Винайдення суб’єктивности і філософія підозри. Частина І. Винайдення суб’єктивности, або Приборкання Діоніса

Автор(и)

Ключові слова:

антропологія, Аристотель, буття, душа, життя, людина, Мартин Гайдеґер, небуття, Протагор, Рене Декарт, смерть, Сократ, суб’єктивність, Фридрих Ніцше

Анотація

У першій частині «Винайдення суб’єктивности, або приборкання Діоніса» статті «Винайдення суб’єктивности і філософія підозри» йдеться про формування в європейській інтелектуальній традиції сучасного поняття суб’єктивности від античности до сьогодення. На думку автора, цей процес починається з тієї події, яку можна назвати антропологічним поворотом в античній філософії. Ця подія відбувається насамперед завдяки Сократу та софістам. Тут насамперед варто згадати вислів Протагора «Людина є мірою усіх речей, тих, що існують, у тому, що вони існують, і тих, що не існують, у тому, що вони не існують», який веде не так до епістемологічного релятивізму, як до того, що відтоді увага античних мислителів фокусується на феномені людини. Попри Сократову критику софістів, цей мотив їхньої філософії вочевидь залишається важливим і для його мислення. Надалі важливим моментом у цьому процесі є створення Аристотелем поняття “ύποκείμενον”, яке перекладається латиною як “subjectum”, а через латину входить до всіх сучасних європейських мов, зокрема до української у вигляді поняття «суб’єкт». Наступним кроком формування сучасного поняття суб’єктивности є християнське вчення про безсмертя душі. Релевантним для теми дослідження виявляються інтерпретація досвіду перших християн у творі Фридриха Ніцше «Ранкова зоря» й опис впливу руйнації античного політичного ладу на формування ідей вічности та безсмертя у творі Ганни Арендт «Становище людини». Остаточно принцип суб’єктивности встановлюється у філософії Рене Декарта, а саме в його вислові “Ego cogito ergo sum”, і сягає свого апогею в трансценденталізмі Імануеля Канта у вигляді трансцендентальної єдности самосвідомости. Але майже одразу принцип суб’єктивности піддається критиці, про що йдеться у другій частині статті.

Біографія автора

Вахтанґ КЕБУЛАДЗЕ

доктор філософських наук, професор кафедри теоретичної і практичної філософії, філософський факультет, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 01601, Київ, вул. Володимирська, 64/13.

Посилання

Arendt, G. (1999). The Human Condition. [In Ukrainian]. Lviv: Litopys.

Brentano, F. (1973). Psychologie vom empirischen Standpunkt. Erster Band. Hamburg: Felix Meiner Verlag.

Descartes, R. (2000). Metaphysical Reflections / Tr. from French. by Z. Borisiuk, O. Zhupanskyi. [In Ukrainian]. Kyiv: Univers.

European Dictionary of Philosophies: a Lexicon of Untranslatables. Vol. 1. (2009). [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i Litera.

European Dictionary of Philosophies: a Lexicon of Untranslatables. Vol. 4. (2016). [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i Litera.

Heidegger, M. (1997). Nieztsche. Zweiter Band. In: M. Heidegger, Gesamtausgabe. I Abteilung: Veröffentliche Schriften 1910–1976. Bd. 6.2. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

Husserl, E. (1966). Zur Phänomenologie des inneren Zeitbewusstseins (1893–1917). In: Husserliana, Bd. X / Hrsg. von R. Boehm. Den Haag: Martinus Nijhoff.

Kant, I. (1995). Kritik der reinen Vernunft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Kebuladze, V. (2020). Phenomenology of experience. [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i Litera.

Nietzsche, F. (2018). Morning Dawn / Tr. from Germ. by V. Kebuladze. [In Ukrainian]. Kyiv: Tempora.

Nieztsche, F. (1988). Menschliche, Allzumenschliche I und II. Ein Buch für freie Geister. In: F. Nieztsche, Kritische Studienausgabe, Bd. 2 / Hrsg. von G. Colli, M. Montinari. München: Deutscher Taschenbuch Verlag; Berlin / New York: Walter de Gruyter.

Patočka, J. (2001). Negative Platonism. Eternity and historicity. Heretical Essays on the Philosophy of History / Tr. from Czech by B. Marusyk, O. Kosenko, H. Syvachenko, I. Melnichenko. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy.

Ricoer, P. (1969). Le conflit des interprétations. Essais d’herméneutique. Paris: Editions du Seuil.

Scheler, M. (1976). Mensch und Geschichte. In: M. Scheler, Gesammelte Werke, Bd. 9. Späte Schriften. Bern / München: Franke Verlag.

St. Augustine. (1999). Confession / Tr. from Lat. by Yu. Mushaka. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy.

Переглядів анотації: 21

Опубліковано

2025-12-10

Як цитувати

КЕБУЛАДЗЕ, В. . (2025). Винайдення суб’єктивности і філософія підозри. Частина І. Винайдення суб’єктивности, або Приборкання Діоніса. Філософська думка, (4), 99–117. вилучено із https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/858

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають