World-view approach in the system of paradigm coordinates

  • Anatolii Yermolenko
Keywords: Kyiv philosophical circle, world-view function of philosophy, philosophy as a meta-theory, communicative turn in philosophy

Abstract

The thesis that philosophy will further perform its world-view function is substantiated in the article, but the world-view approach cannot be used as a paradigm for scientific community, including Kyiv philosophical circle, because of the communicative turn in contemporary philosophy. One should not construct world-views, but should reflect in the open discourse on the coherence of presented arguments used for research of the world. Thanks to the principle of discourse philosophy serves as a meta-theory for other sciences integrating together natural sciences and humanities and uniting theory and practice on this argumentative basis.

References

Бьолер Д. Відповідальність за майбутнє з ґлобальної перспективи. Актуальність філософії Ганса Йонаса та етики дискурсу / Пер. з нім., післямова, примітки А. Єрмоленка. — К.: Стилос, 2014.

Валіцький А. Марксизм і стрибок у царство свободи. Історія комуністичної утопії / Пер. з польськ. П. Андрухова. — К.: Всесвіт, 1999.

Габермас Ю. Єдність розуму в розмаїтті його голосів // Єрмоленко А.М. Комунікативна практична філософія: Підручник. — К.: Лібра, 1999.

Габермас Ю. Про суб’єкта історії. Деякі міркування щодо хибних альтернатив // Єрмоленко А.М. Комунікативна практична філософія. — К.: Лібра, 1999.

Гардашук Т.В. Концептуальні параметри екологізму. — К.: Парапан, 2005.

Гельдерлін Фр. Патмос // Поезії. — К.: Дніпро, 1982.

Горак А. Сорок сороків.– К.: Стилос, 2009.

Єрмоленко А. Єдність знання у світлі дискурсивної критики світоглядного підходу // Філософсько-антропологічні читання: творча спадщина В.І.Шинкарука та сьогодення. Ч.І. Вип.4. Філософські діалоги’2010. — К.: Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди, 2010a.

Єрмоленко А. Соціальна етика та екологія. Гідність людини — шанування природи. — К.: Лібра, 2010b.

Кисельов М.М., Канак Ф.М. Національне буття серед екологічних реалій. — К.: Тандем, 2000.

Лісовий В. Спогади. Поезії. — К.: Смолоскип, 2014.

Лук’янець В.С., Кравченко О.М., Озадовська Л.В., Мороз О.Я. Науковий світогляд на зламі століть: Монографія. — К.: Парапан, 2006.

Маркс К. Економічно-філософські рукописи 1844 р. // Маркс К., Енгельс Ф. Твори. — Т.42. — К.: Політвидав України, 1980.

Табачковський В. У пошуках невтраченого часу. Нариси про творчу спадщину українських філософів-шістдесятників. — К.: Парапан, 2002.

Маєр-Абіх К.М. Повстання на захист природи. Від довкілля до спільносвіту / Пер. з нім., післямова, примітки А.Єрмоленка. — К.: Лібра, 2004.

Anders G. Die Antiquiertheit des Menschen. Band I. Über die Seele im Zeitalter der zweiten industriellen Revolution. — München: Beck, 1956.

Apel K.-O. Die transzendental-pragmatische Begründung der ethischen Grundnormen und іhr Verhältnis zu den kritisch-rekonstruktiven Sozialwissenschaften // Sprachtheorie und transzendentale Sprachpragmatik zur Frage ethischer Normen. Auseinandersetzungen in Er probung des transzendentalpragmatischen Ansatzes. — Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1998.

Apel K.-O. Transzendentale Semiotik und die Paradigmen der ersten Philosophie (Erster Vortrag) // Apel K.-O.,Hösle V., Simon-Schaefer R. Globalisierung. Herausforderung für die Phi losophie. — Bamberg: Universitäts-Verlag, 1998.

Apel K.-O. Nichtmetaphysische Letztbegründung? // Nachmetaphysische Philosophie. — Köln, 1990.

Bayertz K. Ökologie als Medizin? Überlegungen zum Theorie-Praxis-Problem in der Ökologie // Ökologische Ethik (hrsg. von K.Bayertz). — München, Zürich: Verlag Schnell&Steiner, 1988.

Böhler D. Rekonstruktive Pragmatik. Von der Bewußtseinsphilosophie zur Kom mu ni ka tion srefle xion: Neubegründung der praktischen Wissenschaften und Philosophie. — Frankfurt a. M: Suhrkamp, 1985.

Böhme G. Die Natur vor uns. Naturphilosophie in pragmatischer Hinsicht. — Zug: Die graue Edition, 2002.

Esfeld M. Holismus in der Philosophie des Geistes und in der Philosophie der Physik. — Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2002.

Habermas J. Nachmetaphysisches Denken. Philosophische Aufsätze. — Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1988.

Markl H. Natur als Kulturaufgabe. Über die Beziehung des Menschen zur lebendigen Natur. — Stuttgart: Deutsche Verlags-Anstalt, 1986.

Mayer-Abich K.M. Dreißig Thesen zur praktischen Naturphilosophie // Ökologische Probleme im kulturellen Wandeln. — München: Wilchelm Fink Verlag / Ferdinand Schöningh, 1986.

Meyer-Abich K.M. Wissenschaft für die Zukunft — Holistisches Denken in ökologischer und gesellschaftlicher Verantwortung. — München: Beck, 1988.

Rahner K. Über die intellektuelle Geduld mit sich selbst // Toleranz. Tübinger Universitätsreden. Bd. 31 (Hrsg. P.Stuhlmacher) — Tübingen: Attempto-Verlag, 1982.

Riedel M. (Hrsg.) Rehabilitierung der Praktischen Philosophie. B.1. Geschichte — Probleme — Aufgaben. — Freiburg: Verlag Rombach, 1972. — 584 S.

Sitter B. Vielfalt der Weltanschauungen macht Konsens schwierig. — Katholische Internationale Presseagentur (Kipa). — Bern, 1.8.2001.

Tugendhat E., Wolf U. Logisch-semantische Propedeutik. — Stuttgart: Reclam, 1988.
Published
2017-05-10
How to Cite
Yermolenko, A. (2017). World-view approach in the system of paradigm coordinates. Filosofska Dumka, (3), 62-76. Retrieved from https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/157

Most read articles by the same author(s)