Війна і сучасні виклики універсальній етиці (частина 2)
ПОВЕРНЕННЯ ДО ТЕМИ: Війна як етичний виклик
Ключові слова:
культура, екзистенціальна війна, світ культури, буття людини у світі (Dasein), світ, онтологічна різниця, благоАнотація
Стаття спрямована на методологічне прояснення змісту поняття світу з подвійної точки зору – як окремого, колективного, світу життєдіяльності людей та, водночас, як основи їхнього особливого етичного життя. Останнє вимагає, по-перше, прояснення переходу від поширеного погляду на культуру як культивацію прогресивних якостей людини та цивілізованості людських спільнот до її розуміння як способу людського життя. По-друге, це потребує зміни сприйняття поняття культури із «зовнішньої», антропологічної точки зору її спостерігача та дослідника на позицію людини, належної до певної культури, тобто зсередини життя в культурі. Автор простежує такі зміни на основі присутнього у сьогоднішньому дискурсі війни зближення понять війни та культури. Відповідно, у статті обговорюються основні визначення поняття культури (Раймонд Ґес, Тері Іґлтон) та особлива увага приділяється гуманітарній традиції розуміння культури як партикулярного цілого – способу життя окремих національних спільнот, започаткованої Гердером. Це надає авторові підстави говорити про культуру в термінах світу культури та множини культурних світів. Звернення до поняття екзистенціальної війни, тобто війни, спрямованої на знищення певного культурного цілого, відкриває перспективу бачення реальності «зсередини» буття людини у світі цілого певної культури та з позиції остраху за існування її цілого. Це надає підстави звернутися до методології екзистенціально-онтологічного розуміння світу культури, розгорнутого у «Буття і часу» Гайдеґера, для філософського розуміння світу партикулярної, зокрема національної, культури. З посиланням на інтерпретацію Чарльзом Тейлором екзистенціалу людського буття у світі (Dasein) у статті простежується структура Гайдеґерової систематизації основних історичних уявлень про світ на тлі поняття онтологічної різниці – від розуміння світу як тотальності всього існуючого (сущих) до порушення питання про екзистенціальний сенс світу як цілісності людського буття, його «світовості». Як до прикладу можливості застосування екзистенціальної аналітики буття людини у світі автор привертає увагу до реконструкції онтології Гайдеґера у сфері політичної філософії (Де Сад) у якості, за визначенням самого Гайдеґера, «мета-онтології» для ширших завдань трансформації філософії, зокрема етики. Наприкінці статті автор звертається до прояснення Гайдеґером екзистенціалу світовості у його Марбурзських лекціях періоду «Буття і часу» на тлі розгляду Платонової ідеї блага як методологічної вказівки на можливе прояснення онтологічних засад етичного життя партикулярних культурних світів.
Посилання
Bystrytskyy,Ye., Sytnichenko, L. (2022). Filosofiya i dyskurs viyny: Konflikt svitiv yak mezha komunikatyvnoyi teoriyi Yurgena Habermasa. [In Ukrainian]. Filosofsʹka dumka, 3, 64–82.
De Sad, A.F. (2014). Politics and Ontological Difference in Heidegger. In: Martin Heidegger. On Hegel's Philosophy of Right. The 1934–35 Seminar and Interpretive Essays / Tr. by A.J. Mitchell; Ed. by P.Trawny, M. Sa Cavalcante Schuback, M. Marder. Bloomsbury.
Eagleton, T. (2016). Culture. New Haven; London: Yale University Press.
Guess, R. (1999). Morality, Culture, and History. Essays on German Philosophy. Cambridge University Press.
Grayling, A.C. (2017). War. An Enquiry. New Haven; London: Yale University Press.
Guibernau, M. (2013). Belonging. Solidarity and Division in Modern Societies. Polity.
Heidegger, M. (1977). Sein und Zeit. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
Heidegger, M. (1978). Metaphysische Anfangsgründe der Logik im Ausgang von Leibniz. Vittorio Klostermann / Gesamtausgabe II. Abteilung: Vorlesungen 1923–1944. Bd. 26.
Heidegger, M. (1996). Being and Time / Tr. by J. Stambaugh. Albany: State University of New York Press.
Herder, J.G. (2024). Ideas for the Philosophy of the History of Mankind / Tr. and Ed. by G.M. Moore. Princeton University Press.
Honneth, A. (2023). The Poverty of Our Freedom. Essays 2012–2019 / With tr. by G. Borrud, M. Cohen, B. Emerson, A. Englander, F. Koch, A. Särkelä, D. Steuer. Polity Press.
Mackenzie Institute. (2008). Existential War. April 21. Retrieved from: https://mackenzieinstitute.com/2008/04/existential-war/
Macron, E. (2024). Europe speech. 24 April. Retrieved from: https://www.elysee.fr/en/emmanuel-macron/2024/04/24/europe-speech
Nikolayev, P. (2023). “Vse problemy nachalysʹ posle razvala SSSR”: Putyn pohovoryl s rabochymy v Ulan-Udé. [In Russian]. Gazeta.ru, 14 marta. Retrieved from: https://www.gazeta.ru/politics/2023/03/14/16397023.shtml
Phillips, J. (2005). Heidegger’s Volk. Between National Socialism and Poetry. Stanford University Press.
Platon. (2005). Derzhava / Per. z davniohr. ta koment. Dzvinky Kovalʹ. [In Ukrainian]. Kyiv. Osnovy.
Rockhill, G., Gomez-Muller, F. (2011). Introduction: Politics of Culture and the Spirit of Critique. In: Politics of Culture and the Spirit of Critique. Dialogues / Ed. and introd. by G. Rockhill, F. Gomez-Muller. Columbia University Press
Smith, D.W. (2013). Husserl. 2nd edition. Routledge.
Spencer, V.A. (2012). Herder’s Political Thought. A Study of Language, Culture, and Community. University of Toronto Press.
Taylor, Ch. (1997). Philosophical Arguments. Harvard University Press.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з наступними умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, так як це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).