Політичний популізм і цифрова культура

ТЕОРЕТИЧНА І ПРАКТИЧНА ФІЛОСОФІЯ

Автор(и)

Ключові слова:

політичний популізм, Ернесто Лакло, Лучано Флориді, філософія інформації, інфосфера, штучний інтелект, агентність, цифрові медіа

Анотація

Поділяючи традицію підходу до популістичного діяча як знака в соціокультурній комунікації, а політичного популізму – як онтологічного конституювання політичної дії згідно з ідеями Ернесто Лакло, автор зміщує увагу на цифрове середовище, де розгортається ефективний сучасний популістичний дискурс. Практики популізму виходять за межі політичної дії та втілюються у публічній комунікації сучасних знаменитостей, що стало особливо явно в епоху соціальних мереж. З метою виявити суттєві характеристики політичного популіста й цифрового середовища в одній теоретичній площині застосовано методологію та концептуальні положення філософії інформації Лучано Флориді, які дають можливість розглядати політичного популіста як інформаційний організм (інфорг) у нових умовах існування – в інфосфері. З огляду на концептуальне розщеплення інтелекту й діяльності, яка розглядається як агентність нових артефактів, керованих штучним інтелектом, проведено аналогію та виявлено конфігураційну сприятливість інфосфери для політичного популіста, який подібно до штучних артефактів, керованих алгоритмами, адаптується до зовнішніх подразників, що надходять від мікроавдиторій у цифрових мережах, та переналаштовується у пошуках максимального народного схвалення. Виявлено онтологічну спорідненість інформаційних сутностей популіста та штучного артефакту завдяки їхній спільній характеристиці – агентності, яка є плановим результатом технологій. Отже, цифрова культура формує нові практики щоденної діяльності, політичної репрезентації та комунікації, а також створює виклики для людини у сфері відповідальності та контролю над власним життям. Дослідження демонструє, що популізм слугує своєрідним маркером трансформацій соціокультурного простору в умовах цифрової інфосфери, а нові життєві практики цифрової культури свідчать про реонтологізацію нашого існування.

Біографія автора

Алла ГУЖВА

кандидат філософських наук, директор Бібліотеки Амерікан Юніверсіті Київ, 04070, Київ, Поштова пл., 3; доцент кафедри теоретичної і практичної філософії імені Й.Б. Шада, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 61022, Харків, майдан Свободи, 4

Посилання

Beime, K. (2024). The political theories of modernity. 2nd edn. [In Ukrainian]. Kyiv: Stylus.

Gedikova, N. (2025). Digital transformation of electoral technologies: a comparative analysis of the experience of the USA and Ukraine. [In Ukrainian]. Current Problems of Philosophy and Sociology, 53, 267–271. https://doi.org/10.32782/apfs.v053.2025.45

Guzhva, A. (2021). Political populism and popular culture. [In Ukranian]. Philosophical Thought, 3, 125–137. https://doi.org/10.15407/fd2021.03.125

Zaslavska, O., Nalimova, V., Posvistak, O. (2022). New populism as a technology of political marketing of political parties. [In Ukranian]. Aktualni Problemy Polityky, 69, 65–73. https://doi.org/10.32837/app.v0i69.1304

Lembke, A. (2024). Dopamine Nation: Finding Balance in the Age of Indulgence. [In Ukranian]. Kyiv: Laboratoriia.

Pomerantsev, P. (2019). This is Not Propaganda. Adventures in the War Against Reality. [In Ukranian]. Kyiv: Yakaboo Publishing.

Engesser, S., Ernst, N., Esser, F., Büchel, F. (2017). Populism and social media: how politicians spread a fragmented ideology. Information, Communication & Society, 20(8), 1109–1126. https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1207697

Floridi, L. (2011). Philosophy of Information. Oxford: OUP.

Floridi, L. (2013). The Ethics of Information. Oxford: OUP.

Floridi, L. (2023). The Ethics of Artificial Intelligence: Principles, Challenges, and Opportunities. Oxford: OUP.

Güvercin, D. (2022). Digitalization and populism: Cross-country evidence. Technology in Society, 68, 101802. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2021.101802

Hopster, J. (2020). Mutual affordances: the dynamics between social media and populism. Media, Culture & Society, 43(3), 551–560. https://doi.org/10.1177/0163443720957889

Kissas, A. (2024). Populist everyday politics in the (mediatized) age of social media: The case of Instagram celebrity advocacy. New Media & Society, 28(5), 2766–2785. https://doi.org/10.1177/14614448221092006

Krug, S. (2014). Don’t make me think, revisited: A common sense approach to Web usability (3rd ed.). Berkley, CA: New Riders.

Laclau, E. (2006). Why Constructing a People Is the Main Task of Radical Politics. Critical Inquiry, 32(4), 646–680. https://doi.org/10.1086/508086

Laclau, E. (2018). On Populist Reason. Croydon: Verso.

Müller, J.-W. (2016). What is Populism? Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Phoenix, J., Taylor, M. (2024). Prompt Engineering for Generative AI: Future-Proof Inputs. O’Reilly Media, Inc.

Žižek, S. (2000). “Class Struggle or Postmodernism? Yes, please!” In: J. Butler, E. Laclau, S. Žižek, Contingency, Hegemony, Universality: Contemporary Dialogues on the Left (pp. 90–135). London, Verso.

Переглядів анотації: 8

Опубліковано

2025-12-10

Як цитувати

ГУЖВА, А. . (2025). Політичний популізм і цифрова культура: ТЕОРЕТИЧНА І ПРАКТИЧНА ФІЛОСОФІЯ. Філософська думка, (4), 118–130. вилучено із https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/859

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.