Штучний інтелект як антропотехнологія

СТОРІНКА МОЛОДОГО НАУКОВЦЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2021.03.180

Ключові слова:

штучний інтелект, антропотехнологія, повсякденне життя, людська природа, інструментальність, цифрове середовище

Анотація

Штучний інтелект — це комп’ютерна система, яка мислить або діє як людина. Особливості ШІ втілюють імпліцитні уявлення його розробників про природу людини. «Сильний» ШІ, який має загальні коґнітивні здатності дорослої людини, досі не створено, натомість «слабкі» ШІ вже є частиною планетарної обчислювальної інфраструктури. Нейронно-мережеві ШІ імітують специфічні типи людської поведінки, узагальнюючи дані про повсякденне життя користувачів. Такий підхід у створенні ШІ відповідає філософському мейнстріму ХХ сторіччя, коли повсякденне життя розглядали як джерело мовних та соціальних напередданостей, що забезпечують порозуміння. Також цей підхід спирається на класичну дихотомію «людина— машина» й відповідне уявлення, що людська природа є стабільною та незалежною від технологічного стану. Проте у постметафізичну добу, коли взаємодія людини з технікою є комунікативною, а не інструментальною, дані про людський побут не можуть бути незалежним зразком людськості. ШІ-застосунки не лише кодифікують дескриптивні аспекти людської природи, а й дисциплінують своїх користувачів, адже цифрове середовище, в якому можуть бути зібрані дані про повсякдення, уже впорядковане за допомогою ШІ. Відповідно, у цифровому середовищі люди змушені відтворювати нові норми поведінки, кодифіковані за допомогою ШІ, який є одним зі способів видозміни людської природи самою людиною. Вплив ШІ непомітний, позаяк цифрове середовище, в якому люди взаємодіють з ШІ, організовано недостатньо зрозумілим для користувачів чином. Антропотехнологічний характер ШІ є побічним наслідком розвитку платформ, тому творці ШІ не перебирають на себе відповідальність за втілені в їхніх розробках норми.

Біографія автора

Mykhailo Bogachov

маґістр філософії, аспірант 3-го року навчання, відділ соціальної філософії, Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН Україи, 02000, Київ, вул. Трьохсвятительська, 4

Посилання

Anand, K., Wang, Z., Loog, M., van Gemert, J. (2020). Black Magic in Deep Learning: How Human Skill Impacts Network Training. In: ArXiv:2008.05981 [Cs]. http://arxiv.org/abs/ 2008.05981

Bohman, J., Rehg, W. (2017). Jürgen Habermas. In: E. N. Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2017). Metaphysics Research Lab, Stanford University. https://plato.stanford.edu/archives/fall2017/entries/habermas/

Bratton, B. H. (2015). The stack: On software and sovereignty. http://site.ebrary.com/id/11206783

https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262029575.001.0001

Buhrmester, V., Münch, D., Arens, M. (2019). Analysis of Explainers of Black Box Deep Neural Networks for Computer Vision: A Survey. ArXiv:1911.12116 [Cs]. http://arxiv.org/abs/1911. 12116

Dennett, D. C. (1978). Artificial intelligence as philosophy and as psychology. Brainstorms: Philosophical Essays on Mind and Psychology, 109-126.

Domingos, P. (2012). A few useful things to know about machine learning. Communications of the ACM, 55 (10), 78-87.

https://doi.org/10.1145/2347736.2347755

Dreyfus, H. L. (1992). What computers still can't do: A critique of artificial reason. MIT Press. Feenberg, A. (2006). What is the philosophy of technology? In: J. R. Dakers (Ed.), Defining Technological Literacy: Towards an Epistemological Framework. Palgrave-Macmillan.

Feenberg, A. (2016). Ten paradoxes of technology. [In Ukrainian]. In: Anthology of the Modern Philosophy of Science, or ASIMO Smile (pp. 258-281). Ivan Franko.National University of Lviv.

Gorz, A. (2010). Intangible. Knowledge, value and capital. [In Russian]. PH. SU HSE.

Heidegger, M. (1993a). The Thing. [In Russian]. In: Time and Being: Articles and Speeches (pp. 316-327). PH "Respublika".

Heidegger, M. (1993b). The question of technology. [In Russian]. In: Time and Being: Articles and Speeches (pp. 221-238). PH "Respublika".

Hui, Y. (2016). On the existence of digital objects. University of Minnesota Press.

https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816698905.001.0001

Jonas, H. (2001). The principle of communication. At the jokes of ethics for technological civilization. [In Ukrainian]. Libra. [=Йонас 2001]

Li, C. (2020, June 3). OpenAI's GPT-3 Language Model: A Technical Overview. https://lamb-dalabs.com/blog/demystifying-gpt-3/

Liao, S., Meskin, A., Knobe, J. (2020). Dual Character Art Concepts. Pacific Philosophical Quarterly, 101 (1), 102-128.

https://doi.org/10.1111/papq.12301

Lindberg, S. (2019). Being with Technique-Technique as being-with: The technological communities of Gilbert Simondon. Continental Philosophy Review, 52 (3), 299-310.

https://doi.org/10.1007/s11007-019-09466-9

Madden, S. (2012). From Databases to Big Data. IEEE Internet Computing, 16 (3), 4-6.

https://doi.org/10.1109/MIC.2012.50

McCarthy, J., Minsky, M., Rochester, N., Shannon, C. E. (1955). A Proposal for the Dartmouth

Summer Research Project on Artificial Intelligence. http://www-formal.stanford.edu/jmc/history/dartmouth/dartmouth.html

Müller, C. J. (2016). Prometheanism: Technology, digital culture and human obsolescence. Rowman & Littlefield International.

Nilsson, N. J. (1998). Artificial Intelligence A New Synthesis. Elsevier Science. http://kcl.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=1014253

Penrose, R. (1995). Beyond the Doubting of a Shadow A Reply to Commentaries on Shadows of the Mind. PSYCHE: An Interdisciplinary Journal of Research On Consciousness, 2. Putnam, H. (Ed.) (1975). The meaning of 'meaning.' In: Mind, Language and Reality (pp. 215- 271). Cambridge University Press.

https://doi.org/10.1017/CBO9780511625251.014

Reuter, K. (2019). Dual character concepts. Philosophy Compass, 14 (1), e12557.

https://doi.org/10.1111/phc3.12557

Russell, S. J., Norvig, P. (2020). Artificial intelligence: A modern approach (Fourth edition). Pearson.

Searle, J. R. (1980). Minds, brains, and programs. Behavioral and Brain Sciences, 3 (3), 417- 424.

https://doi.org/10.1017/S0140525X00005756

Simondon, G., Adkins, T. (2020). Individuation in light of notions of form and information. Uni- versity of Minnesota Press.

Singularity.FM (2013). Marvin Minsky on AI: The Turing Test is a Joke! (July 12, 2013). https:// www.singularityweblog.com/marvin-minsky/

Sloterdijk, P. (2009). Rules for the Human Zoo: A Response to the Letter on Humanism. En- vironment and Planning D: Society and Space, 27 (1), 12-28.

https://doi.org/10.1068/dst3

Sloterdijk, P. (2014). Anthropo-Technology. New Perspectives Quarterly, 31 (1), 12-19.

https://doi.org/10.1111/npqu.11419

Stiegler, B. (1998). Technics and time. Stanford University Press.

Turing, A. M. (1950). I.-COMPUTING MACHINERY AND INTELLIGENCE. Mind, LIX (236), 433-460.

https://doi.org/10.1093/mind/LIX.236.433

Waldenfels, B. (1991). Everyday life as a melting pot of rationality. [In Russian]. In: Socio-Logos (pp. 39-50). Progress.

Weiser, M. (1999). The Computer for the 21st Century. SIGMOBILE Mob. Comput. Commun. Rev., 3 (3), 3-11.

https://doi.org/10.1145/329124.329126

Yermolenko, A. (2019). Normative coherence of philosophical discourse. [In Ukrainian]. Philosophska Dumka, 5, 21-28.

https://doi.org/10.15407/fd2019.05.021

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 357

Опубліковано

2021-09-06

Як цитувати

Bogachov, M. (2021). Штучний інтелект як антропотехнологія: СТОРІНКА МОЛОДОГО НАУКОВЦЯ. Філософська думка, (3), 180–200. https://doi.org/10.15407/fd2021.03.180

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.