ГЛОБАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЛЮДСТВА В УМОВАХ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ
Ключові слова:
глобальні проблеми людства, війна і мир, екологічна етика, екологічний імператив, антропоцентризмАнотація
Стаття присвячена глобальним проблемам людства в умовах російсько-української війни. Показано, що дві актуальні глобальні проблеми, які постали перед людством у ХХI сторіччі, – це проблема війни і миру та проблема екології. Ці проблеми мають важливе теоретичне та практичне значення. У різний час та чи та проблема висувається на авансцену людської історії, але доконаним фактом є їхній безперечний і незмінний взаємозв’язок. Обґрунтовано, що нині екологічна ситуація в Україні істотно погіршується у зв’язку з російсько-українською війною. Проте тут конче потрібен не лише діагноз хвороби, а й певні ліки. У дослідженні ґлобальних проблем людства, зокрема екологічної, необхідно здійснити не лише опис цих проблем, а й певну філософську рефлексію над ними. Слід здолати просвітницьку ілюзію, що людина чинить відповідно до набутих знань і що наука є панацеєю у розвʼязанні глобальних проблем людства, в тому числі екологічної проблеми. Автор погоджується з німецьким дослідником В. Кульманом, який вважає, що позбутися антропоцентризму стосовно природи взагалі неможливо. У зв'язку з цим запропоновано власний екологічний імператив: «Вчиняй із природою так, як би ти хотів, щоб вона вчиняла з тобою». У підмурку цього екологічного імперативу лежить своєрідно модифіковане «золоте правило», яке свого часу І. Кант трансформував у свій категоричний імператив. Обґрунтовано певні застереження щодо самого терміна «екологічна етика», адже етика – це теоретичне осмислення моралі, а ця категорія властива лише міжлюдському спілкуванню. Отже, етика можлива лише у суб’єкт-суб’єктних відносинах, а екологія, як відомо, є наукою про відношення між людиною і природою, яка не є суб’єктом. Тому й антропоцентризм у ставленні до природи є нездоланим. Інша річ, що ставлення людини до природи опосередковане ставленням до інших людей, так само як і ставлення людини до світу опосередковане ставленням людини до людини. У цьому контексті можливе моральні відносини у людській комунікації щодо природи. За такого розуміння екологічна етика не викликатиме особливих заперечень. Показано, що з усім тим центральна проблема цієї дисципліни так і залишається нерозвʼязаною. Чи є природа цінністю сама по собі, а чи вона є цінністю для людини? Якщо ми наполягатимемо на першій тезі, то неодмінно матимемо позицію натуралізму, якщо ж ми поділяємо другу тезу, то цей вибір неминуче призводитиме до антропоцентризму. Тож варто погодитись із відомим німецьким дослідником К.М. Маєр-Абіхом, який вважає, що не людина є мірою всіх речей, а все, що нас оточує, є мірою нашої людськості.
Посилання
Habermas, J. (2001 [1985]). Der philosophische Diskurs der Moderne. [In Ukrainian]. Kyiv: Chetverta Khwylia.
Jonas, H. (2001). The Imperative of Responsibility: In Search of an Ethics for the Technological Age. [In Ukrainian]. Kyiv: Libra.
Kuhlmann, W. (2010). Unhintergehbarkeit. Studien zur Transzendentalpragmatik. Würzburg: Verlag Königshausen Neumann.
Meyer-Abich, K.M. (2004). The Uprising in Defense of Nature. From Environment to Common World. [In Ukrainian]. Kyiv: Libra.
Yermolenko, A. (2010). Social Ethics and Ecology. [In Ukrainian]. Kyiv, Libra.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).