Війна і сучасні виклики універсальній етиці (частина 2)

ПОВЕРНЕННЯ ДО ТЕМИ: Війна як етичний виклик

Автор(и)

Ключові слова:

культура, екзистенціальна війна, світ культури, буття людини у світі (Dasein), світ, онтологічна різниця, благо

Анотація

Стаття спрямована на методологічне прояснення змісту поняття світу з подвійної точки зору – як окремого, колективного, світу життєдіяльності людей та, водночас, як основи їхнього особливого етичного життя. Останнє вимагає, по-перше, прояснення переходу від поширеного погляду на культуру як культивацію прогресивних якостей людини та цивілізованості людських спільнот до її розуміння як способу людського життя. По-друге, це потребує зміни сприйняття поняття культури із «зовнішньої», антропологічної точки зору її спостерігача та дослідника на позицію людини, належної до певної культури, тобто зсередини життя в культурі. Автор простежує такі зміни на основі присутнього у сьогоднішньому дискурсі війни зближення понять війни та культури. Відповідно, у статті обговорюються основні визначення поняття культури (Раймонд Ґес, Тері Іґлтон) та особлива увага приділяється гуманітарній традиції розуміння культури як партикулярного цілого – способу життя окремих національних спільнот, започаткованої Гердером. Це надає авторові підстави говорити про культуру в термінах світу культури та множини культурних світів. Звернення до поняття екзистенціальної війни, тобто війни, спрямованої на знищення певного культурного цілого, відкриває перспективу бачення реальності «зсередини» буття людини у світі цілого певної культури та з позиції остраху за існування її цілого. Це надає підстави звернутися до методології екзистенціально-онтологічного розуміння світу культури, розгорнутого у «Буття і часу» Гайдеґера, для філософського розуміння світу партикулярної, зокрема національної, культури. З посиланням на інтерпретацію Чарльзом Тейлором екзистенціалу людського буття у світі (Dasein) у статті простежується структура Гайдеґерової систематизації основних історичних уявлень про світ на тлі поняття онтологічної різниці – від розуміння світу як тотальності всього існуючого (сущих) до порушення питання про екзистенціальний сенс світу як цілісності людського буття, його «світовості». Як до прикладу можливості застосування екзистенціальної аналітики буття людини у світі автор привертає увагу до реконструкції онтології Гайдеґера у сфері політичної філософії (Де Сад) у якості, за визначенням самого Гайдеґера, «мета-онтології» для ширших завдань трансформації філософії, зокрема етики. Наприкінці статті автор звертається до прояснення Гайдеґером екзистенціалу світовості у його Марбурзських лекціях періоду «Буття і часу» на тлі розгляду Платонової ідеї блага як методологічної вказівки на можливе прояснення онтологічних засад етичного життя партикулярних культурних світів.

Біографія автора

Євген БИСТРИЦЬКИЙ

доктор філософських наук, професор, провідний науковий співробітник відділу філософії культури, етики та естетики Інституту філософії імені Г.С. Сковороди НАН України,Трьохсвятительська, 4,  Київ, 01001.

Посилання

Bystrytskyy,Ye., Sytnichenko, L. (2022). Filosofiya i dyskurs viyny: Konflikt svitiv yak mezha komunikatyvnoyi teoriyi Yurgena Habermasa. [In Ukrainian]. Filosofsʹka dumka, 3, 64–82.

De Sad, A.F. (2014). Politics and Ontological Difference in Heidegger. In: Martin Heidegger. On Hegel's Philosophy of Right. The 1934–35 Seminar and Interpretive Essays / Tr. by A.J. Mitchell; Ed. by P.Trawny, M. Sa Cavalcante Schuback, M. Marder. Bloomsbury.

Eagleton, T. (2016). Culture. New Haven; London: Yale University Press.

Guess, R. (1999). Morality, Culture, and History. Essays on German Philosophy. Cambridge University Press.

Grayling, A.C. (2017). War. An Enquiry. New Haven; London: Yale University Press.

Guibernau, M. (2013). Belonging. Solidarity and Division in Modern Societies. Polity.

Heidegger, M. (1977). Sein und Zeit. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

Heidegger, M. (1978). Metaphysische Anfangsgründe der Logik im Ausgang von Leibniz. Vittorio Klostermann / Gesamtausgabe II. Abteilung: Vorlesungen 1923–1944. Bd. 26.

Heidegger, M. (1996). Being and Time / Tr. by J. Stambaugh. Albany: State University of New York Press.

Herder, J.G. (2024). Ideas for the Philosophy of the History of Mankind / Tr. and Ed. by G.M. Moore. Princeton University Press.

Honneth, A. (2023). The Poverty of Our Freedom. Essays 2012–2019 / With tr. by G. Borrud, M. Cohen, B. Emerson, A. Englander, F. Koch, A. Särkelä, D. Steuer. Polity Press.

Mackenzie Institute. (2008). Existential War. April 21. Retrieved from: https://mackenzieinstitute.com/2008/04/existential-war/

Macron, E. (2024). Europe speech. 24 April. Retrieved from: https://www.elysee.fr/en/emmanuel-macron/2024/04/24/europe-speech

Nikolayev, P. (2023). “Vse problemy nachalysʹ posle razvala SSSR”: Putyn pohovoryl s rabochymy v Ulan-Udé. [In Russian]. Gazeta.ru, 14 marta. Retrieved from: https://www.gazeta.ru/politics/2023/03/14/16397023.shtml

Phillips, J. (2005). Heidegger’s Volk. Between National Socialism and Poetry. Stanford University Press.

Platon. (2005). Derzhava / Per. z davniohr. ta koment. Dzvinky Kovalʹ. [In Ukrainian]. Kyiv. Osnovy.

Rockhill, G., Gomez-Muller, F. (2011). Introduction: Politics of Culture and the Spirit of Critique. In: Politics of Culture and the Spirit of Critique. Dialogues / Ed. and introd. by G. Rockhill, F. Gomez-Muller. Columbia University Press

Smith, D.W. (2013). Husserl. 2nd edition. Routledge.

Spencer, V.A. (2012). Herder’s Political Thought. A Study of Language, Culture, and Community. University of Toronto Press.

Taylor, Ch. (1997). Philosophical Arguments. Harvard University Press.

Переглядів анотації: 17

Опубліковано

2025-12-10

Як цитувати

БИСТРИЦЬКИЙ, Є. (2025). Війна і сучасні виклики універсальній етиці (частина 2): ПОВЕРНЕННЯ ДО ТЕМИ: Війна як етичний виклик. Філософська думка, (4), 41–74. вилучено із https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/854

Номер

Розділ

ТЕМА ЧИСЛА

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.