АКТУАЛЬНІСТЬ УНІВЕРСАЛІCТСЬКОЇ ЕТИКИ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ В УМОВАХ ВІЙНИ ТА КРИЗИ ЦІННІСНО-НОРМАТИВНОГО ПОРЯДКУ

Автор(и)

Ключові слова:

відповідальність, війна, дискурс, етика універсалістична, етос, перемовини, порядок ціннісно-нормативний

Анотація

У статті тематизовано війну як загрозу ціннісно-нормативному порядку сучасного суспільства, показано руйнівні наслідки російської агресії проти України у сфері морально-етичних належностей. З огляду на російсько-українську війну та кризу морально-етичних цінностей у тексті актуалізовано універсалістичну етику відповідальності, показано її генезу і сучасні прояви, необхідність і нагальну потребу в її застосуванні саме в сучасному світі війни та кризи. Розкриваючи діалектику комунікативної та стратегічної дій, автор уточнює й концепт відповідальності: чинити відповідально означає ще й діяти стратегічно-раціонально, усвідомлювати межі перемовин. Відповідно показано межі етики дискурсу як складника комунікативної парадигми. Спираючись на примат моралі щодо етосу, автор досліджує проблематику співвідношень етосу та моралі, партикуляризму та універсалізму, прогресизму та традиціоналізму. Розглянуто також питання моральної регресії російського суспільства до звичаїв і традицій етосу, засадниченого життєсвітом локальної культури;  розкрито позірний, еклектичний характер моральних належностей російського суспільства, його ідеологічні настанови, спрямовані на збереження влади панівної верхівки.

Біографія автора

Анатолій ЄРМОЛЕНКО

член-кореспондент НАН України, доктор філософських наук, заслужений діяч науки і техніки України,професор, директор, Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, 01001, Київ, вул. Трьохсвятительська, 4.

Посилання

Apel, K.-O., Hösle, V., Simon-Schaffer, R. (1998). Die Tatsache der “Globalisierung” und die Aufgabe der Philosophie (Podiumsdiskussion). In: K.-O. Apel, V. Hösle, R. Simon-Schaffer, Globalisierung. Herausforderung für die Philosophie. Bamberg: Universitäts-Verlag,

Apel, K.-O. (1999). Ethnoethics and universalistic macroethics: contradiction or complementarity. [In Ukrainian]. In: A.M. Yermolenko, Communicative practical philosophy. Textbook (pp. 355–371). Kyiv: Libra.

Arendt, H. (2013). The banality of evil. Trial of Eichmann in Jerusalem / Trans. from English: A. Kotenko. [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i litera.

Dragomanov, M.P. (1991). Weird thoughts about the Ukrainian national cause. [In Ukrainian]. In: M.P. Drahomanov, Selected Works (pp. 461–559). Kyiv: Lybid.

Habermas, J. (1999). Morality and morals. Do Kant's Hegelian objections also apply to discursive ethics. [In Ukrainian]. In: A.M. Yermolenko, Communicative practical philosophy. Textbook (pp. 325–345). Kyiv: Libra.

Hoesle, V. (2003). Dialectics of strategic and communicative rationality. [In Ukrainian]. In: V. Goesle, Practical philosophy in the modern world / Trans. from Germ.: A. Yermolenko (pp. 68–97). Kyiv: Libra.

Jonas, H. (2001). The principle of responsibility. In search of ethics for technological civilization / Trans. from Germ.: A. Yermolenko, V. Yermolenko. [In Ukrainian]. Kyiv: Libra.

Yermolenko, A.M. (2021). “Russian World” – the ideology of Russian imperialism. “Russian World” as a doctrine: origins, threats, methods. Philosophical dialogues, 21–22, 15–26. Kyiv: H.S. Skovoroda Institute of Philosophy, NAS of Ukraine.

Nechuy-Levytskyi, I. (1998). Ukrainianism on literary appeals with Moscow region. [In Ukrainian]. In: Cultural treatises / Comp.: Mykhailo Chornopyskyi (pp. 127–241). Lviv: Kamenyar. Retrieved from: https://tarnawsky.artsci.utoronto.ca/elul/Nechui/Ukrainstvo/ukrainstvo07.NaPozvakh-1.html

On the approval of the Foundations of the State Policy for the Preservation and Strengthening of Traditional Russian Spiritual and Moral Values. (2022). [In Russian]. Retrieved from: http://publication.pravo.gov.ru

Otreshko, N. (2022). Liberal values during in wartime. In: S. Dembitskyi, O., Zlobina, N., Kostenko et al., Ukrainian society in wartime. Collective monograph / Ed. by Ye. Golovakha, S. Makeiev (pp. 317–325). Kyiv: Institute of Sociology, NAS of Ukraine.

Böhler, D. (1984). Diskurs und Verstehen. In: K.O. Apel, D. Böhler (Hrsg.), Funkkolleg Praktische Philosophie / Ethik. Studientexte III (SS. 985–996). Frankfurt a.M.: Fischer.

Böhler, D. (1988). Die deutsche Zerstöhrung des politisch-ethischen Universalismus. Über die Gefahr des – heute (post-)modernen – Relativismusund Dezisionismus / Zerstöhrung des moralischen Selbstbewußtseins: Schance oder Gefärdung? In: Praktische Philosophie in Deutschland nach dem Nationalsozialismus / Hrsg. von Forum für Philosophie, Bad Homburg (SS. 166–216). Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Böhler, D. (2023). Die Sinnkritische Einheit der Vrnunft und ihre Differenzierung – Karl-Otto Apels Begründungsreflexion. In: D. Böhler, H. Asel, B. Herrmann (Hrsg.). (2023). Diskursverantwortung in Krisen- und Kriegszeiten. Bad Kissinger Symposion des Hans Jonas-Zentrums (SS. 61–82). Bad Kissingen, Baden-Baden: Alber.

Böhler, D. (2023a). Was tun? Zivilcourage aus Verantwortungsvernunft. Gehen WIR auf die Straße! Appell an die deutsche Bundesregierung und an die Mitbürger (S. 3). Retrieved from:

http://www.hans-jonas-zentrum.de

Habermas, J. (2022). Krieg und Empörung. Das Dilemma des Westen. Sueddeutsche Zeitung, 01.05.2022. Retrieved from: https://www.sueddeutsche.de/projekte/artikel/kultur/das-dilemma-des-westens-juergen-habermas-zum-krieg-in-der-ukraine-e068321/?reduced=true

Hösle, V. (2015). Macht und Expansion: Warum das heutige Russland gefährlicher ist als die Sowjetunion der 70er Jahre. Blatter fur deutsche und internationale Politik, 6/2015.

Hösle, V. (2022). Mit dem Rücken zu Russland. Der Ukrainekrieg und die Fehler des Westens. Baden-Baden: Alber.

Forum für Philosophie (Hrsg.). (1988). Zerstöhrung des moralischen Selbstbewußtseins: Schance oder Gefärdung? Praktische Philosophie in Deutschland nach dem Nationalsozialismus / Hrsg. von Bad Homburg. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.

Küng, H. (1997). Weltethos für Weltpolitik und Weltwirtschaft. München, Zürich: Piper.

Münch, R. (1986). Die Kultur der Moderne. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.

Skirbek, G. (2007). Religion und Moderne. Die Modernisierung des Bewusstseins und die Notwendigkeit der Religionskritik. In: Filosofia transcendentalpragmatica / Transzendentalpragmatische Philosophie. Skritti in onore di Karl-Otto Apel per il suo 85 compleanno (SS. 433–453). Cosenza: Pellegrini Editore.

Ulrich, P. (1997). Integrative Wirtschaftsethik. Grundlagen einer lebensdienlichen Ökonomie. Bern, Stuttgart, Wien: Verlag Paul Haupt.

Weber, M. (1919). Geistige Arbeit als Beruf. Vorträge vor dem Freistudentischen Bund. Erster Vortrag Prof. Max Weber (München). Wissenschaft als Beruf. München, Leipzig: Verlag von Duncker & Humblot.

Yermolenko, A. (2023). 1.5. Widerstand statt Verhandlung. Antwort auf Habermas. In: Diskursverantwortung in Krisen- und Kriegszeiten / Hrsg. von D. Böhler, H. Asel, B. Herrmann. Bad Kissinger Symposion des Hans Jonas-Zentrums (SS. 83–88). Bad Kissingen, Baden-Baden: Alber.

Переглядів анотації: 11

Опубліковано

2025-04-15

Як цитувати

ЄРМОЛЕНКО, А. . (2025). АКТУАЛЬНІСТЬ УНІВЕРСАЛІCТСЬКОЇ ЕТИКИ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ В УМОВАХ ВІЙНИ ТА КРИЗИ ЦІННІСНО-НОРМАТИВНОГО ПОРЯДКУ. Філософська думка, (1), 66–81. вилучено із https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/793

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.