Нації як різновид символічних універсумів. До питання методології дослідження модерних націоналізмів

Актуальні проблеми сучасної політичної філософії та етнонаціональних студій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2020.03.079

Ключові слова:

нація, життєсвіт, леґітимація, символічний універсум, спільнота, методологія

Анотація

Радикальна зміна перспективи у дослідженні націй, здійснена Б. Андерсоном, дає можливість розглянути їх поза традиційною суб’єктивацією та уречевленням, як «уявлені спільноти», що стоять на одному щаблі зі світоглядами світових релігій. Стаття присвячена проясненню умов можливості такого співставлення націй та релігій, яке, у самого Б. Андерсона, відбувається через віднесення до не зовсім чітких та зрозумілих понять на кшталт «культурних артефактів» та «широких культурних систем», не забезпечених відповідним методологічним інструментарієм. Доводиться, що співставлення релігійних та національних спільнот стає методологічно обґрунтованим через застосування до них феноменологічно-соціологічного концепту «символічних універсумів» як всеосяжних горизонтів значень, що леґітимують локальні життєсвіти. Критерієм виділення символічного універсуму є наявність механізмів леґітима- ції смерті як найбільш марґінального досвіду людини. Застосування концепту символічних уні- версумів до сучасних спільнот дозволяє виявити граничні форми колективної ідентичності, конкуренція між якими визначає контури актуальної світової політики.

Біографія автора

Roman Zymovets

кандидат філософських наук, науковий співробітник відділу філософії культури, етики та естетики, Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, 01001, Київ, вул. Трьохсвятительська, 4

Посилання

Anderson, B. (2016). Imagined Communities. Reflections on the Origin and Spread of Nationa- lism. [In Russian]. Moscow: Kuchkovo pole.

Bauman, Z. (2004). Globalization: The Human Consequences [in Russian]. Moscow: Ves' Mir.

Berger, P.L., Luckman, T. (1995). The social Construction of Reality. A Treatise on sociology of Know- ledge [in Russian]. Moscow: Medium.

Caney, S. (2009). Cosmopolitanism and Justice. In: Contemporary Debates in Political Philosophy (pp. 387-407). Oxford: Blackwell Publishing.

Fukuyama, F. (2018). Identity. Contemporary Identity Politics and the Struggle for Recognition. London.

Habermas, J. (1984). The Theory of Communicative Action. Beacon Press.

Heidegger, M. (2015). Der Begriff der Zeit: Vortag vor Marburger Theologenschaft Juli 1924 [In Russian]. Germeneya. Magazine of philosophical translations, 1 (7), 77-96.

Kholodkovskii, K. (2018). Separatism in Western Europe: a XXI Century Perspective. [In Russian]. South-Russian magazine of social sciences, 19, 2, 27-37.

https://doi.org/10.31429/26190567-19-2-27-37

Koselleck, R. (2006). Zeitschichten. Studien zur Historik [In Ukrainian]. Kyiv: Duch I Litera.

Kymlicka, W. (2011). Multicultural Citizenship. New York: Oxford University Press.

Tibi, B. (2008). Why Can't They be Democratic. Journal of Democracy, 19 (3), 43-48.

https://doi.org/10.1353/jod.0.0002

Toffler, A. (2002). The Third Wave. [In Russian]. Moscow: AST.

Sen, A. (2006). Identity and Violence. The Illusion of Destiny. New York, London.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 387

Опубліковано

2020-08-12

Як цитувати

Zymovets, R. (2020). Нації як різновид символічних універсумів. До питання методології дослідження модерних націоналізмів: Актуальні проблеми сучасної політичної філософії та етнонаціональних студій. Філософська думка, (3), 79–91. https://doi.org/10.15407/fd2020.03.079

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.