Екзистенційна істина і пост­правда

Автор(и)

Ключові слова:

істина, пропозиційна істина, екзистенційна істина, ідентичність, автентичність, свобода, пропаґанда

Анотація

Стаття поцілена на прояснення основних значень екзистенційної істини. Тради- ційно філософські розвідки спираються на кореспондентну теорію істини. Сьогодні ми говоримо про «постправду» та «постфактичність». В українській та деяких ін- ших слов’янських мовах слово «правда», яке історично мало подвійне значення іс- тини та справедливості, сьогодні означає персональну чи колективну правоту сто- совно певного стану речей. Про «істину» частіше йдеться, щоб підкреслити об’єк- тивність судження, а «правда» стосується «істини», яка може бути різною у різних спільнот. Це дає можливість застосувати феноменологічний підхід, мотивований дослідженням Л. Зюйдерваарта. Пропозиційне значення сприймається як істинне або неістинне залежно від життєвого контексту комунікації. Все це розглядається як питання екзистенційної істини.

Особлива роль постправди в гібридній війні відкриває себе у практиці викриття пропаґанди. Остання використовує «правдиве» власне розуміння буття спільнотою для створення уявної реальності життєсвіту іншої, виправдовуючи можливі вій- ськові дії. Фейки не є суто відвертою брехнею, але є похідними від уявленого воро- жого Іншого. Цей погляд прояснює взаємозв’язок між соціальним і персональним вимірами екзистенційної істини завдяки залученню Гайдеґерової концепції істини як відкритості та автентичності. Переживання власної автентичності як передумови можливого спротиву або боротьби проти ідентичності Іншого порушує питання про істину в міжкультурному діалозі. Ідеї Г. Йонаса щодо відповідальності людства по- вертають питання екзистенційної істини у площину розмови про досягнення уні- версального консенсусу в комунікації.

Останнє часто розглядається як бажаний результат сили людської раціональ- ності, ґрунтованої на пропозиційній істинності. Засадою консенсусу може бути ґло- бальне привнесення істини у повсякденне життя або людьми, які набувають досвід у сучасних технологічних підприємствах, або через споживання високотехнологіч- них речей. Критика Ч. Тейлором ідеї Ф. Фукуями щодо визвольної ролі ґлобального залучення людей у технологічну працю не підтверджує перше. Друге дозволяє по- рівняти сучасне сприйняття споживання товарів із Гайдеґеровою концепцією спі- дручності речей (das Zuhandene). Обидва приклади висвітлюють збільшення зна- чення ідентичності проти віри у всемогутність раціональності для висловлення «іс- тини». На завершення стаття окреслює перспективи розуміння внутрішнього взаємозв’язку свободи і істини.

Біографія автора

Yevhen Bystrytsky

доктор філософських наук, професор, Інститут філософії НАНУ ім. Г.С. Сковороди.

Посилання

Bystrytsky, Ye. (1996a). National Idea and Civil Society in the Ukrainian State Building. In: Models of Statehood and the State System of Ukraine at the Turn of the 21st Century: Materials of the Scientific and Practical Seminar. (In Ukrainian) Retrieved from: http://bystrytsky. org/ideasus96.htm. [= Бистрицький 1996a]

Bystrytsky, Ye. (1996b). Ukrainian Idea, Civil Society, Political Nation. In: Ways of Formation of the Ukrainian Political Nation: Materials of the Scientific and Practical Seminar. (In Uk- rainian) Retrieved from: http://bystrytsky.org/idea96.htm. [= Бистрицький 1996b]

Bystrytsky, Ye. (2007). Propedeutics of the concept of freedom. In: Problems of the Essence of Freedom: Methodological and Social Dimensions: Materials of the scientific and theoretical conference, October 26, 2007. (In Ukrainian) Retrieved from: http://bystrytsky.org/svo- boda07.htm. [= Бистрицький 2007]

Vinnychenko. V. (1920). Revival of the Nation (History of the Ukrainian Revolution). Part One. Awakened Tenderness (pp. 72– 74). (InUkrainian) Kyiv; Vienna. [= Вінниченко 1920]

Jonas, H. (2004). Principle of responsibility. Experience of ethics for technological civilization. (In Russian) Moscow: Airis press. [= Йонас 2004]

Tolokolnikova, K. (s.a.). There are six major narratives directed against Ukraine at the Russian TV — the study of UCMC. (In Ukrainian) Retrieved from: http://ms.detector.media/mediapros- vita/research/na_rosiyskomu_tb_isnue_shist_osnovnikh_narativiv_spryamovanikh_pro- ti_ukraini_doslidzhennya_ukmts/. [= Толокольнікова (s.a.)]

Fukuyama, F. (2004). The End of the History and the Last Human. (In Russian) Retrieved from: http://www.lib.ru/POLITOLOG/FUKUYAMA/konec_istorii.txt_with-big-pictures. html]. [= Фукуяма 2004]

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 759

Опубліковано

2020-07-14

Як цитувати

Bystrytsky, Y. (2020). Екзистенційна істина і пост­правда. Філософська думка, (5), 54–71. вилучено із https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/438

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

<< < 1 2