До питання про амбівалентний характер «протестантської етики»

Спадщина Вебера: на перехресті традицій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/fd2021.01.116

Ключові слова:

лібералізм, земство, панморалізм, народництво, протестантизм

Анотація

У статті йдеться про створені за консультування Богдана Кістяківського праці Макса Ве- бера, присвячені аналізові революційних подій 1905 року в Російській імперії. Автор арґумен- тує, що висновки, викладені в цих текстах, є певною мірою контроверсійними. З одного боку, визначний німецький мислитель вважав, що російська соціал-реформістська ліберальна де- мократія потрапила на шлях самозречення, оскільки мала історичний шанс тільки в рамках системи земства і за умов здійснення набагато помірнішої аґрарної програми, ніж та, за яку ратував кадетський лібералізм. З іншого боку, він доводив, що російське суспільство стало на шлях західноєвропейських країн, зрікаючись патріархального «аґрарного комунізму» та народництва. Стаття також містить порівняння поглядів М. Вебера та Б. Кістяківського як мислителів, які поряд із Ґ. Зимелем та В. Зомбартом розглядали суспільні відносини з погляду соціальної раціоналізації. Близькість позицій цих теоретиків вбачається у підкреслено позитивному ставленні до антицентралізму Михайла Драгоманова, критиці радикалізації демократичної інтеліґенції та засудженні її панморалізму (орієнтації на тотальну боротьбу за «правду»; заперечення визнання нейтральної щодо етичних оцінок зони; припущення, що свідомість народу орієнтована суто етично). Відмінності полягали, зокрема, в тому, що Богдан Кістяківський меншої ваги надавав ролі протестантсько-реформаційного чинника у генезі ідеології лібералізму. Автор статті жоводить, що сектантський протестантський пуританізм, а надто гетеродоксія протестантської етики доби Реформації можуть бути схарактеризовані як явища принципово дуальні та амбівалентні. Це формувало двоїстий каузальний зв’язок як із «духом капіталізму», так і з засуджуваним з боку М. Вебера «духом аґрарного комунізму». Йдеться про віддзеркалення світогляду як бюрґерсько-ліберальних верств, так і соціально упосліджених верств селянського стану. Окремі Веберові згадування Т. Мюнцера (наприклад, щодо вирішального впливу на еволюцію поглядів М. Лютера селянських заворушень на чолі з Мюнцером) дають підстави для припущення, що М. Вебер насправді розумів ідейну неоднозначність протестантського феномену.

Біографія автора

Anton Finko

кандидат філософських наук, науковий співробітник відділу соціальної філософії Інституту філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, 01001, Київ, Трьохсвятительська, 4

Посилання

Balibar, É. (2006). We, the citizens of Europe? Borders, state, people. [In Ukrainian]. Kyiv: Kurs. [=Балібар 2006]

Berdiaev, N.A. (2006). Spiritual foundations of the Russian revolution. The origins and meaning of Russian communism. [In Russian]. Moscow: AST, Khranitel. [=Бердяев 2006]

Bokshchanin, A.A., Niepomnin, O.E., Stepugina, T.V. (2010). History of China: Antiquity, Middle Ages, Modern Times. [In Russian]. Moscow: Eastern Literature. [=Бокщанин, Непомнин, Степугина 2010]

Weber, M. (1906). Historical sketch of the liberation movement in Russia and the position of bour- geois democracy. [In Russian]. Kyiv: I.I. Chokolov PH. [=Вебер 1906]

Weber, M. (1990). Critical Studies in the Logic of Cultural Sciences. [In Russian]. In: M. Weber, Selected Works (pp. 416–494). Moscow: Progress. [=Вебер 1990]

Weber, M. (1994a). Protestant ethics and spirit of capitalism. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy. [=Вебер 1994a]

Weber, M. (1994b). Sociology of Religion (Types of Religious Communities). [In Russian]. In: M. Weber, Selected Works. The image of society (pp. 78-280). Moscow: Yurist. [=Вебер 1994b]

Weber, M. (1998). Sociology. Significant historical analyzes. Politics. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy. [=Вебер 1998]

Gaidenko, P.P., Davydov, Yu.N. (1991). History and rationality. [In Russian]. Moscow: Politizdat. [=Гайденко, Давыдов 1991]

Davydov, Yu.N. (1992). Max Weber and Russia. [In Russian]. Sociological Research, 3, 115–129. [=Давыдов 1992]

Yermolenko, A.N., Raida, K.Yu. (1987). Transformed forms of social rationality. [In Russian]. Kyiv: Naukova dumka. [=Ермоленко, Райда 1987]

Ivanov, V., Toporov, V. (1980). Slavic mythology. [In Russian]. In: Myths of the peoples of the world: Encyclopaedia: In 2 vols. (pp. 450–456). Moscow: Sovietskaya Entsiklopedia. [=Иванов, Топоров 1980]

Kistiakivskyi, B.A. (1902). “Russian sociological school” and the category of opportunity in solving social and ethical problems, [In Russian]. In: Problems of idealism (pp. 297–393). Moscow: Moscow psychological society. [=Кистяковский 1902]

Kistiakivskyi, B.A. (1991). In defense of law (intelligentsia and legal consciousness). [In Rus- sian]. In: Milestones: the intelligentsia in Russia (pp. 109-135). Moscow: Molodaya gvardia. [=Кистяковский 1991]

Kistiakivskyi, B.O. (s.a.). M.P. Dragomanov. His political views, literary activity and life. [In Uk- rainian]. Retrieved from: litopys.org.ua/kist/kistak.htm. [=Kistiakivskyi s.a.]

Kojima, S. (2009). Perception of M. Weber’s works in Russia at the beginning of the 20th centu- ry and the “Weberian Renaissance” of the late 20th century. [In Russian]. Sotsiologicheskie issledovania, 3, 121-131. [=Кодзима 2009]

Lotman, Yu.M., Uspenskii, B.A. (1996). The role of dual models in the dynamics of Russian culture (until the end of the 18th century). [In Russian]. In: B. Uspenskii, Selected Works. Vol. 1. Semiotics of culture. Moscow: Languages of Russian culture. [=Лотман, Успенский 1996]

Mannheim, K. (2000). Selected works: Sociology of culture. [In Russian]. Moscow: University book. [=Манхейм 2000]

Russell, B. (1995). History of Western philosophy. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy. [=Рассел 1995] Hayman, S. (2000). Kistiakivskyi: the struggle for national and constitutional rights in the last years of tsarism. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovni tsinnosti. [=Хейман 2000]

Shatsillo, K.F. (1985). Russian Liberalism on the eve of the 1905-1907 Revolution. [In Russian]. Moscow: Nauka. [=Шацилло 1985]

Eisenstadt, S. (1997). Revolutions and transformation of societies. Comparative study of civilizations. [In Russian]. Moscow: Aspect-Press. [=Эйзенштадт 1997]

Eisenstadt, S. (1999). To the reader of the Russian edition. In: Revolutions and the transformation of societies. Comparative study of civilizations. [In Russian]. Moscow: Aspect-Press. [=Эйзенштадт 1999]

Mannheim, К., (2003). Über die Eigenart kultursoziologischer Erkenntnis. In: Strukturen des Den kens. Berlin.

Weber, M. (1968). Kritische Studien auf dem Gebiet der kulturwissenschaftlichen Logik. In: Gesammelte Aufsätze zur Wissenschaftslehre. Tübingen.

Weber, M. (1996). Zur Russischen Revolution von 1905: Schriften und Reden 1905–1912. Tübingen.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 392

Опубліковано

2021-03-22

Як цитувати

Finko, A. (2021). До питання про амбівалентний характер «протестантської етики»: Спадщина Вебера: на перехресті традицій. Філософська думка, (1), 116–134. https://doi.org/10.15407/fd2021.01.116

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають