«The school» as an object of reflection in the field of the history of philosophy

  • Serhii Yosypenko Skovoroda’s Institute of Philosophy, the National Academy of Sciences of Ukraine
Keywords: the idea of the school in philosophy, philosophical schools in classical antiquity, scientific schools in philosophy, a “scholastic situation” of contemporary philosophy

Abstract

The article analyzes how the idea and the notion of the school is used in the discourse related to the history of philosophy, especially, in the work by Zakhar Kamenskii and Vilen Horskyi, the authors analyzed the issues how the notion of the school, as a current of ideas, should be applied to different phenomena in the history of philosophy. The article proves that the school in philosophy should be considered as a sociological phenomenon which takes different forms in different periods of the history of philosophy. Particularly, philosophical schools in classical antiquity led to the appearance of the notion of the school in philosophy. The next uses of this term are based on the idea of the school, especially in case of scientific schools in philosophy. By sociological approach, suggested in the article, which is based on the work of Pierre Hadot and Pierre Bourdieu, it is possible to outline one more “school” phenomenon, the conditioning of contemporary philosophy by its “scholastic situation”.

Author Biography

Serhii Yosypenko, Skovoroda’s Institute of Philosophy, the National Academy of Sciences of Ukraine
Doctor of sciences in philosophy, head of the Department of the History of Ukrainian Philosophy

References

Адо П. Що таке антична філософія? / Пер. з франц. С.Л. Йосипенка. — К.: Новий Акрополь, 2014. — 428 с.

Горський В.С. Соціальне середовище та історико-філософський процес. — К.: Наукова думка, 1969. — 184 с.

Горский В.С. «Философская школа» как понятие // Философские науки. — 1972. — № 1. — С. 82–88.

Горский В.С. Социологический аспект истории философии // Проблемы методологии ис торико-философского исследования. — М.: Институт философии АН СССР, 1974. — Вып. 1. — С. 92–111.

Йосипенко С. Національні філософські традиції як предмет історико-філософської рефлексії // Sententiae. — 2014a. — № 1. — С. 52–61.

Йосипенко С. Філософія як спосіб життя та історія античної філософії П’єра Адо. Післямова перекладача // Адо П. Що таке антична філософія? / Пер. з франц. С.Л. Йосипенка. — К.: Новий Акрополь, 2014b. — С. 401–423.

Каменский З.А. История философии отдельного народа // Вопросы философии. — 1968. — № 3. — С. 63–73.

Каменский З.А. О некоторых способах исследования философской школы // Проблемы методологии историко-философского исследования. — М.: Институт философии АН СССР, 1974. — Вып. 1. — С. 46–91.

Хома О. Посттоталітарне філософування // Критика. — 2004. — № 3 (77). — С. 18–19.

Ярошевский М.Г. Логика развития науки и научная школа // Школы в науке / Под ред. С.Р. Микулинского, М.Г. Ярошевского, Г. Крёбера, Г. Штейнера. — М.: Наука, 1977. — С. 7–97.

Bourdieu P. Méditations pascaliennes. — Paris: Seuil, 2003. — 398 p.

Hadot P. La philosophie comme manière de vivre. Entretiens avec Jeannie Carlier et Arnоld I.Davidson. — Paris: Albin Michel, 2001. — 283 p.
Published
2017-05-10
How to Cite
Yosypenko, S. (2017). «The school» as an object of reflection in the field of the history of philosophy. Filosofska Dumka, (3), 35-45. Retrieved from https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/155