Природні необхідності та апостеріорні потреби : Патнем pro Кріпке, Патнем vs Кріпке
ЛОГІКА, МЕТОДОЛОГІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ НАУКИ
DOI:
https://doi.org/10.15407/fd2023.02.159Ключові слова:
значення, концептуалізм, дескриптивізм, інтерналізм, екстерналізм, природний вид, апостеріорна необхідна істинаАнотація
Більшість сучасних аналітичних філософів мови та свідомості дотримуються погляду, що існує широкий клас термінів, «термінів природних видів», які включають назви речовин, видів тварин і багатьох інших видів речей у природі, чиї значення та референція визначаються відповідно до теорії, розробленої в 1970-х роках Солом Кріпке та Гіларі Патнемом. Цю теорію часто називають «теорією Кріпке-Патнема», і їй приписують такі здобутки як подолання попередньої домінуючої теорії (яку Кріпке називає «дескриптивізмом»), згідно якої значення слів визначаються поняттями в нашій свідомості, обґрунтування «екстерналістського» підходу до лінгвістичних значень, і відкриття того, що існує широкий клас істин (наприклад, що вода є H20), які є водночас апостеріорними й необхідними. У цій статті здійснено критичний аналіз та оцінку ідей і аргументів Патнема, які зазвичай вважаються важливим внеском у «теорію Кріпке-Патнема», і висвітлено основні моменти ревізії в пізніх працях Патнема. Обґрунтовано думку, що знаменитий аргумент Патнема на користь екстерналізму щодо лінгвістичних значень, уявний експеримент із двійником Землі, хибує на передрішення спірного питання. Аргумент Патнема на користь екстерналізму з апеляцією до поділу лінгвістичної праці також не є переконливим, оскільки «семантичне делегування» саме є справою того, що є в «головах» — одні голови (неексперти) делегують право авторитетного судження іншим головам (що визнані за експертів). Зрештою, за уважного дослідження та у світлі пізніших пояснень та ревізій Патнема, виявляється, що його концепція значення та референції є витонченим різновидом концептуалізму/інтерналізму.
Посилання
Ayer, A. J. (1983). Philosophy in the Twentieth Century. New York: Vintage Book.
Chalmers, D. (1996). The Conscious Mind, New York: Oxford University Press.
Chalmers, D. (2010b). The Two-Dimensional Argument Against Materialism. In: D. Chalmers, The Character of Consciousness (pp. 141-205). New York: Oxford University Press.
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195311105.003.0006
Dummett, M. (1973). Frege: Philosophy of Language. London: Duckworth.
Dupré, J. (1981). Natural Kinds and Biological Taxa. Philosophical Review, 90, 66-90.
https://doi.org/10.2307/2184373
Dupré, J. (1993). The Disorder of Things: Metaphysical Foundations of the Disunity of Science. Cambridge MA: Harvard University Press.
Frege, G. (1892). Über Sinn und Bedeutung. Zeitschrift für Philosophie und philosophische Kritik, 100, 25-50.
Frege, G. (1952). On Sense and Reference. Trans. by M. Black. In: P. Geach and M. Black (Eds.), Translations from the Philosophical Writings of Gottlob Frege (pp. 56-78). Oxford: Blackwell.
Hacking, I. (2007a). Natural Kinds: Rosy Dawn, Scholastic Twilight. Royal Institute of Philosophy Supplement, 61, 203-239.
https://doi.org/10.1017/S1358246107000203
Hacking, I. (2007b). Putnam's Theory of Natural Kinds and Their Names is Not the Same as Kripke's. Principia, 11(1), 1-24.
Kripke, S. (1972). Naming and Necessity. In Davidson, D. & Harman, G. (Eds.), Semantics of Natural Language (pp. 253-355). Dordrecht: Reidel.
https://doi.org/10.1007/978-94-010-2557-7_9
Mellor, D. (1977). Natural Kinds. The British Journal for the Philosophy of Science, 28(4): 299-312.
https://doi.org/10.1093/bjps/28.4.299
Plato. (1892). Phaedrus. In: Jowett, B. (transl.), Dialogues of Plato. Vol. 1 (pp. 391-489). Oxford, New York: Oxford University Press.
Putnam, H. (1973). Meaning and Reference. The Journal of Philosophy, 70(19): 699-711.
https://doi.org/10.2307/2025079
Putnam, H. (1975). The Meaning of "Meaning". Minnesota Studies in the Philosophy of Science, 7, 131-193.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511625251.014
Putnam, H. (1983). Possibility and Necessity. In^ H. Putnam, Realism and Reason (Philosophical Papers, Volume 3) (pp. 46-68). New York: Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511625275.005
Putnam, H. (1990). Is Water Necessarily H2O? In: H. Putnam, Realism with a Human Face (pp. 54-79, 325-327). First Harvard University Press.
Rosenberg, J. (1994). Beyond Formalism: Naming and Necessity for Human Beings. Philadelphia: Temple University Press.
Sepetyi, D. (2020). Being Sceptical about Kripkean A Posteriori Necessities and Natural Kinds. Filosofska Dumka, (6), 98-117.
https://doi.org/10.15407/fd2020.06.098
Sepetyi, D. (2022). Anti-Kripkean Intuitions: Conceptualism Versus Essentialism. Filosofska Dumka, (1), 98-114.
https://doi.org/10.15407/fd2022.01.098
Stroll, A. (2000). Twentieth Century Analytic Philosophy. New York: Columbia University Press.
Zemach, E. (1976). Putnam's Theory of the Reference of Substance Terms. The Journal of Philosophy, 73(5): 116-127.
##submission.downloads##
-
PDF (English)
Завантажень: 81
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).