting Heaven: The Sermon on the Transfiguration by Gregory Camblak in the Context of Byzantine and Medieval Slavic Literature // Byzantinoslavica. — 2004. — Vol. 62. — P. 217–238.

Aubineau M. Un homélie grecque inédite sur la Transfiguration //Analecta Bollandiana. — 1967. — Vol. 85. — P. 401–427.

Danielou J. The Bible and the Liturgy. — Notre Dame, Ind: University of Notre Dame Press, 1956. — 372 p.

Garzaniti M. L’agiografia slavo-ecclesiastica nel contesto della liturgia bizantina. Sacra scrittura e liturgia nella composizione letteraria della Vita di Paraskeva // Contributi italiani al XII Congresso internazionale degli slavisti (Cracovia 26 Agosto. 3 Settembre 1998). — Napoli, 1998. — P. 87–129.

Garzaniti M. Bible and Liturgy in Church Slavonic literature. A New Perspective for Research // J.A. Alvarez-Pedrosa, S. Torres Prieto (eds.), Medieval Slavonic Studies. New Perspectives for Research/ Etudes slaves medievales. Nouvelles perspectives de recherché. — Paris: Collection historique de l’Institut d’Etudes Slaves, 2009. — P. 127—148.

Guillou M. Le monastére de la Thèotokos au Sinai // Mélanges d’Archèologie et d’Histoire. — 1955. — Vol. 67. — P. 217–258.

Langerbeck H. Grigorii Nysseni in Canticum Canticorum. — Leiden: Brill, 1960. — 492 p.

Lee D. Transfiguration. — London: Bloomsbury Academic, 2004. — 170 p.

Lee S. Jesus’ Transfiguration and the believer’s transformation: a study of the Transfiguration and its development in early Christian writing. — Tübingen: Mohr Siebeck, 2009. —244 p.

McGuckin J.A. The Transfiguration of Christ in Scripture and Tradition. — Lewinston; NY: Ed win Mellen Press. — 1986. — P. 333.

Naumow A. Biblia w strukturze artystycznej utworów cerkiewnosłowiańskich. — Kraków: Nakl. Uniw. Jagiello’nskiego. — 1983. — 165 p.

Picchio R. The Function of Biblical Thematic Clues in the Literary Code of “Slavia Orthodoxa” // Slavica Hierosolimytana. — 1977. — Vol. 1. — P. 1–31.

Prokopovič F. De arte rhetorica libri X, Kijoviae 1706. — Köln: Böhlau Verlag, 1982. — P. 515.

Romoli F. Predicatori nelle terre slavo-orientali (XI–XIII sec.). Retorica e strategie comunicative. — Firenze: Firenze University Press, 2009. — P. 385.

Sachet M. Le réemploi de l’homélie 56 in Matth. De J. Chris. [BHG 1980k et a1985] // Revue des sciences religieuses. — 1983. — Vol. 57. — P. 123–146.

Sachot M. Les homélies grecques sur la Transfiguration. Tradition manuscrite. — Paris: Presses du CNRS, 1987. — P. 132.

Sieben H.-J. Transfiguration — Les commentaires spirituels // Dictionnaire de spiritualité ascétique et mystique. — Paris: Beauchaisne, 1992. — Vol. 15. — Coll. 1151–1160.

Špidlik T. La spiritualità dell’Oriente cristiano: manuale sistematico — Roma: San Paolo Edizioni, 1985. — P. 422.

Downloads

Abstract views: 224

Published

2017-05-09

How to Cite

Bartolini, M. G. (2017). Skovoroda’s text “Ubuždešsja, viděša slavu ego”: biblical quotations and patristical homiletics tradition as an indication of its rhetorical function. Filosofska Dumka, (5), 73–87. Retrieved from https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/134

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.