БОГОСЛОВСЬКІ ВІЗІЇ ВІЙНИ ТА МИРУ ТА ЇХ ВПЛИВ НА СВІТОГЛЯДНІ ОРІЄНТАЦІЇ УКРАЇНЦІВ
Ключові слова:
справедлива миротворчість, християнський реалізмАнотація
У статті розглядаються погляди сучасних теологів на війну і мир. Автор зазначає, що такі поняття, як священна війна, політичний реалізм, пацифізм, справедлива війна, значною мірою розвинулися поза православним дискурсом. Як наслідок, сьогодні православні богослови опинились перед необхідністю надати конструктивну та однозначну у своїй послідовності відповідь на питання: «Що таке мир? Що означає війна?» — і зрозуміти, як ці питання співвідносяться із ситуацією війни православних Росії проти православних вірян України. З початком військових дій РФ в Україні не було жодної з релігійних організацій, яка б не визначилася у своєму ставленні до агресора. Однак після повномасштабного вторгнення Російської Федерації 24 лютого 2022 року акценти в цьому питанні різко змістилися. Раніше релігійні організації підкреслювали миротворчість і релігійний діалог як життєво важливі для мирного співіснування. Натомість невдовзі політику «умиротворення агресора» почали сприймати як загрозу всьому цивілізованому світу. Водночас актуальним залишається питання впровадження в релігійний лексикон поняття «справедлива війна». Це вимагає подальшого вивчення теологічних поглядів на війну і мир, а також впливу цих поглядів на релігійну свідомість вірян.
Війна не є новою темою для богослов’я, її тлумачення варіюють від пацифізму — повної відмови від війни — до таких понять, як «справедлива» війна, «священна» війна, політичний реалізм, та, навіть, повного виправдання війни як такої. Проте дотепер православна етична традиція не містить чіткої позиції щодо духовних, моральних і політичних викликів, які несе війна. Неоднозначні етичні оцінки православної церкви, ґрунтовані на глибоких богословських джерелах, часто виявляються складними для розуміння. Це породжує питання: чи може конкретна богословська традиція концептуалізувати один чи кілька православних підходів до війни? Чи можна говорити про православний спосіб життя під час війни? Чи відрізняється він від мирного способу життя, і якщо так, то чим? Крім того, чи може православна церква зробити внесок у сучасні рефлексії війни, збагачуючи етичні традиції інших християнських спільнот?
Щоб відповісти на ці запитання, у статті розглянуто менш відомі, але конструктивні християнські підходи до війни, зокрема справедливу миротворчість і християнський реалізм. Також розглянуто сильні та слабкі аспекти кожного підходу в контексті сучасних українських реалій. Соціологічні дослідження виявляють, що сьогодні громадянська позиція церкви відіграє значну роль у суспільстві як вагомий чинник національної консолідації вірян та збереження їхньої етнічної ідентичності. Це підкреслює актуальність християнського реалізму в контексті сучасних викликів.
Посилання
Buriak, A. (2024). The Primate of the Ukrainian Greek Catholic Church, Sviatoslav, explained how he understands the essence of a just peace for the Ukrainian people. Espreso, December 29. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://espreso.tv/viyna-z-rosiyeyu-glava-ugkts-svyatoslav-spravedliviy-mir-nemozhliviy-bez-zasudzhennya-zlochintsya-i-povernennya-teritoriy
For the Life of the World. Towards a Social Ethos of the Orthodox Church. (s.a.). [In Ukrainian]. Website of the Greek Orthodox Archdiocese of the USA. Retrieved from: https://www.goarch.org/social-ethos
Gamalis, P. (2024). Just peacemaking and Christian realism. [In Ukrainian]. In: P. Gamalis, V. Karras (Eds.), Orthodox views on war / Trans. from Engl. (p. 354). Kyiv: Dukh i Litera.
Gamalis, P. (2024a). Just peacemaking and Christian realism. [In Ukrainian]. In: P. Gamalis, V. Karras (Eds.), Orthodox views on war / Trans. from Engl. (pp. 352–353). Kyiv: Dukh i Litera.
Govorun, Kirill, Archimandrite. (2025). Global Orthodoxy: A Desperate Need for Self-Esteem. St. Sophia Brotherhood, January 18. Retrieved from: https://sofiyske-bratstvo.org/globalne-pravoslavya-vidchajdushna-potreba-u-samooczinczi/
Horbulin, V.P. (Ed.). (2017). World Hybrid War: Ukrainian Front. [In Ukrainian]. Kyiv: NISD.
Kolpakova, N. (2015). Saint George in Galician Iconography of the XIV–XVI Centuries: Iconography and Evolution of the Image: Dissertation … Candidate of Arts: 17.00.05. [In Ukrainian]. Lviv.
Kulahina-Stadnichenko, H. (2023). Religious Dialogue as a Factor of Social Stability: Peculiarities and Challenges in the Context of Modern Ukrainian Realities. [In Ukrainian]. Philosophical Thought, 1, 97–110. https://doi.org/10.15407/fd2023.01.097
Kulahina-Stadnichenko, H., Fylypovych, L. (2024). War as a trigger the aggravation of inter-orthodox relations in Ukraine and the world. Baltic Worlds (BW), 4, 24–36. Retrieved from: https://balticworlds.com/the-aggravation-of-inter-orthodox-relations-in-ukraine-and-the-world/
Kulahina-Stadnichenko, H.M. (2024). Authentic Religiosity of an Orthodox Believer: From Tradition to Ideology. [In Ukrainian]. Ukrainian Religious Studies, 96, 63–69. https://doi.org/10.32420/2306-3548/2024.96.08 [=Кулагіна-Стадніченко 2024].
Marholina, I., Ulyanovskyi, V. (2005). The Kyiv Monastery of St. Cyril. [In Ukrainian]. Kyiv: Lybid.
Mart, Yu. (2024). The policy of appeasing the aggressor always leads not to peace, but to a sense of impunity for the aggressor — Filaret. [In Ukrainian]. Rai.ua, March 20. https://rai.ua/novyny/polityka-umyrotvorennia-agresora-zavzhdy-pryvodyt-ne-do-myru-a-do-vidchuttia-bezkarnosti-u-agresora-filaret
Moroz, V. (2022). Just War: The Teachings of the Catholic Church and Ukrainian Experience. [In Ukrainian]. Retrieved from: https://risu.ua/spravedliva-vijna-vchennya-katolickoyi-cerkvi-i-ukrayinskij-dosvid_n130345
Moskal, M. (2019). Depictions of Holy Warriors in the Temples of Kyivan Rus: Iconography and Symbolism of the Image. [In Ukranian]. Bulletin of the Lviv National Academy of Arts, 39, 356–372.
Niebuhr, R. (1932). Moral Man and Immoral Society: A Study in Ethics & Politics. New York: Charles Scribner´s Sons. Retrieved from: https://archive.org/details/moralmanimmorals0000nieb/page/n7/mode/2up
Nikitenko, N. (2003). Saint Sophia of Kyiv: History in Art. [In Ukrainian]. Kyiv.
Theology of War and Peace in the Orthodox Church. (2022). [In Ukrainian]. Open Orthodox University of St. Sophia the Wisdom, February 10. Retrieved from: https://oou.org.ua/2022/02/10/bogoslovya-vijny-i-myru-v-pravoslavnij-czerkvi/
Ukrainian society, state and Church during the war. Church and religious situation in Ukraine–2024. (Information materials). (2024). [In Ukrainian]. Kyiv. Retrieved from: https://razumkov.org.ua/images/2025/01/28/2024-Religiya-religion-FIN.pdf
Vasin, M.S. (Comp. and Ed.). (2021). All-Ukrainian Council of Churches and Religious Organizations. [In Ukrainian]. In: Collection of documents 1996–2021. Anniversary edition for the 25th anniversary (pp. 186–210). Kyiv: Media World.
War and the Church. Church-Religious Situation in Ukraine 2022. (2022). [In Ukrainian]. Razumkov Center, November. https://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/viina-i-tserkva-tserkovnoreligiina-sytuatsiia-v-ukraini-2022r-lystopad-2022r
Yannaras, Ch. (1991). Elements of faith: An Introduction to Orthodox Theology. Edinburg: T & T Clark.
Zagrebelny, I. (2024). The Apostleship of the Sword and the Use of Force. [In Ukrainian]. Kyiv.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).