СОЦІАЛЬНІ ТЕОРІЇ І ДИСКУРСИВНІ ТА НЕДИСКУРСИВНІ СОЦІАЛЬНІ ПРАКТИКИ: ОСВІТНЯ ПРОБА
DOI:
https://doi.org/10.15407/fd2020.05.023Ключові слова:
дискурс, освіта, дискурсивні соціальні практики, недискурсивні соціальні практики, коґнітивний вимір соціальної комунікації, афективний вимір соціальної комунікації, психомоторний вимір соціальної комунікаціїАнотація
Статтю присвячено виявленню потенціалу використання результатів дослідження недис- курсивних соціальних практик для осмислення поведінкових підстав можливого практичного використання соціальних теорій. На прикладі сфери освіти акцентовано увагу на розрізненні коґнітивного, афективного та психомоторного вимірів соціальної комунікації. Висунуто припущення щодо недооцінки афективної й, особливо, психомоторної царин для вияв- лення ресурсу та меж застосування дискурсивних практик. Залучено до філософського ана- лізу як його об’єкт класичні дослідження в освітній психології, передусім праці Бенджамена Блума, Девіда Кретвола та Аніти Гароу та їхніх послідовників. Освітні практики є практиками тілесними не меншою мірою, аніж дискурсивними. Проте неможливо редукувати їх ані до виміру самодостатнього всесвіту тексту, ані до виміру самодостатнього всесвіту тіла. Царина емоційного виконує функцію єднальної ланки між тілесним і коґнітивним, а звернення до емоційного переживання цінностей може слугувати найкращим способом за- кріплення як тілесних, так і коґнітивних практик. Одним з важливих висновків є визнання не лише відносної автономії коґнітивної, афективної та психомоторної царин у теоретич- ному аспекті, а й виявлення їхньої практичної взаємозумовленості. Сфера освіти постає як взірцева для спостереження того, як паралельно і взаємодетерміновано особистість опа- новує рівень за рівнем виміри пірамід розвитку особистісних здібностей. Досягнення осо- бистістю досконалості в одному вимірі неможливе без одночасного розвитку її здібностей у двох інших. Дискурс постає для особистості як ситуація, у якій вона випробовує інте- ґральний результат розвитку своїх здібностей в усіх трьох вимірах — коґнітивному, афек- тивному та психомоторному.
Посилання
Apel, K.-O. (2009). Discourse and responsibility: the problem of transition to postconventional morality / Trans. by V. Kuplin. [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i litera.
Block, M. (1973). Apology of history or the craft of the historian / Trans. by. E. Lysenko. [In Rus- sian]. Moscow: Nauka.
Bloom, B.S. (Ed.) (1985). Developing Talent in Young People. New York: Ballantine Books. Bloom, B.S. (2020). Taxonomy of educational objectives. Google scholar citation. URL: https:// scholar.google.com/scholar_lookup?title=Taxonomy%20of%20educational%20objec- tives%3A%20Handbook%20I%2C%20The%20cognitive%20domain&publication_ year=1956&author=Bloom%2CB.
Bloom, B.S., Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., Krathwohl, D.R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York: David McKay Company.
Corbin, A., Courtine, J.-J., Vigarello, G. (Eds.) (2005). History of the body. In 3 vols. Vol. 1. From the Renaissance to the Enlightenment / Trans. by M. Neklyudova, A. Stogova. [In Russian]. Moscow: A new literary review.
Corbin, A., Courtine, J.-J., Vigarello, G. (Eds.) (2014). History of the body: In 3 vols. Vol. 2. From the Great French Revolution to the First World War / Trans. by O. Averyanova. Moscow: A new literary review.
Corbin, A., Courtine, J.-J., Vigarello, G. (Eds.) (2019). History of the body: In 3 vols. Vol. 3. Change of view: XX century / Trans. by Yu. Romanova, A. Gordeeva, D. Zhukov, D. Nikolaev. Moscow: A new literary review.
Derrida, J. (2004). Writing and difference / Trans. by V. Shovkun. [In Ukrainian]. Kyiv: Solomiya Pavlychko Publishing House "Osnovy".
Elias, N. (2003). The process of civilization. Sociogenetic and psychogenetic research / Trans. by O. Logvinenko, ed. by N. Tsisyk. [In Ukrainian]. Kyiv: Publishing House "Alternativy".
Feyerabend, P. (1986). Against methodological coercion / Trans. by A. L. Nikiforov. [In Russian]. In: P. Feyerabend, Selected works on the methodology of science (pp. 125-466). Moscow: Progress.
Foucault, M. (1997). The history of madness in the classical era / Trans. by I. K. Staf
ed. by V. P. Gaidamaka. [In Russian]. St. Petersburg: Universitetskaia kniga. [=Foucault 1997]
Foucault, M. (2003). Archeology of knowledge / Trans. by V. Shovkun. [In Ukrainian]. Kyiv: Solomia Pavlychko Publishing House "Osnovy".
Habermas, J. (2014). To the reconstruction of historical materialism / Trans. by V. Kuplin. [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i litera.
Harari, J.V. (Ed.) (1980). Textual strategies: Perspectives in post-structuralist criticism. London. Harrow, A.J. (1972). A taxonomy of the psychomotor domain: A guide for developing behavioral objectives. New York: David McKay Company
https://doi.org/10.7591/9781501743429
Hayles, K. (2013). How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics. Second edition, corrected / Trans. by E. T. Maricheva. [In Ukrainian]. Kyiv: Nika-Center.
Hegel, G.W.F. (2004). Phenomenology of the spirit / Trans. by P. Tarashchuk; ed. by Yu. Kushakov. [In Ukrainian]. Kyiv: Solomiya Pavlychko Publishing House "Osnovy".
Heidegger, M. (1997). Being and time / Trans. by V. V. Bibikhin. [In Russian]. Moscow: Ad Marginem.
Hoque, Md.E. (2016). Three Domains of Learning: Cognitive, Affective and Psychomotor. The Journal of EFL Education and Research, 2 (2), 45-52.
Jaeger, W. (1997). Paideia. Education of the ancient Greek. T. 2. / Trans. by M. N. Botvinnik. [In Russian]. Moscow: Greco-Latin cabinet of Yu. A. Shichalin.
Jansen, B.J., Booth, D., Smith, B. (2009). Using the taxonomy of cognitive learning to model online searching. Information Processing and Management, 45, 643-663. doi:10.1016/j.ipm. 2009.05.004
https://doi.org/10.1016/j.ipm.2009.05.004
Kohlberg, L. (1992). Stages of moral development as а basis for moral education. Bangor: University Press.
Krathwohl, D.R., Bloom, B.S., Masia, B.B. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Affective domain. New York: David McKay Company.
Laws of Manu (1992). [In Russian]. Moscow: Ladomir. Nauka. [=Законы Ману 1992] Maslow, A.G. (2002). Motivation and personality. 3rd ed. / Trans. by A. M. Tatlybaeva. [In Russian]. St. Petersburg: Piter.
Muff, S. (2004). Towards an agonistic model of democracy / Trans. from Fr. [In Russian]. Logos, 2 (42), 180-197.
Ommen, C. van, Cromby, J., Yen, J. (2016). The contemporary makingand unmaking of Elaine
Scarry'sThe Body in Pain. Subjectivity. 9 (4), Editorial. doi:10.1057/s41286-016-0012-8 Pareto, V. (2008). Compendium on General Sociology / Trans. ed. by M. S. Kovaleva. [In Russian]. Moscow: Publishing House of HSE.
Saraswati, S.M., Saraswati, S.S. (2002). Hatha Yoga Pradipika with comments. [In Russian]. Moscow: Ishvara, Sattva.
Scarry, E. (1985). The Body In Pain: The Making and Unmaking of the World. New York: Oxford University Press.
Simmel, G. (1996). Communication. An example of pure, or formal sociology / Transl. Simmel G. Selected Papers: In 2 vols. Vol.2. [In Russian]. Moscow: Jurist, pp. 486-500.
Weber, M. (1994). Protestant ethics and the spirit of capitalism / Trans. by O. Pogorily. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy.
Yagodzinsky, S.M. (2009). Discursive knowledge and discursive thinking in the philosophical systems of I. Kant and G. Hegel. [In Ukrainian]. Bulletin of the National Aviation University. Philosophy. Culturology, 1 (9), 100-105.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 211
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).