Філософський дискурс: комунікація і норма

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2019.05.029

Ключові слова:

філософія, нормативність, дискурс, комунікація, життєвий світ, контекст, позиція

Анотація

Ситуація публічного функціювання філософії сьогодні значно змінилась порівняно з тим, яка була навіть наприкінці минулого століття. Новітні можливості вільного апелювання до філософських понять і значень та використання їх кожним учасником необмежених мереж відкритої комунікації порушують питання збереження та захисту нормативного філософського дискурсу. Автор формулює потребу в нормативності як питання різниці між контекстом відтворення і контекстом інновації або як взаємозалежність відтворення та творчої інтерпретації нормативних значень у філософії. Він звертає увагу на висвітлення питання творення та визнання нормативності у практиках дискурсу/комунікації, які можна знайти у працях Мішеля Фуко та Юрґена Габермаса. Це допомагає висвітлити роль та місце нормативних значень у комунікавних діях, включно з їх значенням у філософському дискурсі. Використовуючи Габермасову теорію лінґвістичної та контекстуальної залежності нормативних значень дискурсу від контексту, автор привертає увагу до ролі у творенні значень життєвого світу як культурного контексту, який зумовлює розуміння учасника комунікації. Це надає можливість відзначити особливу роль позиції комунікатора або його чи її розуміння життєвого контексту, до якого вони належать. Це також дозволяє продемонструвати приклади несумірності філософських дискурсів, в залежності від позиції, обраної філософом, як ми це можемо зустріти в радикальній критичній позиції Роджера Скрутона в його оцінці праць багатьох провідних європейських філософів. На завершення автор підкреслює, що здатність до новаційної інтерпретації в філософії залежить не лише від рівня теоретичної обізнаності персони, а й від його чи її персонального засвоєння та присвоєння значень власного культурного світу.

Біографія автора

Yevhen Bystrytsky

доктор філософських наук, провідний науковий співробітник відділу філософії культури, етики та естетики Інституту філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України, президент Українського філософського фонду.

Посилання

Dreyfus, H.L., Rabinow, P. (1982). Michel Foucault: Beyond Structuralism and Hermeneutics (pp. 143-67). Brighton: Harvester.

https://doi.org/10.7208/chicago/9780226154534.001.0001

Habermas, J. (2001). On the Pragmatics of Social Interaction. Preliminary Studies in the Theory of Communicative Action / tr. by B. Fultner. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

Habermas, J. (1994). The Critics of Reason as an Unmasking of the Human Sciences: Michel Foucault. In: Critique and Power. Recasting the Foucault / Habermas Debate / Ed. by M. Kelly. Cambridge, Massachusetts; London: The MIT Press.

Habermas, J. (1989). The Theory of Communicative Action. Vol.2. Lifeworld and System: a Critic of Functionalist Reason / Tr. by Th. McCarthy. Doston: Beacon Press.

Habermas, J. (2003). Truth and Justification / Ed. by B. Fultner. Cambrige, Massachusetts: Polity Press.

Lyotard, J.-F. Why Philosophize? (2013). Cambridge: Polity Press.

Discourse (s.a.). In: Online Etymology Disctionary. Rettrieved from: https://www.etymonline.com/word/discourse

Philosophy of Communication / Ed. by G. Briankle, Ch. and G.C. Butchart (2012). Cambridge, Massachusetts; London: The MIT Press.

Scruton, R. (2015). Fools, Frauds and Firebrands. Thinkers of the New Left. Bloomsbury; London; Oxford; New York.

Weedon, C. (1987). Feminist Practice and Poststructuralist Theory. Boston: B. Blackwell.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 513

Опубліковано

2020-02-27

Як цитувати

Bystrytsky, Y. (2020). Філософський дискурс: комунікація і норма. Філософська думка, (5), 29–39. https://doi.org/10.15407/fd2019.05.029

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>