Парадокси концепту ідентичності: минуле та сучасність

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ

Автор(и)

  • Oxana Yosypenko

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2019.05.090

Ключові слова:

ідентичність, діахронна ідентичність, ідентичність особи, гнучка ідентичність, критерії ідентичності, парадокси ідентичності, менталізм, експресивізм

Анотація

Статтю присвячено проблемним аспектам концепту ідентичності, аналіз яких дає змогу виявити й подолати парадокси «діахронної ідентичності», ідентичності людської особи (як ідентичності її внутрішнього осереддя) та «множинної, гнучкої ідентичності», а також прояснити умови легітимного застосування цих концептів в сучасній філософії й соціальних науках. У статті розглянуто дві парадигми ідентичності: субстанційну, коли ідентичність речі шукають в якійсь незмінній властивності, що забезпечує її синхронну ідентичність, та формальну, коли ідентичність шукають у формі, структурі речі, що забезпечує її тривалість у часі та дає змогу зрозуміти діахронну ідентичність. Показано важливість застосування введених аналітичними філософами «критеріїв ідентичності» для зʼясування способу тривання в часі сутностей, які намагаються ідентифікувати, від матеріальних обʼєктів до колективних сутностей, включаючи ідентичність людської особи. Як осібну проблему виокремлено проблему субʼєктивної ідентичності, диференційовано два головних підхода до неї: менталістський та експресивістський. Перший з них зосереджений на внутрішньому світі людини, її спогадах і відчуттях, створюючи парадокси «ідентичності для себе», яка не є «ідентичнстю для інших», натомість другий дає змогу включити соціальний світ у визначення субʼєктивної ідентичності та сприяє перегляду кордонів внутрішнього та зовнішнього у визначенні людської самості. Проаналізовано сучасні звертання до ідентичності в соціальних науках і публічних дискурсах та показано суперечливість концепту «множинної, гетерогенної ідентичності», який формулює, а не розв’язує проблему субʼєктивної ідентичності як ідентифікації індивіда з різними соціальними групами.

Біографія автора

Oxana Yosypenko

доктор філософських наук, старший науковий співробітник відділу історії зарубіжної філософії Інституту філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України.

Посилання

Arnauld, A., Nicole, P. (1970). La Logique ou l’art de penser (1662). Livre II, ch. 12. Paris: Flammarion.

Descombes, V. (2015). Les embarrs de l’identité. [In Ukrainian] Kyiv: Stilos. [= Декомб 2015]

Locke, J. (2002). An Essay Concerning Human Understanding. [In Ukrainian] Kharkiv: Akta. [= Локк 2002]

Quine, W.V. (1982). Theories and Things. Cambridge: Harvard University Press.

Wittgenstein, L. (1995a). Tractatus logico-philosophicus. [In Ukrainian] In L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus. Philosophical investigations (pp. 5–86). Kyiv: Osnovy. [= Віттгенштайн 1995а]

Wittgenstein, L. (1995b). Philosophical investigations. [In Ukrainian] In L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus. Philosophical investigations (pp. 87–310). Kyiv: Osnovy. [= Віттгенштайн 1995b]

Urfalino, Ph. (2017). Décider en corps. L’idéntité, la réalité et le mode d’être des corps delibérants. [In Ukrainian] Philosophical Thougth, 1. 108–131. [= Урфаліно 2017]

Yosypenko, O. (2017). The ontology of collective entities. [In Ukrainian] Philosophical Thougth, 1. 92—107. [= Йосипенко 2017]

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 441

Опубліковано

2020-02-27

Як цитувати

Yosypenko, O. (2020). Парадокси концепту ідентичності: минуле та сучасність: СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ. Філософська думка, (5), 90–102. https://doi.org/10.15407/fd2019.05.090

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.