ОНТОЛОГІЧНО-АНТРОПОЛОГІЧНА ДИХОТОМІЯ І МЕТАФІЗИЧНА НЕСУМІСНІСТЬ «РУССКОГО МІРА» ТА УКРАЇНСЬКОГО СВІТУ
Релігійні інституції в умовах війни: сучасний український контекст
Ключові слова:
ідентичність, свідомість, онтологічна мапа, антропологічні уявлення, метафізичні переконання, війна, віровчення, «русскій мір», Український світАнотація
Уявлення про світ та людину на світоглядних мапах Українського світу та «русского міра» є взаємовиключними. Власне це і є причиною, заявленої однією з цілей цієї війни Кремлем: «денацифікація» українців, що фактично означає знищення нашої ідентичності в усіх культурно-мисленнєвих дискурсах. У системі ідентичностей особи релігійна, церковна та конфесійна ідентичність пов’язані з громадянською (вірянин тієї чи іншої конфесії усвідомлює себе водночас громадянином тієї чи іншої країни) та історичною, дискурсивно-базовою для «пам’яті роду» і розуміння власних витоків, місця у сучасності й суспільно-цивілізаційних перспектив. Цілий спектр конфесій одночасно присутні і в Україні, і в Росії. Понад те, часто ці конфесії мають спільне походження через тривалий історичний період, впродовж якого територія України через попередню окупацію Московією існувала як частина Російської імперії або ж Радянського союзу (імперського клону Московії у минулому сторіччі). Тридцять років конфесійний розвиток самостійної України відбувався незалежно або ж дистанційовано. Загарбницька війна Московії проти України поставила питання про спільність/несумісність тих конфесій, представники яких перебувають по різні боки фронту. У статті з’ясовуватимемо чи пов’язані віронавчальні дискурси цих конфесій зі світоглядними мапами «русского міра» та Українського світу? Яким чином вони дають відповідь на фундаментальні метафізичні питання про сенс життя і ціну смерті людини, про можливість знищення частини актуалізованого світу у світлі доцільності сучасної війни та конкретної фронтової ситуації, де по різні боки знаходяться православні, католики, мусульмани, язичники, протестанти, підтримувані їхніми релігійними проповідниками?
Порівнюється дві позиції суб’єкта щодо дійсності: 1) дійснісна (характерна для українців, за якої суб’єкт включений у подію, сприймає дійсність як онтологічну даність, з якою у взаємодії з іншими, хто теж перебуває в цій події, і поділяє ті самі (адекватні дійсності) світоглядні параметри та самовизначається як свідомий відповідальний діяч, включно з Богом (для ), співтворить майбутнє з урахуванням минулого та спільно сформульованого належного; 2) симулякривна, притаманна носіям «русского міра», за якої їхня світоглядна модель визнається взірцевою, натомість дійсність спростовується, руйнується, стає матеріалом для втілення нав’язаної Кремлем «правильної картини світу». Відповідно, перебуваючи на полі бою з різних сторін (українці, що захищають свій світ та життя актуалізоване, та росіяни, які хочуть знищити Україну та українців) представники тих самих віросповідань насправді не можуть сповідувати того самого Бога, адже один і той самий Господь не може бути Творцем та Руйнівником, автором дійсного світу та Брехуном, що нав’язує свою брехню світові.
Посилання
Bystrytsky, Ye. (2023). To the ontology of war: why warfare but not peaceful negotiations. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, (2), 74–98. https://doi.org/10.15407/fd2023.02.074.
Theological aspects of the doctrine/ideology of the “Russian world”. (2024). Round table theses / Ed. by Dr. of Theology, Prof., Archpriest O. Trofimlyuk; Dr. of Philosophy, Prof. O. Sagan; Dr. of Philology, Archpriest A. Dudchenko et al. [In Ukrainian]. Kyiv: Kyiv Orthodox Theological Academy.
Geo-religious processes and confessional transformations in Ukraine. (2023). Collective monograph / Ed. by O. Sagan. [In Urainian]. Kyiv: Svit Znan’. https://drive.google.com/file/d/1cGui9VMY7K6Uvo-x24CRTIxVtsz1im4J/view
Globalization and Cultural Identity: Ukrainian Dimension. (2018). Monograph / O. Bilyi, O. Homilko, S. Loznytsia, V. Vovk, S. Proleiev, V. Shamrai, S. Shlipchenko. [In Ukrainian]. Kyiv: Naukova Dumka. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/1HFX4hdDOU_6lJd4BmtQIrgQl8fmpbrVL/view
Horkusha, O. (2017). Interconfessional dialogue in modern Ukraine: impulses, conditions, purpose, subjects, levels of understanding. (2017). [In Ukrainian]. Ukrainian Religious Studies, 83, 45–60. https://doi.org/10.32420/2017.83.768
Horkusha, O. (2023). Terminological front: “ruskiy mir” (“russian world/peace”) in religious and confessional rhetoric (the science of religion perception of existential choice). [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 1, 26–44. https://doi.org/10.15407/fd2023.01.026
Horkusha, O., Fylypovych, L. (2021). The concept of “Ukrainian world” as a cognitive identifier of the living space of modern Ukrainians (philosophical and religious analysis). (2021). [In Ukrainian]. Ukrainian Religious Studies, 93, 13–31. https://doi.org/10.32420/2021.93.2218
Yermolenko, A.M. (2021) Discourse. Communication. Morality. [In Ukrainian]. Kyiv: Naukova Dumka. https://drive.google.com/file/d/1y16HUm4gzQawA-vpCdvI4Kz0XO2_4n1q/view
Human Identity: Philosophical and Anthropological Analysis. (2023). Monograph. [V. Zagorodnyuk, G. Shalashenko, V. Kozachynska, T. Lyuty, N. Khamitov, G. Kovadlo, L. Solonko, A. Dondyuk, S. Vyshinsky, K. Maleev]. [In Ukrainian]. Kyiv: H.S. Skovoroda Institute of Philosophy, NASU. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/1TDQ1ZolfZDwtb8asHHKi8CFelafxXXeP/view
The Other and Strangeness in the Global World. (2024). Collective Monograph [S. Proleiev, Ye. Bystrytsky, R. Zymovets, R. Kobets]. [In Ukrainian]. Kyiv: H.S. Skovoroda Institute of Philosophy, NASU. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/1xZ7fWrtXVA61hY8N_fAjLmWHF2g9KEJn/view
Yosypenko, S. (2024). From a just war to a just peace. moral principles and limits of compromises in wartimes. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 4, 87–112. https://doi.org/10.15407/fd2024.04.087
Kovadlo, G. (2024). War and phenomenological narratives in contemporary philosophical-anthropological research. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 4, 73–86. https://doi.org/10.15407/fd2024.04.073
Identity Crisis: Historical and Philosophical Context. (2021). Monograph / Ed. by V. Lyakh. [V. Lyakh, A. Ilyina, O. Yosypenko, Ya. Lyubyvyi, K. Raida, R. Samchuk, L. Sytnichenko, A. Usyk, S. Shevchenko]. [In Ukrainian]. Kyiv: H.S. Skovoroda Institute of Philosophy, NASU. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/1b7m6hJnnpgIKW3Z6D8FbXs8Q3i3jEKjl/view
The Problem of Human in Ukrainian Realities: Essential and Existential Dimensions. (2020). Monograph. [In Ukrainian]. Kyiv: H.S. Skovoroda Institute of Philosophy, NASU. Retrieved from:, https://drive.google.com/file/d/1SzbAbfusKRdq_gqsM32OVE5NrEeY1IJD/view
Religion and War: Current Ukrainian Context. (2024). Collective Monograph / Ed. by G. Kulagina-Stadnichenko, O. Nedavniya. [In Ukrainian]. Kyiv: H.S. Skovoroda Institute of Philosophy, NASU. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/1HWBmRyjevHdezrNThlcywyQYA8Cqge7D/view
The Ukrainian World in Its Religious Dimensions. (2022). Collective monograph / Ed. by prof. L. Filipovych, prof. A. Aristova. [In Ukrainian]. Kyiv: Svit Znan’. H.S. Skovoroda Institute of Philosophy, NASU. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/1FhWP6mH_76WKJ6tzoMtQrxsEevx6KLVu/view [=Український світ 2022].
Fylypovych, L., Tytarenko, V., Horkusha, O. (2023). Contextualization as one of the main methodological approaches of religious studies research during the russian-ukrainian war. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 1, 7–25. https://doi.org/10.15407/fd2023.01.007
Shalashenko, G. (2020). The Current demand for humanity: burdensome pathos or urgent need for survival? [In Ukrainian]. In: The Problem of Man in Ukrainian Realities: Essential and Existential Dimensions. Monograph (pp. 28–63). Kyiv: H.S. Skovoroda Institute of Philosophy, NASU. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/1SzbAbfusKRdq_gqsM32OVE5NrEeY1IJD/view
Shamrai, V. (2023). War as a devaluation of values in the global world. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, 4, 5–20. https://doi.org/10.15407/fd2023.04.005
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).