Винайдення суб’єктивности і філософія підозри. Частина І. Винайдення суб’єктивности, або Приборкання Діоніса
Ключові слова:
антропологія, Аристотель, буття, душа, життя, людина, Мартин Гайдеґер, небуття, Протагор, Рене Декарт, смерть, Сократ, суб’єктивність, Фридрих НіцшеАнотація
У першій частині «Винайдення суб’єктивности, або приборкання Діоніса» статті «Винайдення суб’єктивности і філософія підозри» йдеться про формування в європейській інтелектуальній традиції сучасного поняття суб’єктивности від античности до сьогодення. На думку автора, цей процес починається з тієї події, яку можна назвати антропологічним поворотом в античній філософії. Ця подія відбувається насамперед завдяки Сократу та софістам. Тут насамперед варто згадати вислів Протагора «Людина є мірою усіх речей, тих, що існують, у тому, що вони існують, і тих, що не існують, у тому, що вони не існують», який веде не так до епістемологічного релятивізму, як до того, що відтоді увага античних мислителів фокусується на феномені людини. Попри Сократову критику софістів, цей мотив їхньої філософії вочевидь залишається важливим і для його мислення. Надалі важливим моментом у цьому процесі є створення Аристотелем поняття “ύποκείμενον”, яке перекладається латиною як “subjectum”, а через латину входить до всіх сучасних європейських мов, зокрема до української у вигляді поняття «суб’єкт». Наступним кроком формування сучасного поняття суб’єктивности є християнське вчення про безсмертя душі. Релевантним для теми дослідження виявляються інтерпретація досвіду перших християн у творі Фридриха Ніцше «Ранкова зоря» й опис впливу руйнації античного політичного ладу на формування ідей вічности та безсмертя у творі Ганни Арендт «Становище людини». Остаточно принцип суб’єктивности встановлюється у філософії Рене Декарта, а саме в його вислові “Ego cogito ergo sum”, і сягає свого апогею в трансценденталізмі Імануеля Канта у вигляді трансцендентальної єдности самосвідомости. Але майже одразу принцип суб’єктивности піддається критиці, про що йдеться у другій частині статті.
Посилання
Arendt, G. (1999). The Human Condition. [In Ukrainian]. Lviv: Litopys.
Brentano, F. (1973). Psychologie vom empirischen Standpunkt. Erster Band. Hamburg: Felix Meiner Verlag.
Descartes, R. (2000). Metaphysical Reflections / Tr. from French. by Z. Borisiuk, O. Zhupanskyi. [In Ukrainian]. Kyiv: Univers.
European Dictionary of Philosophies: a Lexicon of Untranslatables. Vol. 1. (2009). [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i Litera.
European Dictionary of Philosophies: a Lexicon of Untranslatables. Vol. 4. (2016). [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i Litera.
Heidegger, M. (1997). Nieztsche. Zweiter Band. In: M. Heidegger, Gesamtausgabe. I Abteilung: Veröffentliche Schriften 1910–1976. Bd. 6.2. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
Husserl, E. (1966). Zur Phänomenologie des inneren Zeitbewusstseins (1893–1917). In: Husserliana, Bd. X / Hrsg. von R. Boehm. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Kant, I. (1995). Kritik der reinen Vernunft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Kebuladze, V. (2020). Phenomenology of experience. [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i Litera.
Nietzsche, F. (2018). Morning Dawn / Tr. from Germ. by V. Kebuladze. [In Ukrainian]. Kyiv: Tempora.
Nieztsche, F. (1988). Menschliche, Allzumenschliche I und II. Ein Buch für freie Geister. In: F. Nieztsche, Kritische Studienausgabe, Bd. 2 / Hrsg. von G. Colli, M. Montinari. München: Deutscher Taschenbuch Verlag; Berlin / New York: Walter de Gruyter.
Patočka, J. (2001). Negative Platonism. Eternity and historicity. Heretical Essays on the Philosophy of History / Tr. from Czech by B. Marusyk, O. Kosenko, H. Syvachenko, I. Melnichenko. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy.
Ricoer, P. (1969). Le conflit des interprétations. Essais d’herméneutique. Paris: Editions du Seuil.
Scheler, M. (1976). Mensch und Geschichte. In: M. Scheler, Gesammelte Werke, Bd. 9. Späte Schriften. Bern / München: Franke Verlag.
St. Augustine. (1999). Confession / Tr. from Lat. by Yu. Mushaka. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).